Italialainen veistämö Nautica Esposito valmistaa Napolissa viittä venemallia, joiden ulkonäkö kunnioittaa klassisia linjoja. Pyöreäperäiset veneet näyttävät uppoumarunkoisilta, mutta vesirajan alle on piilotettu massiivinen V-runko. Kun konetilaan sijoitetaan riittävästi hevosvoimia, veneet nousevat liukuun.
Perinteitä kunnioittavien veneiden linjat jakavat helposti mielipiteet – toiset ihastuvat, toiset eivät.
Futura Cabin 28 on veistämön toiseksi suurin malli. Lippulaiva on 38-jalkainen. Sille luvataan 34 solmun huippunopeus, kun hevosvoimia on käytössä yhteensä 630 (2 x 315 hv).
Koeajamassamme Cabin 28:ssa oli kaksi 180-hevosvoimaista Yanmaria. Akselivetoisen veneen huippunopeudeksi mitattiin 26,9 solmua.
Hitaasti vai kovaa?
Koeajamallemme veneelle oli yhdessä kesässä kertynyt 65 ajotuntia. Koko kesän keskinopeus on karttaplotterin laskurin mukaan ollut 9,5 solmua.
Hitaaseen ajoon on useita järkisyitä. Niistä merkittävin lienee polttoaineen kulutus, joka pysyy noin litrassa meripeninkulmaa kohden vain alle seitsemän solmun nopeuksilla. Noin kahdeksan solmun nopeudella ajettaessa veneen keula on jo pystyssä ja perässä laahautuu puoli Suomenlahtea. Myös veneen äänimaailma puoltaa maltillista kaasun käyttöä.
Arkisen ajon näkökulmasta hankalinta on pitkäkölisen veneen levottomuus liukunopeuksilla. Suuntavakavuudessa on paljon toivomisen varaa, eikä ajaminen ole rentoa. Kuskin penkillä ei tarvitse varsinaisesti kärsiä, muttei myöskään voi erityisesti nauttia. Vanavettä seuraamalla näkee nopeasti, ettei vene pysy lainkaan kurssissa.
Levyt tarpeen
Isot trimmilevyt ovat Futuralle välttämättömät. Levyt ovat veneelle lisävaruste, kuten myös niiden asennosta kertovat viisarimittarit. Levyille on niin paljon käyttöä, että myös mittarit ovat tarpeelliset.
Niin ikään kuomut ovat lisävarusteita. Katetun alueen määrän voi valita itse.
Kaksi pentteriä
Veistämö ilmoittaa, että Futurassa on vuoteita 3+1. Näkemys on hieman optimistinen. Sohvaryhmästä sijatussa keulavuoteessa on kahden aikuisen lisäksi tilaa korkeintaan yhdelle lapselle. Paapuurin laidalla oleva sänky on kapeutensa takia ennemminkin pitkä pukeutumispenkki.
Ulkopöydän jalalle on tehty lisätilauksena reikä myös sisälle. Kun avotilan pöydän tuo sisään, voi sen ääressä nauttia esimerkiksi aamiaista keulavuodetta purkamatta.
Pentteriin kuuluu vakiona vesipiste, jääkaappi ja yksiliekkinen kaasuliesi. Avotilaan saa halutessaan toisen pentterin, jossa on vesipisteen ja keittolevyn lisäksi paikka toiselle jääkaapille.
Wc on sisällä styyrpuurin puolella. Tilassa ei ole seisomakorkeutta.
Katseenkääntäjä
Parhaimmillaan Futura Cabin on aurinkoisina päivinä, kun ei ole kiire mihinkään. Suurelta uimatasolta on kiva pulahtaa viilentävään veteen. Laakealla keulakannella voi ihastella luonnon kauneutta ja ohikulkevia veneitä.
Veneellä on myös poikkeuksellista huomioarvoa.
Pienillä viilauksilla Futurasta saisi kivan kahden hengen matkaveneen. Niille, joille liukukynnyksen ylittävät nopeudet eivät ole tarpeen, veneen voisi varustaa esimerkiksi 70-hevosvoimaisella dieselillä. Toisaalta veden alle piilotettu V-yllätys menisi tällöin hukkaan. Veistämölle lienee tärkeää, että ulkonäkönsä takia säyseäksi varsaksi luultu Futura muuntuu tarvittaessa vikuriksi oriksi.
Tekniset tiedot
Pituus | 8,60 m |
Leveys | 2,90 m |
Paino | 5 000 kg |
Moottori | 1 x 220 tai 2 x 150-180 hv |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Hinta | alk. 119 470 euroa |
Valmistaja | Nautica Esposito, Italia, www.nauticaesposito.it |
Myynti | Boat Way, Helsinki |
Teksti: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto
Tiivistelmä Vene-lehden 10/2011 jutusta