Tilaa
Jutut

Hulppea ja nopea 112-jalkainen Baltic Liara on valmiina luksuskilpailuihin

Baltic 112 Liara muuttui rakennusvaiheessa kilpahenkisemmäksi kuin piti, vaikka ylellisyys on yhä häkellyttävää tasoa.

09.09.2019

KirjoittajaPasi Nuutinen

Kaikissa Balticin luksuspursissa tavoitellaan pätevää suorituskykyä, mutta 112-jalkaiseen Liaraan sitä päätettiin lisätä vielä veneen ollessa jo rakenteilla. Tilaaja-omistajat ovat hyvin kokeneita purjehtijoita, ja nähtyään suunnitelmissa siihen potentiaalia, he päättivät painottaa menestymistä maxiluokan kisoissa veneessä asumisen ylellisyyden kustannuksella.

Tinkimistä ei tosin hevin huomaa. Suurten kattoikkunoiden alla on suuri ja valoisa salonki, jonka sisustus on suunniteltu omistajien kotiseudun, Englannin Kanaalisaarten väri- ja materiaalimaailmaa henkiväksi. Omistajilla on keulassa poikki veneen ulottuva huoneisto. Kahdeksan vieraan majoitustiloja kuvaa osuvammin sviiteiksi kuin kajuutoiksi. Miehistön (5 henkeä) tiloihin omistajat panostivat erityisesti, aiemman kokemuksensa perusteella he arvioivat sen olevan tärkeä osa veneen toimivuutta.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Kuvat sisätiloista paljastavat, että nopeuden tähden ei luksuksesta ole kuitenkaan säästelty. © Baltic Yachts

Runko valmistettiin hiilikuidusta. Kun kisaominaisuuksia ryhdyttiin tavoittelemaan, oleellista oli painon säästö. Silloin hiilikuitu valikoitui materiaaliksi myös kanteen ja kaikkiin rakenneosiin, sähkö- ja hydraulivetojen koteloista alkaen ja kennoytimellisiin laipiohin ja kalusteisiin asti, vaikka pinnoitteina puuviiluja onkin.

Märkäpinnan kitkaa minimoitiin hiomalla läpivientien ja teleskooppisen kölin muotoja pyörteettömiksi. Kun vetolaite muutettiin sisäänvedettäväksi, saatiin etenkin kiihtyvyyttä kevyellä tuulella selvästi paremmaksi.

Tarkkoja purjealoja ei ole paljastettu, mutta sitä tiedetään olevan paljon. Onhan vastapainona 34 tonnin köli, joka syvimmillään ulottuu yli kuuteen metriin. Isopurje on leveähuippuinen ja keulapurjeiden valikoima runsas: fokka, genua, valikoima eri kokoisia codeja ja genaakkereita. Niiden haruksille on keulakannella ja -puomissa useita kiinnityspisteitä, joiden alla harusten kireyttä säätävät hydraulipumput.

Liara laskettiin vesille Pietarsaaressa kesäkuussa. Sieltä se on purjehtinut Välimerelle, jossa se on esiintynyt maxijahtien tapahtumissa Baleaareilla ja Italiassa. Monacon näyttely on syyskuun lopulla, sitten Liara lähtee maailmalle.

Tähän asti matka on ollut samalla veneen ja miehistön hienosäätöä niin, että tulevissa kisoissa iskukyky on parhaimmillaan. Listalla ovat ainakin RORC Caribbean 600 ja St. Barths Bucket meidän talvemme aikana. Liara aikoo myös olla paikalla, kun America’s Cup 2021 alkaa Uudessa Seelannissa.

Lue myös nämä

X