Tilaa
Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Kohti eteläistä pallonpuoliskoa

Keskiviikkona kuusi VOR-venettä starttasi Hongkongista kohti Uuden-Seelannin Aucklandia. Vestas 11th Hour Racing sen sijaan matkaa sinne laivan kannella.

09.02.2018

KirjoittajaKari Wilén

Samalla kun VOR-miehistöt seilasivat Guangzhousta takaisin Hongkongiin, selvisi, ettei amerikkalais-tanskalainen Vestas 11th Racing osallistu kuudennelle 6 100 meripeninkulman osuudelle. Veneen vauriot olivat sitä luokkaa, että VO65-veneiden valmistajalta, italialaiselta Persico Marinelta oli tilattava runkoon uusi keulaosa, joka täyttää yksityyppiveneen luokkasäännön.

Vene on jo matkalla laivarahtina Aucklandiin ja keulaosa lähetetään sinne asennettavaksi. Saman tapainen korjausliike tehtiin aikoinaan Ericsson 3 -veneelle Taiwanissa. Vestasin miehistö tähtää nyt 10. maaliskuuta Aucklandissa purjehdittavaan ratakisaan sekä seitsemännen legin starttiin 18. maaliskuuta.

Muutamia vaihdoksia miehistöissä nähtiin Hongkongissa, mutta kisaa johtava MAPFRE purjehtii edelleen alkuperäisellä miehistöllä. Dongfengissa vierailleen Franck Cammasin korvasi veneen vakionavigaattori Pascal Bidegorry ja Brunelin peräsimeen palasi Peter Burling. Turn the Tide on Plasticista maihin jäi kokenut ruotsalainen Martin Strömberg.

Startti Hongkongista tapahtui erittäin kevyessä ja harmaassa kelissä. Miehistöt olivat varovaisia ja etenkin Dongfeng ja MAPFRE olivat kaukana linjalta, kun lähtölaukaus pamahti.

Parhaan startin ottivat Scallywag ja AkzoNobel. Pipot ja avomeriasut olivat käytössä, paitsi uusiseelantilaisella Peter Burlingilla ja australialaisella Kyle Langfordilla. Nämä etelän kaverit starttasivat shortseissa.

Luoviosuus Victoria-satamasta avomerelle taitettiin suurin keulapurje eli mastonhuippuun ulottuva Code 0 takilassa. Tuulenpuuskat näyttivät tulevan sieltä sun täältä. AkzoNobel teki juuri ennen valtamerelle johtavaa kapeaa salmea selkeän irtioton ja johti letkaa, kun Code 0 vaihdettiin fokkaan tuulen yltyessä koillisen suunnalta.

Tuulen odotettiin yltyvän lähes myrskyksi ja siksi veneet lähetettiin matkaan pari tuntia aikataulusta edellä. Bouwe Bekkingin Team Brunel oli ottanut kärkipaikan, kun veneet saapuivat Taiwanin ja Filippiinien väliseen Luzonin salmeen. Ryhmä on nyt tiiviisti yhdessä Taiwanin eteläkärjen kohdalla ja edessä on kovan koillistuulen alue.

(katso tilanne)

Lue myös nämä

X