Fiskarsboats

Tänä keväänä ensimmäistä kertaa järjestetty Fiskarsin Buster-veneiden kierrätyskampanja onnistui hyvin.

Helmikuusta toukokuun loppuun kestäneen kierrätyskampanjan aikana noudettin Kuusakoskelle kierrätettäväksi yli 40 vanhaa alumiinivenettä.

– Koska kampanjasta saatiin paljon myönteistä palautetta, vastaava käytöstä poistuneiden veneiden kierräysmahdollisuus järjestetään tulevaisuudessakin, Fiskarsin veneliiketoimintaa johtava Juha Lehtola lupaa.

Kierrätetyistä veneistä pääosa oli suomalaisia Buster-veneitä sekä Busterin edeltäjiä, 1950-luvulta 1970-luvun puoliväliin valmistettuja Kelloveneitä.

Kampanjan aikana Kuusakoski haki romutettavan alumiiniveneen ilmaiseksi ja omistaja sai ostoedun uuteen venepakettiin tai 200 euron rahakorvauksen. Suurin osa kierrättäjistä hyödynsi ostoedun ja hankki uuden Buster-veneen sekä moottorin. Vain seitsemän kierrätti vanhan veneen rahakorvausta vastaan.

Buster on Pohjoismaiden ja Suomen suosituin moottorivenemerkki. Bustereita on valmistettu 35 vuoden aikana lähes 100 000 kappaletta ja valtaosan niistä arvioidaan olevan yhä käytössä. Myös alumiinen Kellovene oli aikanaan hyvin suosittu ja niitä tehtiin lähes 10 000 kappaletta.

Busterista 95 % kelpaa hyötykäyttöön

Alumiinin valmistaminen vaatii paljon energiaa, mutta sitä pystytään kierrättämään uudenveroiseksi raaka-aineeksi käytännössä loputtomiin. Kierrätysmetalli onkin tärkeä raaka-aine Buster-veneille.

Bustereista 95 % on hyötykäytettävää materiaalia ja veneiden alumiiniraaka-aineesta on arviolta 80 % kierrätettyä. Energiansäästö kierrätysalumiiniraaka-aineen käytössä on noin 95 % ja kierrätetyssä teräksessä noin 65 % uutena louhittuun raaka-aineeseen verrattuna.

Fiskarsin veneliiketoiminta oli kierrätyskampanjassa mukana nyt ensimmäistä kertaa. Keitto- ja paistoastioita sekä aterimia valmistava, samaan konserniin kuuluva Hackman kampanjoi kierrätyksen puolesta jo 11. kertaa.

Kampanjan keräyspisteiden kautta on kerätty vuosien mittaan uudelleen kiertoon yli puoli miljoonaa kiloa alumiinia ja terästä. Määrästä voisi valmistaa esimerkiksi 8,5 miljoonaa uutta Carelia-lusikkaa tai 2000 Buster L -venettä. Silti on arvioitu, että Suomessa esimerkiksi kotitalouksien keitto- ja paistoastioista päätyy kaatopaikalle edelleen noin kolmannes (Fiskars Home Category Research 2010, TNS).

Buster-kierrätyskampanjassa ovat mukana Fiskarsin veneliiketoiminnan lisäksi Honda, Mercury, Suzuki ja Yamaha-moottoreiden maahantuojat. Fiskarsin kierrätysyhteistyökumppani on Pohjoisen Euroopan johtava metallinkierrättäjä Kuusakoski Oy, joka hoitaa metallien erottelun ja käsittelyn uusiksi raaka-aineiksi ja energiaksi. Toinen Busterin kierrätyskumppani on Purso Oy, joka käyttää alumiinia veneiden profiilituotteiden raaka-aineena.

Lähde ja kuva: Fiskars Boats