Tilaa
Jutut

Stark Ari Huuselan pääyhteistyökumppaniksi

"Olen todella innoissani siitä, että Stark näkee tekemiseni vahvana ja arvokkaana", Huusela iloitsee.

20.05.2020

KirjoittajaVene-lehden toimitus

Rakennustarvikeyritys Stark on solminut pääyhteistyökumppanisopimuksen yksinpurjehtija Ari Huuselan kanssa.

”Olen todella innoissani siitä, että Stark näkee tekemiseni vahvana ja arvokkaana. Saan heidät pääyhteistyökumppanina vahvistamaan tätä urani päätavoitetta, johon olen pitkään valmistautunut ja tähdännyt. Se antaa aimo annoksen virtaa ja potkua. Yhteistyöllä on valtavan suuri henkinen merkitys ja toki se on minulle myös taloudellisesti kriittinen loppuvalmistautumisen mahdollistaja. Yhteistyö vahvistaa tekemistäni kokonaisvaltaisesti”, kertoo Ari Huusela tiedotteessa.

Puhelimella tavoitettuna äänessä kuuluu selvä huojennus, vaikka Huuselan projekti ei vieläkään muutu kilpakumppanien tavoin täysin sponsoroiduksi. Oma rahoitus on edelleen pääosassa, joten koko hankkeen todellinen lasku selviää vasta kisan jälkeen, kun vene myydään.

Silti STARKin mukaan tulo helpottaa valmisteluja, nostaa turvallisuutta ja parantaa onnistuneen suorituksen mahdollisuuksia dramaattisesti. Mittakaavaa antaa uuden kölin toteutus, johon uuden sopimuksen tuotosta suurin osa kuluukin.

”Alkuperäinen budjetti kölille oli 195 000 euroa”, Huusela kertoo.

”Se on saatu laskemaan noin puoleen, josta pelkän tarvittavan erikoisteräksen osuus on 37 000 euroa.”

Erityisen tyytyväinen Huusela on siitä, että käytännössä kaikki raha kohdistuu kotimaisen työn ja osaamisen tukemiseen. Kölin suunnittelevat ja toteuttavat Suomessa Aker Arctic, Mekano, AH-Woods, Panelia ja Häkkisen konepaja.

”Tällaisia kölejä ei kovin monessa paikassa maailmalla tehdä, joten saamme sekä tukea paikallista yrittämistä että heiluttaa suomenlippua alan näkyvimmissä ympyröissä”, Huusela sanoo ylpeänä.

”On todella hienoa päästä antamaan näin positiivista ja rohkaisevaa viestiä juuri nykyisinä aikoina.”

IMOCA-purret listataan kahdella nimellä. Niin sanotuksi rahoittajanimeksi tulee nyt luonnollisesti STARK, vaikka vanha tuttu Ariel II säilyy sekin listoilla.

Huusela on ensimmäinen pohjoismaalainen purjehtija maailman vaativimmassa valtamerikilpailussa, jonka 43 000 km reitti purjehditaan maailman ympäri itäsuunnassa pysähtymättä, yksin ja ilman ulkopuolista apua. Huuselan Imoca-luokan vene starttaa ikoniseen Vendée Globe -kilpailuun rakennusalan vahvalla Stark-brändillä ja Stark-nimisenä marraskuun alussa.

Neljän vuoden välein purjehdittava Vendée Globe on maailman vaativin purjehduskilpailu ja se starttaa Ranskan Les Sables d’Olonnesta 8.11. Kilpailuun osallistuu 34 venettä, joiden kapteenit edustavat 11 eri kansallisuutta. Suomalaispurjehtija Ari Huusela on ensimmäinen pohjoismaalainen purjehtija, joka on päässyt tälle vaikuttavalle listalle. Perspektiiviä hankkeen vaativuuteen antaa Huuselan mukaan esimerkiksi se, että yli 3000 ihmistä on kiivennyt Mount Everestille ja yli 700 käynyt avaruudessa, mutta vain noin sata ihmistä on onnistunut purjehtimaan yksin, pysähtymättä ja kilpaa maapallon ympäri.

”Olemme valinneet sponsorointikohteemme tavallisesti joukkuelajien puolelta, mutta Huuselan projekti oli yksinkertaisesti niin mielenkiintoinen, että halusimme ehdottomasti mukaan. Jo ensimmäisistä keskusteluista lähtien on ollut selvää, kuinka määrätietoisesti Huusela tekee töitä unelmansa eteen – hän kirjaimellisesti rakentaa itseään vahvemmaksi”, Starkin kaupallinen johtaja Jarmo Salmi sanoo.

Tiedotteessa ei kerrota sponsoroinnin rahallista suuruutta.

Lue myös nämä

X