Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Konevika ja pari muuttujaa

Tiina Hiltusen ja Matias Laxströmin mökkimatka Saaristomerellä keskeytyi konerikkoon. Karikon lisäksi mausteensa tilanteeseen antoivat kaksi tanskandoggia.

17.09.2023

KirjoittajaJukka-Pekka Lumilahti

KuvaajaMeripelastuskuvapalvelu Kartta Traficom

Sunnuntaina, elokuun seitsemäntenä päivänä, Tiina Hiltunen ja Matias Laxström lopettelivat mökkiviikonloppua keskisellä Saaristomerellä. Matkat Turusta mökille ja takaisin taitettiin noin kahdeksanmetrisellä daycruiserilla.

Tiinan ja Matiaksen lisäksi mukana matkassa olivat 10-vuotias harlekiinin värinen Tornado sekä nuorempi, sinikarvainen Turre.

Tornado ja Turre olivat tanskandoggeja, joka on yksi maailman suurimmista koiraroduista. Ja kokoa koirilla totisesti riitti, Tornado painoi 75 kiloa ja Turrekin 55 kiloa.

Vaikka molemmat koirat nauttivatkin veneilystä, sanomatta oli selvää, ettei Tiinan ja Matiaksen veneessä ollut ylimääräisiä tiloja. Vene ajettiin aina perä laituria vasten, sillä se oli ainoa keino saada koirat kyytiin. Keulasta koiria ei veneeseen pystynyt ottamaan, eikä Tornadoa ja Turrea kukaan olisi nostaakaan jaksanut.

Kohti Turkua

Ennen koirien hankintaa Tiina ja Matias olivat veneilleet muilla veneillä, joten saaristo oli tuttu muutenkin kuin pelkästään mökkimatkoista. Pariskunnalle oli luontevaa, että Tiina navigoi ja ajoi venettä, kun taas Matias oli enemmän kyydissä huolehtien samalla koirista. Talvisäilytys ja huollot oli ulkoistettu varsinaissuomalaiselle veneliikkeelle.

Mökkiviikonloppu oli mennyt mukavasti, eikä mitään erityistä kiirettä ollut. Puolenpäivän jälkeen pakattiin tavarat, Tornado sekä Turre veneeseen.

Alkumatka sujui suunnitelmien mukaisesti, kunnes Omenaistenaukolla hieman ennen Airistoa MerCruiserin varoitusvalot syttyivät ja ohjaamo täyttyi varoitusäänistä. Seuraavaksi hävisivät tehot.

Vaikka tällaista tilannetta Tiinalle ja Matiakselle ei ollut koskaan aiemmin sattunut, he eivät pelästyneet tai huolestuneet.

”Koitin, loppuuko varoitusäänen huutaminen sammuttamalla moottori”, muistelee Tiina. ”Moottori ei kuitenkaan heti käynnistynyt uudestaan.”

Seuraava yritys tuotti paremman tuloksen. Vene ei kuitenkaan liikkunut, sillä vaihde ei suostunut kytkeytymään päälle. Ja jälleen ohjauspaneelin varoitusvalot syttyivät. Moottori seis. Tiina avasi puhelimestaan MerCruiserin appin, joka antoi vikakoodiksi moottorin ylikuumentumisen.

Hiltunen ja Laxström olivat matkalla Saaristomeren mökiltään Airiston kautta Turkuun, kun konevika yllätti heidän Omenaisten aukolla. Pariskunta onnistui lopulta ankkuroitumaan Stora Sådigin rantaan (1), josta pelastusvene otti heidät hinaukseen kohti Turkua.

Apua tarvitaan

Daycruiser ajelehti melkein keskellä väylää. Ankkurointi ei ollut mahdollista veden syvyyden, eikä väylällä olleen muun liikenteen vuoksi. Toisaalta vene ajelehti kohti matalampia vesiä, jolloin ankkurointi olisi mahdollista.

Tiina soitti meripelastusseuran Trossi-palvelunumeroon. Voimassa olleen ohjeistuksen mukaisesti Trossi-palvelunumerosta Tiinaa pyydettiin kuitenkin soittamaan meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000. Ohjeistus on laadittu tilanteisiin, kun vene ei ole rannassa. Tällöin Rajavartiolaitoksen ylläpitämillä meripelastuskeskuksella ja -lohkokeskuksella on parempi mahdollisuus arvioida tilanteen vakavuutta.

Tiina tekikin näin ja puhelu yhdistyi Turun Meripelastuskeskukseen. Hätäilmoituksessa meripelastuskeskus kysyi seurueen paikkaa, avuntarpeessa olevien lukumäärän, mitä on tapahtunut, sekä veneen tuntomerkkejä. Hätäilmoituksen yhteydessä meripelastuskeskus tarkastaa usein myös, onko veneessä olevilla pelastusliivit päällä. Tiinan ja Matiaksen veneessä ne olivat yllä myös koirilla, joten niitä ei tarvinnut erikseen pukea.

Ajelehtiminen ja laivaväylä määrittivät tilanteen meripelastuksen kolmiportaisella asteikolla keskimmäiseksi eli hälytystilanteeksi. Lähin yksikkö oli Meripelastusseuran Paraisten meripelastajien pelastusvene Fagerholm, jonka meripelastuskeskus hälytti.

Vaikka meripelastushelikopterille ei ollut suoranaista tarvetta, keskus hälytti myös lähistöllä harjoituksissa olleen kopterin.

Vene hinattiin pitkällä köydellä äkillisten nykäysten vähentämiseksi.

Yllätys

Pelastusvene Fagerholmin miehistö Clara Skogdahl, Pekka Roine sekä Olivia Leino olivat perjantaista asti päivystäneet yhdistyksen pelastusasemalla Lillmälössä. Hälytyksen tullessa he olivat juuri rantautumassa naapurisaareen Stormälöön.

”Aluksi tilanne oli meille hieman epäselvä, joten kytkimme sinivilkut päälle ja lähdimme nopeasti paikalle”, kertoo PV Fagerholmin päällikkö Clara.

Vajaan puolen tunnin päästä avun tarvitsijoiden vene tuli näkyviin Stora Sådigin saaren takaa. Varsin nopeasti Claran huomio kiinnittyi kahteen isoon, tuulilasia vasten nojaavaan koiraan.

”Jaaha, miten nyt tehdään”, muistelee Clara ajatelleensa. ”Hälytyksessä ei muistaakseni ollut mainintaa koirista.”

Aallokko oli Claran mielestä aika raikasta. Vaikka vene olikin ankkurissa, halusi Clara avuntarvitsijat kohtalaisen nopeasti syvemmille ja samalla turvallisemmille vesille.

”Pekka tuli ruoriin ja itse menin keulaan selvittämään tilannetta tarkemmin”, kertaa Clara ajatuksiaan. ”Onneksi koirat osoittautuivat kilteiksi ja veneen miehistö ammattitaitoiseksi.” Näin vene saatiin hinattua nopeasti ulommas, jossa varsinainen hinaus voitiin aloittaa.

Tanskandoggi on yksi maailman suurikokoisimmista koiraroduista. Kun veneessä on kaksi sellaista, tilat voivat käydä ahtaiksi.

Minne matkataan?

Meripelastustehtävissä hädässä oleva vene voidaan hinata lähimpään turvasatamaan, jos se pelastettavien kannalta on tarkoituksenmukaisinta.

Tässä tapauksessa koirien siirtäminen keskellä merta veneestä toiseen olisi ollut lähes mahdotonta. Lähin satama sijaitsi Nauvon kirkonkylässä, mutta sieltä Tornadon ja Turren saaminen kotiin olisi ollut vaikeaa. Taksiinkaan ne eivät olisi mahtuneet.

Tiinalla ja Matiaksella oli Meripelastusseuran Trossi-jäsenyys. Niinpä pelastusveneen päällikkö Clara ja meripelastuskeskuksen meripelastustapahtuman johtamisesta vastannut meripelastusjohtaja sopivat, että alkumatka hinauksesta tehtäisiin meripelastuksena ja loppumatka kotisatamaan Trossina. Tornadon sekä Turren ja samalla myös Tiinan ja Matiaksen kannalta tällainen sovellettu ratkaisu oli ehdottomasti paras lopputulos.

Kotisatamassa veneen moottoririkon syykin selvisi, kun veneliikkeen huoltomies tuli myöhemmin katsomaan konetta. ”Vesipumppu oli kuulemma räjähtänyt osiksi”, muistelee Tiina saamaansa diagnoosia.

Onneksi vesipumppua suurempaa vaurioita ei veneeseen tullut, joten uuden pumpun myötä mökkimatkat pääsivät taas jatkumaan.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.

Mitä opittiin?

Jokainen vaaratilanne on ainutkertainen.

Sinänsä rauhallinen tilanne voi olla muuttua vaarallisemmaksi olosuhteiden tai veneessä olevien myötä.

Nopeimmin apua merellä vaara- ja hätätilanteessa saa meripelastuksen hälytysnumerosta 0294 1000.

 

 

Lue myös nämä

X