Suomenlahden alueella havaitaan tällä hetkellä paljon GPS-häiriöitä ilmailussa, mutta ilmoituksia häiriöistä maan pinnalla tai merialueilla ei ole juuri tullut.
Ilmailussa satelliittinavigointijärjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. Häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle. Avoimilla merialueilla häiriöitä voi tämän vuoksi esiintyä sisämaata helpommin erityisesti itäisellä Suomenlahdella.
Karttaplotterit tai muut vastaavat sähköiset sovellukset ovat hyviä apuvälineitä veneilijälle. Veneen päällikkö vastaa siitä, että mukana ovat asianmukaiset merikartat, kun matka edellyttää reittisuunnittelua esimerkiksi pituutensa, veneilijälle uuden vesialueen tai olosuhteiden vuoksi. Merikartta tuleekin olla mukana aina pidemmillä venematkoilla ja tuntemattomilla vesillä.
Veneen päällikön tehtävä on aktiivisesti seurata ja tietää vesillä, missä mennään. Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan. Tällainen tilanne voi kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.
Radiohäiriöistä merellä kannattaa aina ilmoittaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, koska virasto selvittää radiohäiriöitä ja koostaa häiriötilannetietoa Suomessa. Radiohäiriöilmoituslomakkeen voi täyttää helposti vaikka kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.
Lähde: Traficom