Maailmanympärikisan ensimmäiset runsaat 1 500 meripeninkulmaa ovat takana. Mutta vasta ensi sunnuntaina ruvetaan tositoimiin, kun VOR-veneet suuntaavat Kapkaupunkiin.

Vestas 11th Hour Racingin voitto ensimmäisellä lyhyellä osuudella oli yllätys, vaikka kippari Charlie Enright osoitti jo edellisessä VOR-kilpailussa osaavansa viedä VO65-venettä lujaa eteenpäin. Silloin hänen luotsaamansa Alvimedica voitti viimeisen osuuden ja otti kaksi maalipaukkua ratakisoissa.

Neljä VOR-kisaa purjehtinut navigaattori Simon Fisher luotsasi amerikkalais/tanskalaisen veneen ensimmäisenä Gibraltarin salmeen, jossa itätuuli puristautuu kovaksi ja veneiden nopeus nousi noin 30 solmuun.

Vestas pysyi pisimpään voimakkaassa itäpuhurissa ennen kun jiippasi lounaaseen kohti Porto Santon saarta. Johtoasema säilyi seuraavalle virtuaaliselle kääntömerkille ja maaliin saakka.

Sen sijaan Bouwe Bekking, yksi ennakkosuosikeista, kuulosti pettyneeltä ensimmäisen osuuden jälkeen. ”Tiimi toimii hyvin, mutta tulos (6. sija) on hyvin turhauttava”, Bekking totesi. ”Meiltä puuttui venevauhti, varsinkin osuuden jälkimmäisellä puoliskolla, emmekä tiedä, mistä se johtui.”

Brunelin perämiestähti Peter Burling oli samaa mieltä. ”Tämä oli mukavaa ja teimme useita asioita hyvin. Mutta vauhdin löytäminen oli yhtä taistelua. Onneksi onnistuimme lyömään Turn the Tide on Plastic -veneen.”

Dee Caffarin nuori miehistö, viisi naista ja viisi miestä, onkin tämän kisan kokemattomin. Kahta VOR-kisaa voittamassa olleen ruotsalaisen Martin Strömbergin merkitys tulee jatkossa varmasti korostumaan.

David Wittin kipparoima Scallywag oli maalisuoran lähestyessä ottanut kiinni AkzoNobelia, otti riskin etsiessään tuulta läheltä rantaa ja ajoi karille. Miehistö vei uimalla ankkurin kauemmas veneestä – se onnistui kietomalla ankkuri kahteen laukaistuun paukkuliiviin. Vinssiä käyttämällä vene irtosi karilta, mutta samassa navigaattori Steve Hayles sai päähänsä iskun heiluvasta puomista. Hänelle annettiin ensipua ja tilattiin lääkäri laiturille odottamaan. Lääkärintarkastuksessa ei todettu mitään vakavia vammoja ja Hayles odottaa innolla seuraavan osuuden alkua.

Perjantaina 3.11. ajetaan Lissabonin In-Port Race klo 16 ja kohti Kapkaupunkia lähdetään sunnuntaina 5.11. klo 16 Suomen aikaa. Kisaa voi seurata suorana verkkosivuilla volvooceanrace.com   (facebook)