Silver Star Cabin 650

Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaaduksi tuli enintään kymmenen tilavuusprosenttia etanolia sisältävä E10-bensiini. Nyt on TerhiTec Oy antanut sen käytöstä suosituksensa.

TerhiTec:in kiintotankillisissa malleissa (Silver, SeaStar) käytetään SFS-EN ISO 10088 Stardardin mukaisia veneletkuja (tyyppiä A1/A2). VTT:n testien antaman yleiskuvan mukaan vain E85 vaatii muutoksia materiaaleihin. Tavallinen bensiini (BE95R), eetteripitoinen koebensiini (BE+EE) ja etanolibensiini (E10) ovat materiaalien suhteen samanveroisia. Näillä bensiiniseoksilla kaikki nykyiset materiaalit ovat käytettävissä muutoksitta.

Käytettävät tiivisteet ovat nitriilikumia (NBR), jota käytetään myös esimerkiksi asemien polttoainepumpuissa. Weman polttoaineantureissa käytetyt komponentit ovat biopolttoaineiden kestäviä. Silvereissä tankki on seostettua alumiinia, joka VTT:n tutkimusraportin mukaan kestivät altistustestin hyvin. Vanhemmissa SeaStar-veneissä on osassa muovitankit, mutta TerhiTec:in valmistamissa veneissä on myös alumiinitankit.

95E10 polttoaineen sivu-/haittavaikutuksia:
– Etanoli sitoo kosteutta ja voi täten aiheuttaa alumiinisäiliöissä korroosiovaurioita ja lisäksi etanoli toimii liuottimena ja irrottaa likaa säiliöistä polttoainejärjestelmään.
– Vanhemmissa veneissä voi myös olla lujitemuoviset säiliöt, ja tiedämme että etanoli ajan mittaan liuottaa lujitemuovisäiliön seinämiä.
– Vesi polttoainejärjestelmissä aiheuttaa aina ongelmia; korroosiota polttoainejärjestelmien komponenteissa, ja moottorien käyntihäiriöitä.
– E10-bensiini on tarkoitettu päivittäistä käyttöä varten.

Asioiden varmistamiseksi ja mahdollisten käytännön ongelmien välttämiseksi TerhiTec suosittaa käytettäväksi 98E bensiiniä Silver-, SeaStar- ja Terhi-veneissä.

Aiemmin vastaavan suosituksen ovat antaneet Busterin ja Yamarinin valmistajat.