Tilaa
Jutut

Uutuuselektroniikka: Antenni joka lähtöön ja lasinen ohjaamo

Nyt kun veneet alkavat olla talviteloilla, on hyvää aikaa päivittää vene-elektroniikka tai vaikka lokianturin siipipyörä uuteen.

23.11.2023

KirjoittajaTimo Kuukkanen

Antenni joka lähtöön

Nykyveneessä tarvitaan laadukkaita yhteyksiä niin hyöty- kuin huvikäyttöön. Yhdistelmäantenni Promarine Pro5D tarjoaa kaiken oleellisen – TV:n, radion, nettiyhteyden 4G/5G:llä, WiFin ja GPS:n. ProFIL1313-jakajan kanssa antennin kaikkia signaaleja voi käyttää jopa yhtä aikaa.

Uutuusmalli on parannettu versio suositusta Pro4D:stä. Erityisesti LTE- ja 5G-yhteyksien ja WiFin kuuluvuutta on laajennettu MIMOa hyödyntävien ristipolaroitujen tupla-antennien avulla.

Antennilla saa voimakkaamman signaalin heikossakin kentässä.

Lasinen ohjaamo

Hädin tuskin oli Garmin julkistanut GPSMAP 9000-näyttönsä, kun Volvo jo ennätti ilmoittaa istuttaneensa näytöt Volvo Penta Glass Cockpit -järjestelmään. Siihen saa tarvittavan määrän näyttöjä vaikka koko ohjaamon leveydelle.

Järjestelmä kokoaa saman lasin alle Volvo Pentan elektronisten järjestelmien hallinnan, esimerkiksi Assisted Docking -ohjausavustimen, autopilotin ja Interceptor-trimmin. Garminin omat toiminnot ovat mukana vakiona, ja Garminin lintuperspektiivikameran saa optiona.

Näyttöjen riittävä prosessoriteho takaa sujuvat toiminnot raskaassakin käytössä.

Minäpä pumppaan

Veneessä on usein ilmatäytteisiä, melottavia, vedettäviä tai kelluttavia välineitä lapsille ja aikuisille. Muuten mukavia, paitsi se pumppaus.

Scanstrut Atmos ratkaisee pulman. Se on kiinteästi asennettava ilman täyttöpiste, johon täytettävä väline kytketään letkulla. Haluttu paine valitaan täyttöpaneelista, ja 12 voltin jännitteellä toimiva mäntäkompressori hoitaa loput. Suurin paine riittää sup-laudalle.

Täyttöpaneelin voi asentaa kojetauluun tai uimatason lähelle.

Pimeän kulman paljastaja

Avikuksen ja Raymarinen yhteistyönä syntynyt NeuBoat Dock kuvaa veneen ympäristöä kuudella kameralla. Järjestelmä prosessoi kameroiden tiedoista auton peruutuskameran kaltaisia näkymiä esimerkiksi veneen yläpuolelta alaspäin tai kajuutan katolta taaksepäin.

Näyttönä toimii Raymarine Axiom-plotteri. Kuvasta näkee etäisyydet laituriin ja muihin veneisiin reaaliajassa. Sen avulla on helppo hahmottaa veneen pimeät kulmat ja etäisyys laituriin.

NeuBoat Dockin saa tehdasasenteisena lisävarusteena tai jälkiasennettavana pakettina.

Hondalta V8

Honda julkisti ensimmäisen V8-lohkolle rakennetun perämoottorinsa BF350 V8. Se on valmistajan suurin.

Bensapihi mylly käyttää laihalle polttosaineseokselle sovitettua palotekniikkaa. Hondan mukaan kulutuslukemat ovat kuudesosan pienemmät kuin kilpailijoilla.

Moottorin muita adjektiiveja ovat elegantti, hiljainen ja värinätön. Komennot hoidetaan perille sähköisesti drive-by-wire-menetelmällä.

Saatavuudesta ja hinnoittelusta tiedotetaan vuoden 2024 alkupuolella.

Uudelleen keksitty pyörä

Airmarin uusin lokianturin Gen2-siipipyörä on nyt otettu käyttöön vesinopeutta ja veden lämpötilaa mittaavissa ST900- ja ST950-antureissa.

Uuden sukupolven rulla on ratkaisevasti tarkempi kuin vanhempi eritoten 0,3–2 solmun nopeuksissa. Pienten nopeuksien tarkkuus kiinnostaa erityisesti kilpapurjehtijoita.

Molemmat anturit saa muovisena, pronssisena tai rosterisena. Ne sopivat vastaavien, vanhemmalla siipipyörällä varustettujen ST800- ja ST850-antureiden läpivienteihin.

  • Hinta 220 €, lisätiedot Airmar

Lue myös nämä

X