Tilaa
Kilpailut

Ocean Globe Race: Etappivoito Spirit of Helsingille

Jussi Paavosepän kipparoima Spirit of Helsinki teki uroteon, jossa Swan 651 ei onnistunut ensimmäisellä pallonkierrollaan Fazer Finland -nimisenä.

27.10.2023

Kirjoittajapasi nuutinen

Maalipaukun nappaaminen valtamerikisassa on ollut suomalaisveneille jokseenkin mahdoton tehtävä. Se onnistui viimein 20. lokakuuta, kun Spirit of Helsinki purjehti Kapkaupunkiin ensimmäisenä Ocean Globe Racen veneistä.

”Se meni oikeastaan aika lailla suunnitellun strategian mukaisesti”, toteaa kippari Jussi Paavoseppä käydessään viikon välivisiitillä kotonaan Helsingissä.

Ennen lähtöä taktiikko Pasi Palmu oli analysoinut veneen vahvuudeksi sen, että suorituskyky on verrattain helppo hyödyntää täysin. Pysytellään siis kärjen tuntumassa ja vältetään suuria irtiottoja. Näin reitti myös kulki aivan loppua lukuun ottamatta.

Kippari Jussi Paavoseppä tervehtii maalipaukkua.

”Saimme hyvän startin, vaikka Pen Duick VI meni Solentin jälkeen ohitse vähän uskaliaammalla reitinvalinnalla”, Paavoseppä muistelee.

”Myös päiväntasaajalla se ennätti juuri monsuunirintaman eteen ja hyvin doldrumeiden läpi, kun me jäimme sinne kolmeksi päiväksi tyveneen. Sateet kyllä saimme niskaamme.”

Etelä-Atlantilla retrokisan sääntörajoitusten takia ongelmana oli tuoreiden säätietojen saanti. Paavoseppä suitsuttaa kiitosta brittipursi Maidenille, joka sai tietoa paremmin ja jakoi sitä auliisti muille veneille. Saatujen karttojen pohjalta Spirit päätti koukata etelämpää kuin olisi ollut lyhin reitti, ja se lopulta toikin tulosta.

”Arvioimme, että 35 leveysasteelle meneminen olisi liian iso riski, mutta 40 astetta vielä ihan hyvä”, Paavoseppä kertoo. ”Samalla halusimme olla koko fleetin eteläpuolella.”

Taktiikka toi tulosta, kun vain muutama päivä ennen maalia Pen Duick jäi korkeapaineen reunan vangiksi. Spirit purjehti maaliin luokkansa ykkösenä ja fleetin nopeimpana.

”Eikä meidän luokasta taida vieläkään muita olla perillä”, Paavoseppä nauraa kuusi päivää maaliintulon jälkeen.

Ei olekaan, vaikka nopeimpien Flyer-veneiden ja Sayula-luokassa purjehtivan Spiritin lisäksi Kapkaupunkiin on ehtinyt myös yksi Adventure-luokan pursi, Australian lipun alla purjehtiva Baltic 55 Outlaw. Samassa luokassa kilpailee myös Tapio Lehtisen joukkue.

GalianaWithSecure oli tätä kirjoittaessa vielä yli 400 meripeninkulman päässä maalista, mutta eteni hyvää yli 8 kn ja noin 200 mpk/vrk vauhtia. Luokassaan se oli neljäntenä ja kokonaiskilpailussa sijalla 10 ennen tasoitusten laskentaa. Kilpailun laskennallisesti hitaimpana veneenä se tulee todennäköisesti parantamaan sijoitustaan maaliin tulon jälkeen.

Saman tahdin jatkuessa Galiana ehtii siis Kapkaupunkiin hyvissä ajoin ennen seuraavan legin starttia 5. marraskuuta. Silloin kohti Uuden Seelannin Aucklandia lähtee myös Spirit of Helsinki, ja Jussi Paavosepän mukaan samalla hyväksi osoittautuneella taktiikalla.

”Purjehditaan kevyet ja keskituulet mahdollisimman lujaa ja kovat tuulet mahdollisimman fiksusti. Turvallisuus meille kuitenkin on ykkösasia, etenkin rankoilla eteläisillä legeillä.”

Swan 651 on edelleen nopea. Whitbreadissa 1985-86 se otti kolmannen sijan Mikki Bernerin komennossa (Fazer Finland) ja nyt Jussi Paavosepän kipparoimana Ocean Globen etappivoiton (Spirit of Helsinki). Molemmat ovat suomalaisveneiden parhaita sijoituksia koskaan.

 

Lue myös nämä

X