Tilaa
Testit

Käytetty vene: Albin Express – Naapurin kirkkain tähti

Monipuolisuus, helppo käsiteltävyys ja mainiot purjehdusominaisuudet nostivat Albin Expressin suosion huipulle Ruotsissa 1970-luvun lopulla.

31.03.2023

Kirjoittajaja kuvat Pasi Nuutinen

Sanasta purjevene tulee meillä todennäköisesti ensin mieleen H-vene. Se on pysynyt yhtä lailla retkeilijöiden kuin kisaajien suosikkina jo 1970-luvulta asti. Samassa asemassa Ruotsissa on Albin Express, ja ihan samoista syistä.

Aloitetaan retkeilystä. Juuri yli 25-jalkaiseksi veneeksi, jonka runko on vielä 70-lukulaisen solakka, Expressissä on varsin hyvä asuttavuus. Tarkka varustelu vaihtelee, koska alunperin venettä myytiin irtokalusteilla, jotka ostaja asensi, jätti asentamatta tai sovelsi itse.

Seisomakorkeutta ei ole, mutta varalaita nostaa kannen sen verran ylös, että nukkumapituisilla sohvilla istuu mukavasti selkä ja pää suorana. Keulakajuuttaan mahtuu kaksi aikuista tiiviisti, vierasvaraksi kelpaa vielä pistopunkka paapuurin laidalla avotilan alla.

Varsinainen oivallus on pentterilaatikosto styyrpuurin laidalla. Se liukuu kiskoilla esiin avotilan alta ja siihen mahtuu spriikeitin sekä kohtalaisen kattava ruoanlaittovarustus. Kokkailun jälkeen kaappi painuu takaisin piiloon, ja salongin keskelle viritetään neljälle katettava pöytä.

Kiskoilla piiloon liukuva pentterikaappi on Expressin neronleimaus asuttavuuden parantamiseksi.

Keulakajuutan keskellä ja portaikon takana on suuret lokerot, joihin on eri veneissä sommiteltu kylmälaukkuja tai portapotteja. Vuoteiden ja sohvien alla on lokeroita, seinillä veneyksilöstä riippuen kaappeja, hyllyjä tai kangaspusseja riittävästi miehistön tarpeisiin. Veneen varusteet mahtuvat hyvin peräkannen alle suureen ruumaan.

Expressin voi varustaa varsin omavaraiseksi 2–4 hengelle retkimentaliteetilla. Pieni syväys päästää silloin tehokkaasti nauttimaan luonnonsatamista.

Verraton vesillä

Sitten lähdetään purjehtimaan. Siinä Express loistaa kahdella vastakkaisella, mutta oivasti toisiaan täydentävällä tavalla.

Aloituspurreksi se on helppo ja näppärä, kooltaan ja purjeiltaan kevyesti hallittava. Nostimet ja keulapurjeen jalukset ovat ruffin reunalla gastin hoidettavina ja isonjalus levangilla avotilan keskellä. Kölipaino on suurehko ja kun huipusta ohennettu 7/8-osamasto taipuu peräharuksella tehokkaasti, huvipurjehtijan ei tarvitse poistua istuinlaatikon suojista ennen noin 10 m/s reivikynnystä.

Suorituskyvystä saa trimmauksen suoraviivaisuuden ansiosta jo pienellä harjoittelulla irti niin hyvin tehoja, että vielä nykyäänkin Expressit viilettävät väylillä usein reilusti isompien veneiden ohi.

Mutta purren täysi potentiaali on niin korkealla, että sen etsiminen jaksaa kiinnostaa sangen aktiivisiakin kisapurjehtijoita. Sellaisten käsissä testiveneemme, aivan Expressien vanhimpia vuosikertoja oleva 1979 rakennettu pursi, voitti viime kaudella luokan Ranking-sarjan.

Kaikki perusmanööverit sujuvat istuinlaatikon suojista, vasta reivatessa pitää mennä kannelle.

Peräsin on ripustettu perälautaan, jolloin etäisyys kölistä on pitkä ja ohjaus tehokasta.

Pinnatuntuman iloa

Kisoissa purjehditaan 3–5 hengen miehistöillä, mutta nyt lähdemme vesille kaksin. Tuuli on 10–12 m/s ja puuskainen, joten otamme keulaan kakkosfokan ja isopurjeeseen valmiiksi yhden reivin. Tällä yhdistelmällä Express pysyy vaivatta myös vierailevan kuljettajan käsissä.

Siinä auttaa veneen moneen kertaan ylistetty ohjaustuntuma. Pinna on pitkä ja jatkovarrella laidalta käsiteltynä nykytyyliä raskaampi, mutta pienen korjauskulman antava balanssi löytyy helposti. Perälautaan ripustettu ja suuri lapa saa Expressin kääntymään terhakasti ja aluksi vastakäännökset menevät leveiksi. Nousukulmat korjaantuvat 90 asteen sisään, kun kölin pito paranee vauhdin tavoitellessa kuutta solmua. Sen yli päästään aina, kun pinnaan asettuu veneeseen tottunut omistaja.

Kisaan lähdetään 3-5 hengen miehistöillä, huvireissuilla venettä käsittelee kaksi henkeä helposti.

Vähä vähältä testaajakin pääsee juonesta kiinni ja tavoittaa tunnelman, joka on Expressin suosion takana. Metrinen aalto tulee 10–20° eri suunnasta kuin tuuli, joten halssit ovat kovin erilaisia. Rytmin löytyessä molempia oppii ajamaan roiskimatta.

Menossa on kiehtova yhdistelmä pienen purren kiihkeyttä ja kokoaan isomman veneen rauhallisen ennustettavia, pehmeitä liikkeitä. Puuskissa kallistumme välillä reilusti enemmän, kuin parhaan vauhdin kannalta olisi suotavaa, mutta olo tuntuu koko ajan turvalliselta eikä broachin vaaraa ole.

Sivutuulesta ison aallon ajamaan myötäiseen kääntyessä gps näyttää parhaita 8,1–8,5 kn lukemia. Spinaakkeria emme sentään nosta.

Fokka tai genua jalustuu ruffin päälle. Tässä veneessä on lisänä barberi vetämässä kulmaa alas ja ulos.

Joukkovoiman hyöty

Satamaan palattua on pakko myöntää, hieman kirvellen, että ruotsalaisten Express voittaa suomalaisten H-veneen jokseenkin joka kohdassa asuttavuudesta merikelpoisuuden kautta suorituskykyyn. Vähän, mutta selvästi. On Express tosin hieman nuorempi konstruktiokin ja käytettyjen hinnoissa kalliimpi, vaikka niissä toki yksilöiden kunto ratkaisee.

Sen, ettei Express meille ole levinnyt sen enempää, on silti pitkälti estänyt juuri H-vene. Sillä oli ja on edelleen niin vahva asema kaikkialla maassa aktiivisena yksityyppiluokkana, että se on luonteva valinta kilpailuista vähänkään kiinnostuneelle. Ja niin se vain on, että kisainnostus on hyvin painava kannustin oman veneen hankintaan. Express nousee tältä osin parhaiten tasoihin pääkaupunkiseudulla.

Vilkas kisatoiminta ja veneiden suuri määrä tuo molemmille edun myös retkipurjehdukseen. Käytettyjä, mutta hyväkuntoisia kisapurjeita löytyy helposti ja edullisesti, samoin varaosia ja korjausvinkkejä.

Eikä pidä väheksyä yhteisön trimmaus- ja purjehdusohjeita. Niillä harrastaja pääsee nopeasti tavoittelemaan purjehdustuntumaa, joka kiistämättä on kuulunut pienten köliveneiden parhaimmistoon jo vuodesta 1978.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 2/2023

 

Ominaisuuspuntari

Purjehdittavuus

”Ei siitä vain mihinkään pääse, että jokainen kerta Expressin kyydissä jää mieleen harvinaisen hyvänä purjehduksena.”

Tyylikkyys

”Vähän vaatimattoman näköinen ulkopuolisen silmin, mutta tietäjät tietävät ja tuntijat arvostavat.”

Käsiteltävyys satamissa

”Ketterä liikkeissään ja selkeät kannet, mutta peräkannen takana kaukana ja alhaalla oleva perämoottori hankaloittaa manöövereitä.”

Merikelpoisuus

”Käyttäytyy yllättävän hyvin isossa aallossa eikä karkaile käsistä, mutta reivit ja keulapurjeen vaihdot vaativat työskentelyä pienen veneen avoimella kannella.”

Laatuvaikutelma

”Veistämö tunnettiin paremmin yksinkertaisesta ja asiallisen edullisesta kuin varsin korkeasta työnlaadusta ja viimeistelystä.”

Urheilullisuus

”Yksityyppilähdöissä kilpaileminen nostaa nopeasti taitoja niin, että Expressit ovat aina uhka kerho- ja tasoituskisoissa.”

 

Lue myös nämä

X