Tilaa
Jutut

Osasto 6f49: Yamaha

03.02.2013

KirjoittajaJuha Virtanen

Yamaha

Yamaha esittelee Helsingin venenäyttelyssä aiempaa kevyemmän ja siten aiempaa useampaan venemalliin sopivan F200-perämoottorinsa. Tehopaketti on kooltaan nyt entistä pienemmässä koossa ja se antaa paremman teho-paino-suhteen. Laihduttaminen on muutenkin kannattanut ja se näkyy parempana polttoainetaloutena ja suorituskykynä.

Moottori painaa 227 kiloa – siis noin 50 kiloa vähemmän kuin aiempi F200. Sylintereitä on neljä rivissä, moottorissa on muuttuva nokka-akselin ajoitus (VCT ) ja uuden tekniikan avulla siitä on saatu kokoluokkansa kevyin moottori.

Versioita on kaksi: F200F on varustettu perinteisellä mekaanisella kaukohallinnalla ja F200G on varustettu sähköisellä kaukohallinnalla.

Molemmissa on ominaisuuksia, joista osa on aiemmin tuttuja vain Yamahan isoista V6- ja V8-malleista, kuten mm. YCOP-ajonestojärjestelmä, kolahtamaton, vaihteistoa säästävä Reliance SDS -potkuri, säädettävä kippauksen rajoitin sekä uistelunopeuden säätö.

Yamaha F 9,9 J on myös kaudelle 2013 uusi 9,9-hevosvoimainen perämoottori. Se on saanut uutta muotoilua ja lisäkäytännöllisyyttä mm. pidemmän ohjauskahvan ja siihen sijoitetun vaihdevivun myötä.

Moottorikoppa on saanut linjansa isommista Yamahan moottoreista. Uusi ohjauskahva on ergonomisesti muotoiltu ja entistä pidempi. Käyttömukavuutta tuo myös ohjauskahvaan sijoitettu vaihdevipu, joka aiemmin oli moottorin kyljessä kiinni. Kantokahva on aiempaa suurempi ja ”käteen sopivampi”. Moottorikopan takareunaan on sijoitettu lepotuet, joiden varassa moottorin varastointi vie vähemmän tilaa.

Esillä ovat myös ulkonäöltään täysin uudistetut F50 ja F60 -mallit.

Lisätietoja

Lue myös nämä

X