Tilaa
Jutut

Venepoliisien polttava havainto: alumiini kuumenee auringossa

Boat Worldin välittämät Alukin-veneet saivat poliiseilta tyrmäyksen. Toimitusjohtaja Kouki kertoo, että reklamaatiot olivat osin ”täysin absurdeja”.

14.05.2024

Kirjoittajamarkus ånäs

Kuvaajaotavamedia arkisto

Poliisi tilasi noin 1,2 miljoonalla eurolla seitsemän venettä vuonna 2020. Ne toimitti ruotsalainen, Nimbuksen omistama alumiinivenemerkki Alukin.

Tilaus joutui pandemian kuumentaman markkinan riepoteltavaksi ja maailmanlaajuinen komponenttipula vaikeutti niiden luovuttamista. Veneet välitti Bike & Boat World -myymäläketjun taustalla oleva Bikeworld oy.

Hankinta ei sujunut suotuisasti. Yleisradio uutisoi huhtikuun lopulla, että veneisiin on kohdistunut voimakas reklamaatiovaade.

Esimerkiksi Imatralle sijoitetusta partioveneestä aluehallintoviraston työsuojelutarkastaja oli listannut 26 puutetta. Syksyllä 2023 Poliisihallitus määräsi kaikki veneet käyttökieltoon, kunnes tarvittavat muutostyöt saataisiin tehtyä, Yleisradio selvitti.

Raportti Imatralle sijoitetusta veneestä on karu: ”Sähkövikoja ei tarvitse kutsua erikseen paikalle, ne ovat veneessä jo valmiina.” Osa vioista on ollut poliisien mukaan jopa käyttäjilleen hengenvaarallisia.

”Näin eräs poliisin pääluottamushenkilö jutussa esitti. Se ei perustunut mihinkään. Täysin absurdi väite”, vastaa Bikeworldin toimitusjohtaja Mika Kouki.

Kouki korostaa, että veneet olivat läpäisseet yksilöllisesti niin Eurofinsin, Traficomin kuin poliisihallituksen testit.

”Tarkastavat poliisit olivat kokeneet vaaralliseksi sen, että alumiini kuumenee kesällä auringossa. Samoin se, että metallisissa veneissä on kulmia, joihin voi törmätä, koettiin käyttäjälleen vaaralliseksi”, Kouki kertoo.

Kilpailutuksen lähtökohtana oli ollut, että veneen pitää olla alumiininen ja sen pitää olla sarjatuotantomalli.

”Silloin saa metallista valmistetun veneen, joka on tehty kuluttajille.”

Jokaiseen Alukin CW 850 -veneeseen asennettiin Koukin mukaan 70 000 eurolla viranomaiselektroniikkaa. Se asennustyö olisi voinut olla laadultaan parempaa ja siitä tulleet reklamaatiot Kouki hyväksyy.

”Mutta vastaavia on aina, kun uutta myydään. Tuote tarkistetaan ja puutteet ja virheet korjataan.”

Koukin mukaan kovin fataaleja ongelmia veneissä ei edes olisi voinut olla.

”Viimeinen luovutettu vene tiputettiin veteen ennen juhannusta ja nostettiin jo kahden kuukauden päästä ylös. Sillä oli ehditty ajaa 320 tuntia, joka on siviiliveneissä noin kymmenen vuoden käyttömäärä. Emme saaneet yhtään toiminnallista reklamaatiota.”

Poliisihallituksen materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski kertoo Veneelle, että Alukineilla ajettiin 200–500 tuntia ja että vanhoilla lähinnä sisävesille tarkoitetuilla Fastereilla ajomäärät olivat enimmillään 800 tuntia kaudessa.

Merkittävin vika oli hänen mukaansa moottorin sähkövetojen runkoon vuotaminen, joka saatiin kuriin peräpeiliä vahvistamalla. Myös sähköjä ei oltu eriytetty kahdeksi täysin itsenäiseksi järjestelmäksi, mikä saatiin lopulta toteutettua.

Kuumenemisongelma taklattiin neopreenikäsineillä ja kaikki veneet ovat nyt partiovalmiudessa. Lopullinen hankinnan arvo asettuu 1,5 miljoonaan euroon.

Rapautti mainetta

Alukin valmistuttaa veneitä myös Suomessa. Bikeworldin välittämät veneet rakennettiin Ähtärissä Campnoun tehtaalla.

Kouki kertoo, että Campnoulla on yhä sen luottamus.

”Alukin veneitä on nyt myyty Suomeen kymmenittäin ja näiden veneiden reklamaatiot ovat olleet marginaalisia.”

”Me kaikki olemme tehneet kaikkemme, että Poliisien käyttöön on saatu nyt erittäin toimivat veneet. Tietenkään tämä ei ollut positiivinen uutinen ja olemme pettyneitä, mutta koemme, että prosessi oli epäreilu. Loppukäyttäjien jälkikäteen esittämien toiveiden mukainen vene olisi ollut 100 000 euroa kalliimpi, mutta sellaista ei kilpailutuksessa haettu.”

Lue myös nämä

X