Jutut

Drago 610 Open – kreikkalainen aihio

20.10.2010

KirjoittajaVenelehtifi

Drago 610 Open

Koeajossamme ollutta Drago 610 Openin esituotantovenettä
voi kutsua keskeneräiseksi aihioksi, koska siinä on paljon korjattavaa.
Tämän on havainnut myös suomalainen maahantuoja.

Kreikkalaisella Dragolla on vahvoja siteitä Skandinaviaan. Osa veistämön veneistä on ruotsalaisen John H.V. Lindblomin suunnittelemia, kuten nyt koeajossa ollut 610 Open. Lindblom tunnetaan erityisesti länsinaapurissa valmistettujen Storebro- ja Ryds-veneiden hovipiirtäjänä.

Suomesta Dragon väki saa huomattavan määrän tuotekritiikkiä arvostamaltaan maahantuojalta, joka on entiseltä ammatiltaan yliperämies. Hän ei anna omissa ”testeissään” veneille minkäänlaista armoa.

610 Openin koeajopäivä alkoikin veneilytoimittajan näkökulmasta erikoisesti. Käteen annettiin jo ennen veneen vesille laskua pitkä lista sen puutteista. Maahantuoja korosti, että kyseessä on niin sanottu nollasarjan vene. Sen tiedossa olevat viat pyritään korjaamaan ennen varsinaisen tuotannon alkua.

Rakenneongelmia

Open oli ensimmäistä kertaa esillä Suomessa Helsingin venemessuilla viime helmikuussa. Sen nuolimainen olemus suorastaan huokui halua päästä trailerin päältä merelle. Harmaa kylkiväri ja pelkistetyt tilajärjestelyt olivat osa perustyylikästä kokonaisuutta.

Messuhallissa huomio kiinnittyi veneen pohjaan, ennen kaikkea leveisiin, osin negatiivisiin palteisiin. Keulasta perään ulottuvia nousulistoja on yksi pari. Perän V-kulma on 21 astetta, eli kohtalaisen paljon.

Isoilla palteilla pyritään helpottamaan jyrkkärunkoisen veneen liukuun nousua ja lisäämään sen vakautta. Ajossa palteen alle osuvat aallot voivat kuitenkin aiheuttaa poikkeuksellisen kovia iskuja, varsinkin sivuvastaiseen ajettaessa.

Painoltaan kevyen (610 kg) Dragon tapauksessa iskut itsessään eivät olleet normaalista poikkeavia, mutta niitä seurasi toistuvasti tunne omituisesta jälkivapinasta. Muistiinpanoihin kirjautui hämmentynyt ensireaktio: ” En tiedä, kumpi on pahempi: tunne siitä, että vene hajoaa käsiin vai tietoisuus siitä, että runko ja kansi elävät omaa, toisistaan lähes riippumatonta elämäänsä”.

Vene kaipaa runkoonsa lisää jäykkyyttä sekä pituus- että poikittaissuunnassa. Lisäksi rungon ja kannen kiinnityspintoja tulisi lisätä ja osa laajoista ilmataskuista vaahdottaa. Myös ohjauspulpettia voisi vahvistaa. Nopeana ensiapuna voisivat toimia trimmilevyt.

Paikallaan ollessa vene on vakaa, eli palteet tekevät tehtävänsä. Tieto on tärkeä niille heittokalastajille, jotka hakevat asennolleen tukea korkeista varalaidoista.

Kevyessä aallokossa Drago 610 Open on tasapainoinen, johdonmukainen ja rauhallinen ajettava.

Peräpeilissä oleva 115-hevosvoimainen Tohatsu nostaa veneen nätisti liukuun ja mahdollistaa yli 30 solmun huippunopeuden sekä kahden hengen että täydellä kuormalla. Täyteen lastattuna liukukynnyksen ylitys vaatii lastin runsasta siirtoa keulaan.

Drago 610 Open_1  Drago 610 Open_2

Teleflexin lelumainen kaukohallintalaite vaikuttaa muropaketista löytyneeltä. Sen kulmikkaat pinnat eivät tunnu kädessä hyvältä. Kahvan käyttö ei ole jouhevaa. Laite on lisäksi hankalassa paikassa. Ongelma sisältyy maahantuojan laatimaan puutelistaan, jossa ehdotetaan ratin siirtämistä hieman vasemmalle.

Raskaat patjat

Veneen peräpenkkien kaksi patjaa kuuluvat Suomessa vakiovarusteisiin, mutta keulapenkkien kolme patjaa eivät. Kaikki patjat ovat pohjiltaan levyvahvisteisia ja arkikäytössä siksi turhan raskaita. Myös niiden kiinnitys penkkeihin pitäisi ratkaista toisin. Nyt patjat pitää irrottaa, jos tarvitsee pääsyn penkkien alla oleviin säilytystiloihin.

Keskipulpetin voi kiertää molemmilta puolilta. Sen edessä on hyvä paikka lisävarusteena myytäville lepuutintelineille. Varalaidat ovat kauttaaltaan miellyttävän korkeat. Niiden sisäpinnoilla ohjaamon kohdalla on upotetut lisävarusteena myytävät vapatelineet. Sivukoteloilla on yritetty jäykistää laitojen laajoja muovipintoja, ja samalla niistä on iloa kalastajille.

Tämä kreikkalainen aihio olisi valmiina veneenä ilman muuta täysin soveltuva Suomenkin vaativille vesille. Mutta sitä ennen veistämön olisi otettava laminointitela nöyrästi käteen ja pistettävä tuote kuntoon.

Suurin osa 610 Openin ”virheistä” voidaan arvioida huonoksi viimeistelyksi. Sen sijaan näin selvästi havaittavat rakenteelliset heikkoudet ovat nykyään veneissä harvinaisia. Ilman kokonaisuuden vahvistamista lienee turha pohtia, laitetaanko perässä olevan ankkuriboksin kanteen lukitus vai kaasujousi.

Tekniset tiedot

Pituus 6,05 m
Leveys 2,28 m
Paino 610 kg
Kantavuus 6 henkeä/880 kg (sisältää moottorin)
CE-luokitus C (rannikko)
Moottori 90-220 hv
Polttoainesäiliö 135 litraa
Hinta alk. 14 880 euroa
Koeajoveneen moottori Tohatsu 115 TDLI
Koeajoveneen hinta 25 225 euroa
Valmistaja Drago S.A., Kreikka, www.drago.gr
Maahantuoja Lemare, puh. 0440 532 746, www.drago.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Pasi Nuutinen

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2010 jutusta
X