Tilaa
Jutut

Finnmaster 5300 Open ja Yamarin 53 BR

26.05.2006

KirjoittajaVenelehti

finnmaster

Finnmaster 5300 Open ja Yamarin 53 BR ovat kuivalla maalla melkein kuin kaksi marjaa. Niiden käyttötarkoitus on sama ja kooltaan ne ovat lähellä toisiaan. Mutta suorituskyvyssä ja hinnassa on eroja.

Vertailimme kahta samankokoista kotimaista uutuusbowrideria. Kokkolassa toimiva Finnmaster esitteli 5300 Open -mallinsa viime helmikuisessa näyttelyssä. Kesko Marinen Yamarin 53 BR puolestaan on kehitelty versio 5150- ja 5220-malleista. Mielenkiintoiseksi vertailun tekee, että molemmat veneet kuuluvat Kesko Marinen talliin. Kummallakin veneellä on oma, mutta osittain päällekkäinen jälleenmyyjäverkostonsa. Niinpä nämä kaksi venettä ovat toistensa kilpailijoita myös samoissa myyntipaikoissa.

Valmistajansa mukaan Yamarin on vapaa-ajan vene, Finnmaster monikäyttövene. Kumpikin soveltuu moninaiseen vapaa-ajankäyttöön ja veneissä on muun muassa paalu vesihiihtoköyttä varten.

Veneiden tilajärjestelyt ovat lähes identtiset ja kummankin keulassa on istuimet matkustajille. Tuulilasin takana on kummassakin kaksi istuinta sekä peräpenkki. Finnmasterin istuimet ovat perusmallia, eikä niissä ole säätöjä toisin kuin Yamarinissa, jonka istuimia saa siirrettyä pitkittäissuuntaan. Korkeussäätöä ei ole kummassakaan. Molemmissa veneissä tuulilasi ulottuu sivulle, mutta Finnmasterin tuulilasi suojaa Yamarinia paremmin sivulta tulevilta roiskeilta. Finnmasterin tuulilasi on muovia, Yamarinissa karkaistua lasia. Finnmasterissa tuulilasia kiertää teräsputki, josta on hyvä pitää tarvittaessa kiinni, Yamarinissa ei tällaista ole. Itse asiassa Yamarinin puute on, ettei matkustajille ole kunnollisia tarttumakahvoja.

Kummankin veneen pulpeteissa on säilytystilaa runsaasti. Finnmasterin pulpetti on erittäin pelkistetty ja mm. matkustajan puolella on vain avoin lokero ja kädensija. Yamarinissa on lukittava, kannellinen hanskalokero, jonne mahtuu tunkemalla myös karttasarja. Kuljettajan puolella jatkuu sama tyyli. Yamarinissa on erillinen asennusalusta sekä mittareille että katkaisimille, Finnmasterissa vain mittareille. Kiitosta ansaitsee myös 12 voltin virtapistoke, jota Finnmasterissa ei ole.

Kummankin veneen peräpenkillä on tilaa kolmelle. Molempien selkänoja on turhan matala tarjotakseen kunnollisen tuen, eikä Yamarinissa ole kaidetta, josta pitää kiinni, toisin kuin Finnmasterissa.

Finnmasterissa ei ole kiinteää säiliötä, mikä on selvä puute. Kun vene varustetaan näinkin suurella (enint. 100 hv) moottorilla, jatkuva irtosäiliöiden kanssa touhuaminen ei ole mielekästä. Tankin sijaan suunnittelija on valinnut suuren, lukittavan ruuman, johon mahtuvat muun muassa veneen istuintyynyt ja monet muut irtonaiset tavarat.

Kumpaankin veneeseen saa lisävarusteena kuomun. Yamarinissa on peräpenkin takana erillinen kotelo, johon kuomun voi taitella. Lokero on hieman hankala käyttää, mutta ratkaisuna siisti. Finnmasterin kuomu taitellaan siistiin pussiin ja asetetaan peräpenkin selkänojan taakse. Kuomu on helppo käyttää.

Kumpikin vene on alle 6 metriä pitkänä kelluva ja itsetyhjentyvä.

Eroja nopeuksissa

Koeajossa molemmissa veneissä oli samanlainen Yamaha F100 EFI -moottori, myös potkuri oli kummassakin sama, 21” K. Finnmasterin huippunopeudeksi mittasimme 37,3 solmua. Yamarinin huippu oli 38,2 solmua. Huolimatta suuremmasta painosta Yamarin on nopeampi todennäköisesti juuri moottorin noston ansiosta. Finnmaster ampaisi Yamarinia selvästi nopeammin liikkeelle, mistä lienee iloa ainakin vesihiihdossa. Se myös nostaa keulaansa ennen liukukynnystä selvästi vähemmän kuin leveä Yamarin.

Välittömästi liukuun nousun jälkeen Yamarin kulkee kautta koko kierroslukualueen nopeammin kuin Finnmaster samoilla kierroksilla. Suurin syy tähän on Yamarinin pohjan suurempi kantavuus. Yksi suuri ero veneiden välillä on leveys, Yamarin on peräti 15 cm leveämpi kuin Finnmaster ja suhde on sama vesilinjassa. Pohjassa on varmasti myös muitakin eroavuuksia, mutta Yamarinin pohja on epäilemättä tehokkaampi.

Kun Yamarin kulkee edullisimmillaan 3 500 kierroksella 20,5 solmun nopeudella meripeninkulman vain 0,58 litralla, Finnmaster pääsee taloudellisimmilleen 4 000 kierroksella, jolloin meripeninkulmalle kuluu 0,73 litraa ja nopeus on 22,9 solmua. Parhaimmillaan Yamarin on yllättävän selvästi taloudellisempi kuin Finnmaster, ero on 1,5 desilitraa meripeninkulmaa kohti.

Yamarinilla ajaa taloudellisinta nopeutta tankillisella 132 meripeninkulmaa. Tällöin pois on laskettu 15 prosentin reservi, eli 23 meripeninkulman ajomatka. Finnmasterin suurin ajomatka kahdella irtotankilla on 60 meripeninkulmaa. Tällöin 15 % reservi on 7,5 litraa, jolla ajaa noin kymmenen meripeninkulmaa.

Leppoisaa loikottelua

Ajossa molemmat veneet toimivat moitteetta. Pienillä nopeuksilla veneet kulkevat suoraan ja käsittely on helppoa. Liukunopeuksilla alkaa eroa syntyä. Yamarin kulkee matkanopeudella kevyesti, Finnmaster kaipaa hieman lisää nopeutta. Vasta-aallokossa Finnmaster on hieman pehmeämpi kuin Yamarin ja se on helpompi trimmata kulkemaan juohevasti. Sivuaallokossa Finnmaster reagoi tuuleen Yamarinia herkemmin kallistelemalla, ilmeinen selitys on kapea vesilinja. Myötäaallokossa Yamarin kulkee kevyemmin leikkaamatta aivan yhtä syvälle kuin Finnmaster.

Rakenteellisia eroja veneiden välillä ei juuri ole. Molemmat ovat ruiskulaminoituja ja hyvin samalla tavoin rakennettuja. Yamarinin varustelu on parempi ja siinä on käytetty kalliimpia tarvikkeita, joka näkyy myös hinnassa. Finnmaster maksaa 11 900 e ja Yamarin 13 900 e. Finnmaster 5300 Openin pituus on 5,30 m ja leveys 2,05 m. Vene painaa 550 kg ja sen moottorisuositus on 60–100 hv. Veneen kantavuus on 6 henkeä. Valmistaja on Oy Finn-Marin Ltd. Kokkola. Yamarin 53 BR on pituudeltaan 5,19 m ja sen leveys on 2,20 m. Vene painaa 600 kg ja sen moottorisuositus on 60–100 hv. Kantavuus on 6 henkeä. Veneen valmistuttaja on Konekesko Marine Oy, Vantaa.

Teksti: Ari Inkinen
Kuvat: Heikki Juurioja

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2005 jutusta

Lue myös nämä

X