Tilaa
Testit

Arkistoesittely: XO Cruiser – Pitkään viikonloppuun

Harmaa hahmo lähes lentää kohti. Välillä se syöksyy aallolta toiselle. Hahmoa on vaikea tunnistaa, vaikka järki sanoo sen olevan vene – häiverunkoinen syöksyvene? Ei, se on XO Cruiser.

02.10.2020

KirjoittajaAri inkinen

KuvaajaAnton Reenpää/Otavamedia

Minulta kysyttiin jokin aika sitten, miksi nykyään tehdään kovin paljon harmaita ja tummia veneitä. En osannut vastata, mutta jäin miettimään kysymystä. Ehkä löydän siihen vielä vastauksen.

Toisiin veneisiin tumma väri sopii, toisissa se näyttää päälleliimatulta. XO Cruiseria se pukee, vaikka tyyppimerkintä Cruiser viittaakin hilpeään söpöilyyn kauniissa auringonpaisteessa. XO Cruiserissa ei ole mitään söpöä – päinvastoin. Vene on rujo ja raju suoraviivaisuudessaan.

XO ilmestyi vajaat kymmenen vuotta sitten Suomen vesille ja konseptin taustalla oli mm. Aquadorin ja Paragonin isänä mainittu Sakari Mattila, visionääri joka on tuonut runsaasti uudenlaista näkemystä suomalaiseen venemuotoiluun ja konseptiin.

Kieltämättä XO:n jo tuolloin suoraviivaiset ja aggressiiviset veneet herättivät hämmennystä, vaikka olivatkin valkoisia. Niiden ajaminen ei ollut aivan helppoa, toisaalta osaavalle kuljettajalle ne tarjosivat hauskaa vauhdikkuutta.

Osa ominaisuuksista on edelleen tallella, mutta veneiden ulkoinen ilme on muuttunut mustaksi ja synkäksi.

Mutta valkoinen tai musta, XO:n mallisto vangitsee katseita.

Fast and Furios

Kahden Honda BF 250 -perämoottorin 500 hevosvoimaa Cruiserin perässä tuntuvat ajatuksena hieman kesyltä, kun tehokkain yhdistelmä on kaksi 350-hevosvoimaista Mercury Veradoa, yhteensä 700 hevosvoimaa. Olen kuitenkin varma, että 500 riittää.

Istahdan kollegan kanssa lähes lentokonemaiseen ohjaamoon vain vähän veneen keskilinjan viereen. Oikealle kädelle sijoitetussa konsolissa on moottorien kaukohallintalaite, muut tarpeelliset katkaisimet ja kytkimet ovat käden ulottuvilla. Hieman katseen linjasta oikealla ovat kaksi Simradin NSS12 EVO -näyttöruutua, joille on tuotu kaikki moottoridata ja plotterikartat.

Ohjaamossa on tehokkaat joustoistuimet, ja ratti on säädettävissä tarpeen mukaan. Olo on kuin lentokoneen ohjaamossa.

Koneet käyntiin. Hondan moottoriääni ei ehkä vastaa tiukimpien konemiesten odotuksia, vaan se kuulostaa pikemminkin – no, söpöltä. Sen ei kuitenkaan pidä antaa pettää, 3,5-litrainen, 6-sylinterinen V-moottori on ärhäkkä peli.

”Bad ass”, luonnehti englantilainen kollega jokin aika sitten XO Cruiseria. ”Pahis” luonnehtisi suomalainen pidättyvämmin. Emme kuitenkaan puhuneet veneen merikelpoisuudesta tai käyttäytymisestä kelissä, sillä kun olosuhteet muuttuvat koviksi, XO Cruiser näyttää paremman puolensa.

Keli Suomenlahdella ei ole yltiöpäisen kova, mutta synkät pilvet ja Virosta saakka vyöryvät, ajoittain korkeatkin aallot lupaavat kovaa menoa. Ja sellaiseen XO Cruiser on tehty. Pitkä ja terävälinjainen, ilman nousulistoja oleva runko, jonka perän V-kulma on 23 astetta, leikkaa aaltoja tehokkaasti. Pitkällä vesilinjalla veneen pitkittäistrimmi pysyy vakaana, eikä keula nouse ja laske jokaiseen aaltoon lyöden pohjaan.

700 hevosvoimalla Cruiserin huippunopeus on valmistajan mukaan 50 solmun paremmalla puolella, 500 hevosvoimalla ajokunnossa hieman yli viisitonninen vene kulkee reilut 40 solmua. Ja sen se kulkee lähes säässä kuin säässä.

Ajo ahtaasta laituripaikasta sujuu kuin leikki kahden moottorin ja keulapotkurin avulla. Vene siirtyy näillä välineillä vaikka sivuttain, ilman erillistä joystick-ohjausta. Lepuuttajat laatikkoon, köydet kiepille ja piiloon.

Painan kaasukahvan eteen.

Halki aaltojen, läpi tyrskyjen

XO Cruiser syöksähtää liikkeelle keulaansa juuri nostamatta huolimatta siitä, että Hondan alavääntö ei ole perämoottorien parhaimmistoa. Minulle se riittää. Ennen kuin huomaakaan nopeus on 30 solmua ja kiihtyminen jatkuu.

Ajamme vielä tyynessä, jossa meillä on oivallinen tilaisuus kutitella huippunopeutta. Rikomme 40 solmun rajan ja lähestymme 42 solmua. Kymmenyksiä tarttuu trimmaamalla moottoria yhä ylemmäs, kunnes potkuri haukkoo ilmaa. 42,6 solmua on tämänkertainen ennätys.

Suuntaamme avomerelle, kohti suuremmiksi käyviä aaltoja. Cruiser ei ole millänsäkään puolimetrisistä, vaan ne tuskin edes tuntuvat pohjaa vasten. Niin tehokkaasti terävälinjainen pohja toimii.

Pudotan nopeutta ja haen optimaalista matkanopeutta. Jos ei välitä kulutuksesta, se löytyy 30, 35 solmun haarukasta. Vene etenee vaivatta ja ilman, että kuljettajan tarvitsee näppäillä trimmiä.

Toisaalta Zipwaken automaattitrimmi toimii kohtuullisen hyvin, ainoastaan kapealinjaisen veneen sivuttainen levottomuus saa trimmin toisinaan myöhästelemään.

Taloudellisuutta hakeva tyytyy 24–26 solmuun, jolloin moottorien kulutus meripeninkulmaa kohti on alhaisimmillaan. Nostan hieman nopeutta, ja vene asettuu aaltojen rytmiin. Potkurit pysyvät vedessä, eikä moottorien ulvahduksia kuulu. Matka taittuu lähes tasaisesti, kauas. 730 litran polttoainesäiliöt riittävät päälle 200 mpk:n taipaleeseen, kun moottorien yhteiskulutus on hieman alle 3 l/mpk.

Täydellä kaasulla Cruiser lentää, matalalla. Terävä köli pikemminkin leikkaa läpi aaltojen kuin kiipeää aallolta aallolle. Se – ja joustoistuimet – tekee matkanteon mukavammaksi ja lennättää vettä korkeassa kaaressa molemmin puolin.

Cruiser – ajamiseen vai oleiluun

Ajaminen XO Cruiserilla on hauskaa ja nautinnollista, mutta soveltuuko kapea vene myös päivänpaistatteluun ja chillailuun, on makuasia. Ainakin suunnittelija (Navia Design/Jarkko Jämsén) on tehnyt kaikkensa saadakseen veneeseen sopimaan mahdollisimman monta erilaista toimintoa. Se on kuitenkin tehnyt käytettävyydestä askartelua.

Cruiserin perässä on suuri aurinkotaso, joka kätkee alleen retkitasoisen pentterin. Pesuallas, grilli ja kylmälokero riittävät toki varusteiksi, mutta raskas kansi on hankala käyttää. Aurinkotaso voidaan levittää kaatamalla penkin selkänoja kohti keulaa. Penkin, jonka välikansien alta löytyivät perämoottorien virtalukot. Penkin eteen saa myös irtopöydän, jonka päihin löytyvät taittoistuimet sisälaidasta.

Liikkumisen kannalta Esthec-pinta on hyvä ja pitävä, mutta ohjaamon ympärillä on turhan monta tasoa. Niiden kanssa on oltava tarkkana. Myös istuinten sijoittaminen korokkeen päälle aiheuttaa sen, että seisaaltaan ajaminen ei tahdo sujua.

Kulku keulakannelle on styyrpuurissa sivuikkunan ja ohjauskonsolin välissä. Portaat ovat suuret ja hyvin karhennetut, mutta tuulilasin aukeava osa on tajuttoman painava. Rakenteeltaan se on identtinen poikkeuksellisen tuhdin tuulilasin kanssa. Kaareva kansi itsessään on hyvin karhennettu.

Kun ottaa huomioon Cruiserin matalan linjakkuuden ja häivemäisen ilmeen, keulaan on saatu mahdutettua aivan nukkumakelpoinen kajuutta. Suurihan se ei ole, mutta kyllä siellä yön nukkuu. Kylki-ikkunoita ei ole, mutta kannelle antavat kolme valoaukkoa kirkastavat ennestään vaaleaa sisustusta. Toiletti on kokonaan erillinen ja yllättävänkin tilava.

Palaamme satamaan ja todellisuuteen. Pilvet roikkuvat edelleen matalalla, vaikka aurinko jossain välissä pilkahtikin.

Todellisuutta on XO Cruiserin hinta, joka on, paljon. Pelkkä vene vakiovarusteineen nousee yli 200 000 euron, moottoreineen paljon yli. Mutta…

Cruiserin varustelu on sitä luokkaa, ettei vastaavaa näe missään sarjatuotantoveneessä. Siihen kuuluu käytännössä kaikki tarvittava ja myös haluttava, lisävarustelista on tasan kahden rivin mittainen.

Moottorivaihtoehtojen suhteen mahdollisuuksia on paljon: Honda, Evinrude, Suzuki. Laajimmin on kuitenkin hinnoiteltu Mercuryn moottorivalikoima. Kallein yhdistelmä on 2 kpl 350 hv:n Veradoa, jolloin paketin hinta on 296 470 euroa. Halvimmillaan paketin saa, ainakin Suomessa, kahdella 250 hv:n Hondalla, 268 400 euroa. Ehkä siksi, että XO:t myy Hondan maahantuojan veneliike.

Totuus lienee, että yhdistelmä on kallis. Samalla hinnalla on tarjolla huima valikoima vastaavia, ja vähän suurempiakin, veneitä. Mutta kuka mistäkin pitää. Ainakin XO Cruiser tarjoaa hauskaa ajettavuutta ja erinomaista merikelpoisuutta kovassakin kelissä.

XO Cruiser tarjoaa hauskaa ajettavuutta ja erinomaista merikelpoisuutta kovassakin kelissä.

XO Cruiserin esittely on julkaistu Vene-lehdessä 11/2017.

Myöhemmistä ongelmista

Tämän esittelyn julkaisun jälkeen, tarkemmin ottaen kesällä 2018, televisiojulkkis Jethro Rostedtin XO-vene upposi Turun Hirvensalon satamassa ja sai valtaisan mediahuomion. Kohu nosti esiin muutamia muitakin tapauksia, joissa XO Cruiser ja DFNDR -malleissa on ollut ongelmia.  Muun muassa viime vuoden heinäkuussa samanlainen XO Cruiser upposi Suomenlinnan vierassatamaan köysien varaan, ja tiettävästi ainakin Belgiassa oli vastaava tapaus. Nämä eivät kuitenkaan johtuneet rakenteellisista syistä.

Kansainvälisesti ehkä dramaattisinta oli lehdistöä kuljettaneen XO-veneen viittä vaille uppoaminen America’s Cupissa Bermudalla. Tuolloin syynä oli auki jätetty manusluukku, eikä kyse ollut Cruiser-mallista.

XO Cruiserien uppoamisen syyt on sittemmin selvitetty ja selätetty. Massiivisen veneiden päivitysurakan aikana yhtiö keräsi ja toimitti Puolan tehtaalleen lähes 60 venettä korjattavaksi.

Suomessa veneiden teknisestä valvonnasta vawstaa Traficom. Kun veneiden ongelmat alkoivat vähitellen selvitä, kutsui XO kaikki Cruiserit korjattavaksi ja asetti ne itse käyttökieltoon.

XO Boatsin toimitusjohtaja Erkki Talvelan mukaan operaatio oli valtava, mutta yhtiössä ei epäröity siihen ryhtymistä.

Tilaajat voivat lukea korjausoperaatiosta lisää täältä.

Tarkennus 2.10.2020: Lisätty lopun osuus XO-veneiden kohtaamista myöhemmistä ongelmista.

Tekniset tiedot

XO Cruiser

Pituus 9,54 m, leveys 2,75 m, syväys 1,10 m
Paino 4 045 kg
Moottoriteho 2 x 250–350 hv
PA-säiliö 2 x 365 l
Vesisäiliö 120 l, septisäiliö 85 l
Vakiovarusteet mm. 2 kpl plotterit, Webasto-lämmitin, Naviop-hallintajärjestelmä, Zipwake-trimmijärjestelmä, keulapotkuri, rungon hiilikuituteippaus, pentteri, lämminvesivaraaja (30 l), sähkö-wc, maasähkö, generaattori, sähköinen ankkurivinssi.
Lisävarusteet Simrad RS 90 vhf-puhelin, Simrad autopilotti (ei Mercury)
CE-kategoria C
Kantavuus 10 henk.
Suunnittelu Navia Design
Valmistuttaja XO Boats Oy

 

Lue myös nämä

X