Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Arkistosta: Buster Phantom Cabin – Kun pienempi ei riitä

Ristiriitaiset ennakkoajatukset saavat kyytiä, kun Busterin massiivinen kajuuttavene kiihdyttää täyteen vauhtiin.

05.04.2022

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaArto Wiikari Otavamedia

Buster Phantom Cabin on vaikuttava ilmestys lähestyessään lievässä kaarrossa saaren takaa. Vauhtia on lähes 40 solmua, mutta vene tulee junan kaltaisella eleettömyydellä vain kevyesti nytkähdellen halkoessaan aaltoja. On helppo nähdä, että tämä vene on tarkoitettu tekemään vaikutus – hätkähdyttämään.

Ja sen se kiistatta tekee. Kymmenmetrinen alumiinivene, jonka kajuutta on kuin kasvihuone valtavine lasipintoineen. Kokonaisuus ei kuitenkaan ole kömpelö, vaan suuri kajuutta istuu kokonaisuuteen. Kajuutan perää kohti nouseva linja ja yläreunasta eteen kallistetut tuulilasit antavat veneelle yhdessä pitkän ja matalalaitaisen rungon kanssa hyvinkin aggressiivisen ja röyhkeän ilmeen, mikä tietysti on ollut tarkoituskin. Buster Phantom Cabin ei ole ujo takarivin vene.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 2/2019


Vahva perusta

Buster on selkeyttänyt ja yksinkertaistanut mallistoaan kovalla kädellä. Joidenkin nykylinjaan soveltumattomien mallien valmistus on lopetettu ja jäljelle jääneiden mallien linjoja ja ratkaisuja on yksinkertaistettu ja yhdenmukaistettu. Kun mallisto aiemmin vaappui kulloistenkin trendipiikkien mukaan, nyt noudatetaan tiukasti omaa linjaa. Jyrkästi ilmaisten, aiemmin veneilijöille tehtiin Bustereita, joita he halusivat, nyt ihmiset haluavat Bustereita, joita heille tehdään. Ja jos tämä toteuttaa venekaupan ihannetta, jossa sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä, mikäpä sen parempi.

Suuret alumiiniset avo- ja kajuuttaveneet tehokkaine moottoreineen herättävät mielenkiinnon ohella myös epäluuloja: Mihin tuollaisia tarvitaan? Kuka niitä ostaa? Mitä järkeä?

Veneilyssä harvoin kuitenkaan on kyse erityisestä tarpeesta tai järjestä, pikemminkin halusta ja tunteesta. Niihin Phantom Cabin vastaa; kun tällaisen haluaa, sen hankkii analysoimatta käytön mielekkyyttä.

Huolimatta asenteista, omista ja yleisistä, Busterin uusi Phantom Cabin on kokonaisuutena onnistunut lajityyppinsä edustaja. Edes ennakkoluulot eivät pysty peittämään sitä, että veneen suunnittelussa ja ominaisuuk­sien kehittämisessä on onnistuttu – se on erinomaisen hyvä vene ajaa ja sen tarjoamat tilat ovat moitteettomat. Olisikin ihme, jos kymmenmetrisessä veneessä ei mahtuisi toimimaan ja liikkuminen ei olisi vaivatonta.

Runko on tehty soveltumaan kovaankin keliin. Se mikä nousulistojen nosteessa menetetään, se saadaan pehmeämpänä ajettavuutena aallokossa.

Buster esitteli Phantom Cabinin ”alustan”, Phantomin, runsaat kaksi vuotta sitten. Kotimaiseksi alumiiniveneeksi se oli tuolloin poikkeuksellisen suuri ja pöyhkeä, ja senkin kohdalla esitettiin juuri nuo yllä mainitut kysymykset. Yksi vastauksista oli, että veneen markkinat ovat Suomea laajemmat. Etenkin ruotsalaisten ja norjalaisten uskottiin haluavan suuria ja nopeita alumiinisia avoveneitä. Samaan suuntaan lienevät matkalla Phantom Cabinit.

Phantomin kohdalla vahvoja argumentteja olivat nimenomaan tilojen avaruus, ajettavuus ja tietynlainen tunnottomuus kelille. Se kulki isossakin aallokossa vaivattomasti. Ja miksei olisi kulkenut? Nousulistattoman pohjan V-kulma on 22 astetta, tehoa on runsaasti, vene painaa ajokunnossa kolmisen tonnia ja painonjakauma on ihanteellinen.

Samat hyveet pätevät Phantom Cabiniin, vaikka maksimiteho onkin pienempi.

Nopeudentaju katoaa

Saimme tilaisuuden ajaa Buster Phantom Cabinia viime kesän kauniissa säässä ja rauhallisessa kelissä. Suurimmat aallot aiheuttivat muut veneet, mutta onneksi suuret veneet tekivät suuria aaltoja, joten Cabinin käyttäytymisestä saatiin runsaasti havaintoja.

Vene oli varustettu kahdella 200-hevosvoimaisella Yamahan V4-moottorilla, jotka mielestäni sopivat kokonaisuuteen erinomaisesti. Neljän hengen kuormalla ja vajailla tankeilla huippunopeus oli 41 solmun paikkeilla, ja miellyttävä – ei kuitenkaan taloudellisin – ajonopeus asettui 30 solmun tuntumaan. Taloudellisimmillaan vene meni ominaisuuksiin nähden suhteellisen hitaasti, eli 20–25 solmun nopeus­alueel­la. Tällöin kulutus on selvästi alle 2 l/mpk. Kahden litran raja puhkaistaan juuri noin 30 solmun tietämissä.

2 x 200 hevosvoimaa on hyvinkin käypänen teho Phantom Cabinille, mutta kiireisille tarjolla on 2 x 300 hv.

Perän avotilan turkin alla on veneen tekninen tila akustoineen. Hieman jää ihmetyttämään käsikäyttöisen pilssipumpun merkitys tämän kokoisessa veneessä.

Phantom Cabin on siitä petollinen vene, että nopeuden tajuaminen on hankalaa. Kun vene ei hätkähdä aaltoja, äänitaso on todella kiitettävän alhainen ja sähköisesti tehostetussa ratissa ei tunne oikeastaan mitään. Nopeutta ei myöskään huomaa kuin ohi vilahtelevista reimareista tai lähimaiseman muuttumisesta. Tunne on samalla kertaa miellyttävä mutta myös petollinen, sillä tilanteet saattavat tulla vastaan yllättäen.

Phantom Cabinin käyttäytymisestä tuulessa ei kokemusta ajon aikana saatu, mutta fakta on, että suuret pinnat reagoivat tuuleen herkästi. Siksi vene kaipaa trimmitasoja, jotka ovatkin vakiovaruste. Sen sijaan keulapotkuri on lisävaruste, josta taatusti on hyötyä veneen käsittelyssä varsinkin, jos valitsee yksimoottorisen kokonaisuuden.

Buster Phantom Cabinin tilajärjestely on perinteisen keskikajuuttaveneen mukainen. Perässä on hieman lyhyempi tila, joka ei ole ajon aikaiseen oleskeluun. Sen sijaan kaikki rantautumiseen ja veneen kiinnittämiseen/irrottamiseen liittyvät toimet sujuvat helposti ja turvallisesti. Peräkaiteessa on verkkoseinä, joka ensinnäkin vaimentaa moottoriääniä ja toiseksi luo mielikuvan turvallisesta peräpeilistä. Siinä on myös paikat neljälle lepuuttimelle.

Moottorien molemmin puolin on ns. uimatasot, joille on käynti laidoilta. Styyrpuurissa on uimatikas.

Keulatilassa, kajuutan kulmissa on askelmat helpottamassa nousua laiturille.

Varsinaisia sivukansia veneessä ei ole, mistä kertoo jo kattokaiteiden puuttuminen, joten ainut kulku veneen toisesta päästä toiseen on kajuutan läpi. Sen sijaan kajuutan katon takakulmissa on kahvat, jotka auttavat nousemista laiturille.

Tavanomaisista keskikajuuttaveneratkaisuista poiketen Phantom Cabinin turkki on päästä päähän yhdessä tasossa. Ratkaisun mielekkyyttä on mahdoton kehua liikaa, sillä se on yksi erittäin iso turvallisuuteen vaikuttava tekijä, kun kompurointi kynnyksiin jää pois. Ja kun vene on riittävän suuri, ovat ovetkin avaria kulkea.

Keulassa on kiitettävän paljon tilaa ja laidat ovat korkeat. Istumapaikkoja ei oikeastaan ole kuin keulapenkillä ahtaasti kahdelle. Kajuutan kulmissa on molemmin puolin askelmat laiturille nousua varten. Keulassa on köysille yms. kaksi suurehkoa lokeroa, joista toisessa oli ajamassamme veneessä lisävarustelämmittimen polttoainesäiliö. Kaiteita ei ole tarvis moittia ja keulakansikin on kiitettävän suuri.

Keulaan ei ole ahnehdittu istumapaikkoja kuin tuhdolle, joka kätkee alleen suuren säilytystilan. Köydet ja lepuuttimet mahtuvat ylempään, suuren keulakannen alla olevaan tilaan.

Kajuutassa avaruutta

Vaikka kajuutassa on runsaasti tilaa, eivät kaikki 12 veneen kantavuuteen sovitettua henkilöä mahdu istumaan. Mukavasti istuu seitsemän: kuljettajan vastalaidalla on kahden hengen penkki ja pöydän ympärille mahtuu lisäksi neljä. Paapuurin penkin selkänojan voi taittaa näppärästi eteen, jolloin pöydän ääreen sopii vielä yksi henkilö. Pöydässä riittää pintaa heidän kahvitteluunsa ja katto on miellyttävän korkealla, turkista noin 1,90 m.

Sohvalla istuu mukavasti neljä, ahtaasti viisi. Sen voi muuttaa vuoteeksi.

Ei Buster Phantom Cabin tilavuudestaan huolimatta ole varsinainen retkivene, jos kohta varustelussa sekin mahdollisuus on otettu huomioon. Kuljettajan selän taakse on sijoitettu pentterikokonaisuus, johon kuuluvat lisävarusteliesi ja pesuallas, pari vetolaatikkoa ja kaappia. Jääkaapille on paikka sohvan alla, painevesijärjestelmä kuuluu perushintaan.

Kun tilaa on runsaasti, pentterillekin on paikkansa.

Phantom Cabinin yhteysveneluonnetta kuvaa, ettei veneeseen – koosta huolimatta – ole rakennettu toilettia, vaan hädän hetkellä kaivetaan kuljettajan istuimen takana olevasta lokerosta ulos kemiallinen wc. Myöskään sohvaryhmästä rakennettava vuode tuskin on ahkerassa käytössä, vaikka veneen panoraamaikkunat voidaan peittää rullaverhoin.

Wc-kopin puuttumiseen voi olla montakin syytä, mutta yksi on ilmeinen: näkyvyys ympäri horisontin on haluttu säilyttää, sillä veneen jokaiselta istumapaikalta on erinomainen mahdollisuus ihailla maisemaa. Eikä vähiten siitä nauti kuljettaja.

Kuljettajan istuin on mukavan tukeva ja säädettävissä niin, että yhteys edessä aukeavaan horisonttiin säilyy koko ajan. Keula on riittävän matala, jottei se juuri estä näkymää. Lisäksi päätä kääntämällä näkee täydet 360 astetta paria pikkuruista, rakenteiden vaatimaa katvetta lukuun ottamatta.

Näkyvyys niin eteen kuin muihinkin suuntiin on erinomainen.

Muutenkin kuljettajan tila on ajatuksella tehty. Konsoli on selkeän yksinkertainen ja sitä hallitsee vakiona suuri, 16-tuumainen näyttö. Tilaa on kuitenkin kahdelle rinnakkaiselle näytölle ja onpa navigaattorin eteenkin varattu mahdollisuus näytön asentamiseen. Kaukohallintakahva on käden ulottuvilla, samoin trimmien käyttökytkin. Käsivarsi lepää mukavasti kyynärnojalla.

Kuljettajan eteen on tarjolla 2 kpl 16-tuumaista ruutua, ja navigaattorille yksi 10-tuumainen.

Perinteisesti tässä kokoluokassa on totuttu sisäperämoottoreihin, mutta viime vuosien kehitys on suosinut perämoottoreita. Ei Phantom Cabiniakaan voisi kuvitella sisäperämoottorilla, niin luontevasti perämoottorit istuvat perälaudassa. Ja nimenomaan kaksi moottoria.

Monesti kahden moottorin käyttöä perustellaan turvallisuudella, mutta syvällä V-pohjalla varustettu vene hyötyy kahden moottorin tuomasta vakaudesta verrattuna yksimoottoriseen. Vaikka huoltokulut kaksinkertaistuvat, polttoaineen kulutus ei kuitenkaan samalla tavoin. Ominaiskulutus on suhteellisen vakio hevosvoimaa kohden moottorien lukumäärästä riippumatta.

Vaikka tämän kokoinen ja tyyppinen vene saattaa herättää ennakkokäsityksiä, suorastaan epäluuloja, ei niihin ole aihetta ainakaan veneen toiminnan ja ominaisuuksien kannalta. Niissä ei ole moitittavaa. Sen sijaan yksi kysymys voi olla, kuka tällaista tarvitsee. Siihenkin on vastaus: se joka tällaisen haluaa; kun pienempi ei riitä.

X