Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Saajuu 470 – Moderni mökkivene

Suomessa on puoli miljoonaa soutuvenettä. 
Harva niistä on enää puinen, vaikka voisi olla.

30.08.2016

Kirjoittajaja kuvat Mats Vuorenjuuri

Saajuu 470 -soutuveneessä yhdistyvät vuosisataisiin suomalaisiin perinteisiin kiehtovalla tavalla korkealaatuinen käsityö, moderni suunnittelu ja rakennustekniikka. Sulkavalla tilauksesta valmistettavien veneiden sivuprofiili nousee kauniisti ylös keulasta ja perästä.

Veneessä on kolme penkkiä, hankaimet ovat keula- ja keskipenkin kohdalla, minkä ansiosta tasapainon saa sovitettua kyydissä olevan henkilömäärän mukaan. Vene kantaa hyvin kolme henkeä ja tavarat.

Veneen on kehittänyt Sulkavalla asuva Ruud Van Veelen. Laivakone- sekä automaatioinsinöörin koulutuksen omaava hollantilainen päätyi puuveneiden rakentajaksi muutettuaan Suomeen vuonna 2003. Hän sovelsi Sulkavalla yleisiin kilpa- ja kirkkosuotuveneisiin nykyaikaista vaneriepoksi-rakennetta, jossa vanerilaudat liimataan limisaumaan ilman niittejä. Rakenteesta tulee hyvin jäykkä ja samalla kaarien määrää voidaan vähentää. Veneistä tuli kevyitä, nopeita ja yksinkertaisia.

Saajuu 470 on rakennettu samalla tekniikalla yhdeksän millimetrin Okumevanerilaudoista. Materiaalina voidaan käyttää myös Vendia-venelautaa, jonka ulkonäkö muistuttaa perinteistä lautaa. Vene rakennetaan ylösalaisin jigissä lautapari kerrallaan. Viittä lautaparia tukee seitsemän männystä tai kuusesta laminoitua kaarta. Haluttaessa perinteistä ulkoasua laudat voidaan liimaamisen lisäksi myös niitata kiinni, mutta rakenteen ja kestävyyden takia niitit eivät ole välttämättömiä.

”Jokainen niitinreikä on vedelle mahdollisuus tunkeutua lakan alle ja rakenteeseen. Väittäisin, että ilman niittejä vene kestää pitempään”, Van Veelen sanoo.
”Metalli ja puu aina elävät eri tavalla.”

Puuvene kaipaa talviteloille siirrettäessä hieman hoitoa ja vaivaa, mutta palkitsee vaivannäön ominaisuuksillaan.

Suorasoutuinen

Soutupäivä on tuulinen, mutta Saajuu 470 kulkee vastatuuleenkin vauhdikkaasti. Toisin kuin kilpaveneiden terävä keula, joka on suunniteltu halkomaan aaltoja, Saajuun keula on kantava ja nousee aaltojen päälle. Vene kulkee mutkittelematta sivu- ja myötätuuleen, mutta sitä on myös helppo kääntää ja ohjata.

Paikallaan vene on vakaa, eikä hätkähdä hetkellistä reunalle astumista.

Huolimatta klassisesta ilmeestään, Saajuu ei huvivenedirektiivin määritelmän mukaan ole klassinen malli. Penkkien alle asennettavien kellukkeiden ansiosta vene täyttää CE-luokan D määräykset.

Saajuu 470 viimeistellään joko lakkaamalla tai maalaamalla. Kaksikomponenttilakkaa sivellään viisi kerrosta, maalattaessa alle tulee kaksi kerrosta epoksi-pohjamaalia ja pintaan kolme kerrosta maalia. Lopputulos on huoliteltu ja kestävä. Kölipuuta suojaa koko sen matkalta kovamuovista valmistettu lista.

Saajuu 470 painaa varusteineen vain 60 kg ja se on helppo vetää ylös rannalle. Kaksi henkilöä jaksaa nostaa veneen myös auton taakkatelineelle.

Airoina veneen ostaja saa Lahnakosken juhlavuoden Sisukas-mallin, joka on valmistettu useasta osasta liimaamalla. Materiaali on joustavaa ja kevyttä kuusipuuta.

Jos soutaminen ottaa voimille, veneen peräpeiliin voi kiinnittää enintään 4 hevosvoiman perämoottorin tai pienen sähköperämoottorin.

Saajuu 470 -soutuveneen toimitusaika riippuu tilausajankohdasta. Lyhimmillään se on nelisen viikkoa, mutta etenkin keväällä puhutaan paristakin kuukaudesta. Tilaustyönä puusta yksittäin valmistetun veneen hinta nousee lujitemuovista sarjatuotantovenettä selvästi korkeammaksi, mutta Saajuu on yksilöllinen, ja vaatii parin viikon työtunnit. Perushinta on noin 4 000 euroa ja vaihtelee hieman puulajin ja viimeistelyn mukaan.

Kilpasoutuveneiden rakentaja

Pääasiassa Ruud Van Veelen rakentaa kilpasoutuveneitä, Sulkavalla kun asuu. Vieraillessani veistämöllä työn alla oli Savo 650 -yksinsoutukilpavene. 6,5 metriä pitkä runko on hämmentävän kevyt. Valmis vene varusteineen painaa vain 40 kiloa.

Kilpaveneet Van Veelen rakentaa 6 millimetrin vanerista. Keskellä venettä on ainoastaan kaksi 24 x 30 mm:n laminoitua mäntykaarta, joihin rakentajan itsensä kehittämä Poseidon-liukupenkkijärjestelmä kiinnittyy. Penkki liikkuu kahden metalliputken varassa, joihin myös jalkatuki on kiinnitetty. Tämä mahdollistaa rajattomat säätömahdollisuudet jalkatuelle pituussuunnassa, eikä jalkatukea tarvitse erikseen kiinnittää runkoon.

Veneissä käytetään Van Veelenin kehittämiä Sarana-tappihankaimia. Hankaintappi on 90 asteen kulmaan taivutettu ruostumaton metallitappi, joka taittuu alas laitaa vasten hankaimen ollessa pois käytöstä. Tappi pujotetaan airoissa olevaan reikään ja siihen asennettuun muoviholkkiin. Hankaimen ja holkin ansiosta airo ja veneen laita eivät soudettaessa kosketa toisiaan. Näin airoon ei tule kulumia ja kitka on pieni.

Varusteissa ja airoissa aistii valmistajansa mieltymyksen yksinkertaisiin, toimiviin ja painoa säästäviin ratkaisuihin. Kilpa-airot Ruud Van Veelen valmistaa kertopuusta. Airon runko sahataan muotoon ja tasapainotetaan. Lavat valmistetaan vanerista soutajan toiveiden mukaan. Lavan takapuolelle liimataan mäntyinen tukiruode, joka viistetään ja sovitetaan liimaamalla varren viisteeseen. Lopputulos on jäykkä, kevyt ja suorana pysyvä, tehokas ja tasapainotettu airo.

TEKNISET TIEDOT

Saajuu 470

Pituus 4,70 m
Leveys 1,39 m
Paino 60 kg
Kantavuus 320 kg
CE D (suojaisat vedet)
Materiaali Okumemahonki 
tai mänty
Varusteet hankaimet, airot
Hinta n. 4 000 €
Valmistaja ja myyjä Suomen puuvenepiste Oy, Sulkava, Puuvenepiste

 

X