Tilaa
Jutut

Uutuuselektroniikka: Vetykäyttöinen rib ja Mercuryn uudet sähköperämoottorimallit

Vetykäyttöinen rib, Mercuryn uudet sähköperämoottorimallit ja muita uutuuksia jälleen esittelyssä.

29.09.2023

KirjoittajaTimo Kuukkanen

Laajennus tutkalle

Android-alustalla toimiva Orca-navigointijärjestelmä sai uuden keskusyksikön Orca Core 2:n, jonka tärkein uutuus on tutkan peittokuva kartalla. Ensialkuun yhteensopivat tutkat ovat Raymarinen Quantum 1 ja 2.

Tutkaliitännässä on vesitiivis M12-ethernet-liitin, joka on yhteensopiva NMEA:n uusimman OneNet-verkkostandardin kanssa. Se soveltuu myös nopeaa tiedonsiirtoväylää vaativille navigointilaitteille.

Lisäksi Orca on poistanut sovelluksen Premium-ominaisuuksien maksumuurin.

  • Hinta 549 €, lisätiedot Orca

Voimaa vedystä

Päästötön urheilu ansaitsee päästöttömän valmennuksen. Hollantilainen purjehdusseura Watersportverbond esitteli maailman ensimmäisen vetyä polttoaineenaan käyttävän H2C-ribin, jota seura käyttää purjehtijoiden valmennuksessa.

Voimanlähteenä on Torqeedon valmistama Deep Blue 50 R -sähkömoottori sekä sen 40 kWh akku ja energianhallintajärjestelmä. Pakettiin on asennettu lisäksi polttokenno, joka tuottaa 51 kWh sähköä tankillisesta vetyä.

Näillä eväillä veneen toiminta-aika on viisi tuntia.

Ribin pituus on 6 metriä ja huippunopeus 24 solmua.

Ilman töpseliä

Portugalilainen sähkömoottorilla varustettu Faro5-päivävene on saanut tukikohdakseen lataavan ponttoonitelakan The Faro Powerdock, joka toimii ilman ulkoista sähköliitäntää.

Katteena olevat aurinkopaneelit ja valinnainen tuuligeneraattori lataavat telakan akkua pitkin päivää. Telakka puolestaan lataa veneen ajoakun.

Katamaraanirunkoisen telakan voi kiinnittää tavalliselle venepaikalle, poijuun tai ankkuriin. Siinä on myös vinssi, jolla veneen voi nostaa ylös vedestä.

  • Hinta 135 000 €, lisätiedot Faroboats

Avatorit liukuhihnalla

Mercury Marine sai pienen Avator 7.5e -sähköperämoottorinsa myyntiin ja kertoi samalla aloittavansa isompien 20e- ja 35e-mallien sarjatuotannon. Näitä ei ole kuitenkaan vielä virallisesti julkistettu eikä niiden teknisiä tietoja ole saatavilla.

Numero Avatorin perässä ilmaisee moottorin tehon potkuriakselilta. 7.5e:ssä se on 750 wattia. Saman logiikan mukaan isompien potkuritehot ovat 2 ja 3,5 kilowattia.

Avatoreissa on irrotettava akku kopan alla. Ohjauslaitteena on kahva tai kaukohallintalaite.

  • Hinta 3 715 €, lisätiedot Mercury Marine

Jännitettä kalastukseen

Jotkin uistelijoiden käyttämät keulamoottorit toimivat 36 voltin jännitteellä, joka saadaan kolmen 12 V akun sarjakytkennällä. Relionilta on saatavana juuri keulamoottorille tarkoitettu 36-volttinen litiumakku RB36V40.

Akku on suunniteltu rinnankytkentöihin. Jos 40 Ah ei riitä, kapasiteettia voi kasvattaa lisäakuilla. Uudelleen mietityt navat helpottavat kytkentöjä.

Akun tiiveysluokitus on IP67.

  • Hinta 1 300 €, lisätiedot Relion Battery

Pulssitutkan paluu

 

Magnetronitutkan aika ei ole vielä ohi. Garminin uudet GMR xHD3 -sarjan tutkat edustavat tätä tekniikkaa. Niissä on otettu käyttöön uutta tekniikkaa, kuten skannauksen keskiarvotekniikka, joka vähentää aaltovälkettä ja muita häiriöitä.

Tutka prosessoi tarkemmin kohteiden muodot. Tilannekuva parantuu ympärillä liikkuvien alusten näkyviin jäävistä jäljistä.

Avoantenneiden pituudet ovat 4 tai 6 jalkaa ja pyörimisnopeudet 24 tai 48 rpm. Tutkien tehot ovat 4, 12 tai 25 kW.

  • Hinta 6 199 €, lisätiedot Garmin

Lue myös nämä

X