Tanskalainen laivanvarustaja Maersk aloittaa kokeilun suomalaisilla roottoripurjeilla. Yhtiön Pelican-säiliölaivaan on asennettu kaksi roottoripurjetta. Ne ovat suomalaisyhtö Norsepowerin kehittämät.
Maerskin Pelican-tankkeri lähtee liikkeelle näinä päivinä Flettner-roottoreilla varustettuna. Purjeet ovat noin kolmekymmentä metriä korkeat lieriöt, jotka on valmistettu hiili- ja lasikuiduista.
Roottoreiden toiminta perustuu Magnus-ilmiöön. Se tarkoittaa pyörivän kappaleen muodostamaa paine-eroa, joka tuottaa alukselle työntövoimaa.
Sama suomalaiskeksintö asennettiin huhtikuussa Viking Linen M/S Graceen. Tekniikan Maailma uutisoi aiheesta tuoreeltaan.
Maersk kertoo Wall Street Journalin uutisessa tavoittelevansa purjeilla 7–10 prosentin säästöä polttoainekustannuksissa.
Uutisessa haastatellun Maerskin säiliölaiva-yksiköstä vastaavan teknisen johtajan Tommy Thomassenin mukaan polttoainekustannukset ovat noin 60 prosenttia yhtiön kaikista kuluista.
Mikäli kokeilussa saadaan myönteisiä tuloksia, roottoreita saatetaan asentaa lisää yhtiön säiliölaivoihin. WSJ:n haastatteleman Thomassenin mukaan roottoreita voitaisiin asentaa jopa 80:een yhtiön suureen tai keskisuureen säiliölaivaan.
Purjeet maksavat alustyypin mukaan 1–2 miljoonaa euroa.
Tämä artikkeli on ilmestynyt aikaisemmin Outdoor TM -lehtiperheeseen kuuluvassa Tekniikan Maailma -lehdessä.