Tilaa
Koepurjehdus

Jeanneau Sun Odyssey 349 – Pienen perheen ratikka

Pienimmän Odysseyn huomattavin piirre purjehtiessa on helppo hallittavuus, kelistä riippumatta. Tilankäytössä on painotettu enemmän yhteistilojen viihtyisyyttä kuin pitkää asumista.

24.08.2016

KirjoittajaPasi Nuutinen, Kari Wilén

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Odysseyn purjehdustuntumalle on helppo antaa kiitosta rentoudesta. Kaksoisperäsimen pito on huima. Emme havainneet merkkiäkään pyrkimyksestä broachiin, vene on erittäin vakaassa balanssissa. Ohjaus on kevyt ja pysyy sormenpäillä hallittavana suurillakin kallistuskulmilla. Puuskissa Odyssey vain kallistuu hieman ja ottaa lisää vauhtia, suunta pysyy juuri siinä, mihin vene on asetettu kulkemaan.

Suorituskyvyssä ei ole moitittavaa.

Odyssey 349 kääntyy kahden peräsimensä ansiosta hyvin tehokkaasti ja ketterästi, niin purjein kuin moottorilla satamamanöövereissä. Jälkimmäisessä totesimme nyt käytännössä seikan, jota olemme aiemmin pohtineet teoriassa. Kun tuplaperäsinten lapojen kärjet ulottuvat kauas sivuille, ovatko ne yhtä peräsintä helpompia tarttumaan poijuköysiin ja moorinkeihin?

Kyllä ovat, ja asiaan pitää kiinnittää huomioita etenkin ahtaissa satamissa.

Moottoriajo muuten oli vaivatonta helpon kääntyvyyden ansiosta, mutta plotteri saisi mieluimmin olla samalla puolella ohjaamoa kuin moottorin hallintalaitteet.

Leveäperäisissä veneissä ohjaajan siirtymisen laidalta toisella tulee olla esteetöntä, Odysseyssä tämä toimii.

Sydän salongissa

Ensimmäisen viitteen Odysseyn sisätilojen väljyydestä saa sisäänkäynnissä. Luukku työntyy pitkälle eteen ja loiva, vain kolmiaskelmainen portaikko on hyvin helppokulkuinen. Aluksi on helppo unohtaa olevansa ”vain” 34-jalkaisessa veneessä, niin avara on salongin ja pentterin yhdistelmä.

Ilmavuuden taustalla on kaksi piirrettä rungon muotoilussa. Laitataitteet alkavat maston tasalta, mikä tuo leveyttä juuri salongin kohdalle. Partaan ylöspäin kaartuva ketka puolestaan nostaa sisäkorkeutta kasvattamatta kansirakennetta. Odyssey on sekä linjakas ulkoa että suuri sisältä, ei ihan yleinen yhdistelmä.

Saatu tila on käytetty määrätietoisesti salongin hyväksi. Laitasohvat ovat niin kaukana toisistaan, että niille kulku on helppoa suuren klaffipöydän ollessa avattunakin – etenkin, kun paapuurin sohvan peränpuoleisesta päädystä taitetaan navigointitaso ylös laitepaneelia vasten. Taso sisältää laatikon, joten navigointivälineitä ei tarvitse silloin siirtää muualle.

Pentterissä on yläkaappeja kohtuullisesti tai jopa hyvin, jos niihin ei laita mikrouunia. Kajuuttojen ovet ovat kapeahkoja, mutta matala portaikko kahvoineen helppo ja turvallinen kulkea.

Lue koepurjehdus kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 8/2016.

Lue myös nämä

X