Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Esittelyssä Impression 45 – Seurustelu etusijalla

Perhe- ja charter-purjehduksessa on loppujen lopuksi paljon yhteisiä piirteitä. Impression-veneiden olemusta korostaa niiden hyödyntäminen.

08.02.2021

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaPasi Nuutinen, Impression Yachts

Venemerkkinä Impression voi kuulostaa uudelta tai enintään puolitutulta. Kumpikin tuntuma on oikea. Kyseessä on Elanin matkapursimalliston tyyppinimi, joka viime vuonna irrotettiin kokonaan omaksi brändikseen.

Purret rakennetaan kuitenkin edelleen samassa tehtaassa kuin ennenkin, Elanin kotikaupungissa, Slovenian Begunjassa.

Itse veneet eivät ole brändiuudistuksessa dramaattisesti muuttuneet. Kyse on lähinnä sisustuksen, varustuksen ja muotoilun hienosäädöstä. Veneet ovat kuitenkin meillä Suomessa olleet esillä melko niukasti viime vuosina, joten pikku-uudistuksia on ennättänyt kertyä koko joukko.

Aivan uusia Impressioneja saadaan odotella vielä pari vuotta, jopa pidempäänkin. Nykyiset kokoluokat (35–50 jalkaa) kattavat tärkeimmän asiakasryhmän, välimerellisten charter-yritysten, tarpeet. Kaikkien suurina sarjoina perhepursia valmistavien pitää kuunnella herkällä korvalla charter-purjehduksen tarpeita. Esimerkiksi Impressioneista lähes 90 prosenttia myydään vuokraveneyrityksille. Näistä kaupoista puolestaan lähes jokainen kauppa toteutetaan leasing-sopimuksella, jossa taustalla on yksityishenkilö. Vuokravene ”maksaa itseään” 5–6 vuoden ajan ja siirtyy sitten ostajan omaan käyttöön.

Tämän tietäminen auttaa ymmärtämään Impressionien perusolemusta. Kaikki veneet ovat ominaisuuksiltaan kompromissi eri tavoitteiden suhteen, ja näiden tavoitteiden tunteminen auttaa hahmottamaan sitä, kuinka sopiva vene on omaan käyttöön.

Perheveneilyllä on paljon yhteistä charterpurjehduksen kanssa. Molemmissa ajanvieton ja seurustelun pitää sujua turvallisesti ja vaivattomasti silloinkin, kun osa matkustajista ei osallistu aktiivisesti purjehdukseen. Suorituskyvyllä ei ole yhtä suurta väliä kuin yllätyksettömällä käytöksellä.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 6/2015.


Terässuoja ankkuritelineen alla on hyvä yksityiskohta. Keulakaide on vakiona pohjoismaisittain avoin eteen, ankannokka viimeistelisi helpon kulkutien.

Kevyt tuuli riittää

Näihin odotuksiin Impression 45 vastasi hyvin purjehtiessani sitä Slovenian vesillä. Toki olosuhteetkin olivat helpoimmasta päästä, korkeapaineen keskus Slovenian rannikon yllä antoi purjeisiin vain 3–3,5 m/s merituulta, eikä aallokosta ollut tietoakaan.

Tämä huomioidenkin päällimmäiseksi jäänyt mielikuva kiteytyi vakauteen. Riippumatta tuulikulmasta Impression 45 kulki junamaisen tukevasti sinne, minne ratti asetettiin. Balanssi on hyvin neutraali, luovilla vene ei nosta tuuleen käytännössä lainkaan. Ainakaan näin kevyessä tuulessa sitä ei saanut myöskään laskemaan kurssia, vaikka isopurjeen päästi välillä kokonaan pois vedosta.

Kevyt tuuli liikutti venettä kuitenkin odotettua paremmin. Parhaat nopeudet saimme 60–50 asteen nousukulmilla tosituuleen: 4,5–4,7 solmua, yksittäisiä viiden solmun ylityksiäkin tuli. Noin 40 asteen nousukulmalla vauhti alkoi selvästi hidastua, vaikka pysytteli vielä lähes neljässä solmussa.

En ollut ihan vakuuttunut siitä, oliko isopurjeen trimmi koko ajan parhaimmillaan korkeille kulmille noustessa. Kun ajoimme Impressionia välimerelliseen tyyliin biminikate ylhäällä, ei purjeita ja windexiä nähnyt ratin takaa jatkuvasti. Niitä täytyi käydä välillä kurkkimassa erikseen.

Kun mukaan otetaan vielä venevauhti avotuulilla, suorassa sivutuulessa tasaista neljää solmua ja alimmillaan ennen myötäkäännöstä (TWA 145º) noin kolme solmua, ei kynnys moottoriajoon siirtymiseen tule vastaan liian aikaisin kevyessäkään tuulessa.

Rullalaite nostaa alaliesman niin ylös, ettei se helposti takerru kaiteisiin. Rullaison sisäänveto tapahtuu yhdellä, lenkkinä juoksevalla köydellä.

Kokeilemamme Impression 45 on ”töissä käyvä” vuokravene. Sen varustelu noudatti ”helpoimman kautta”-linjaa. Mastoon rullattavan isopurjeen avaaminen ja reivaaminen käy yhdellä köydellä avotilasta poistumatta, samoin kaikki muutkin purjesäädöt. Kääntöpuolena on tehohäviö paremman muodon saavuttavaan sekä reilusti suurempaan perinteiseen isopurjeeseen verrattuna.

Rullagenuan alaliesma on korkealla, mikä edelleen heikentää tehoa. Toisaalta genuaa ei sitten tarvinnut käydä nostelemassa kaiteen yli vastakäännösten jälkeen.

Kun isopurje jalustetaan kukonjalkaplokeilla, jykevä tankokiki kannattaa ilman muuta poimia lisävarustelistalta.

Varastoja niukasti

Suuntavakauden kääntöpuolena on, ettei peräsin anna rattiin juuri palautetta. Ilmiö vaikuttaa toistuvan niin usein nykyveneissä, että kyse lienee jo tarkoituksellisesta ominaisuudesta. Asiakkaiden uskotaan toivovan ohjausta, joka on sormenpäillä käsiteltävissä kaikissa oloissa.

Impressionissa hidas välitys (1,9 kierrosta laidasta toiseen) korostaa asiaa. Hyvä puoli on, etteivät pienet virheet ohjauksessa vaikuta nopeasti, joten ohjaajalta ei edellytetä kovin suurta tarkkaavaisuutta. Porukan keskustelua voi seurata enemmänkin kuin puolella korvalla.

Kätevää on myös, että suuntavakauden ansiosta ohjaaja ennättää hyvin käydä itse hoitamassa vaikka kaikki säädöt. Keulapurjeen jalusvinsseille (Harken 46ST-2) ulottuu ratin takaa poistumatta, mutta isopurjeen säädöt ovat kajuutan katon reunalla. Levankia ei ole, vaan kukonjalkajalus ajokuomun etupuolella.

Säätöjä ei ole paljon, käytännössä vain jalus, nostin ja ulosvetäjä. Kaksi vinssiä (Harken 40ST-2) yhteensä kahdeksan vapauttajan takana eivät siis pääse ruuhkautumaan. Keulapurjeen jaluspisteen säädöt tulevat nekin avotilaan, kajuutan laidoilla oleviin rapulukkoihin.

Ohjaajan paikka on ergonomialtaan hyvä. Istuin jatkuu laidalta L-muotoisena tasona perään ratin kohdalle. Keskellä on kaidevaijereilla suojattu kulku alaslaskettavalle uimatasolle. Lisävarustelistalta löytyy suurempi uimataso, joka yläasennossaan sulkee perän umpinaiseksi.

Avotila on selkeä ja suuri, kuten voi olettaa yli neljän metrin levyisessä veneessä.

Avotilan penkit ovat riittävän pitkät pötköttelyyn tai jopa neljän istumiseen rinnakkain. Silloin selkänojaa on riittävästi, ja korkea ajokuomu antaa tarvittaessa suojaa erittäin hyvin. Kuomun korkeuden takia pitkäkin kuski myös näkee ikkunoiden läpi kumartelematta.

Avotilan pöytä on mitoitettu niin, että kulku sen ympäri on vaivatonta. Lokerot jäävät melko vaatimattomiksi, mutta päivän mittaan tarvittavia juoma- ja aurinkovoidepulloja mahtuu useita.

Penkkien alla on molemmin puolin säilytyslokerot. Niissä riittää laajuutta hyvin, mutta syvyyttä niukemmin, sillä kaikissa sisustusversiossa alapuolella on kajuutta.

Tässä on yksi oleellinen ero charter- ja perhekäyttöä ajatellen. Edellisessä makuusijojen lukumäärä on tärkeämpi kuin varastotila, kun käyttäjät tulevat ja menevät pelkän henkilökohtaisensa kassinsa kanssa. Perhe taas pakkaa vuosien myötä veneeseensä taittofillareita, pallogrillejä, vesileluja ja muuta niin paljon, kuin vain kaappeja ja lokeroita löytyy.

Kaidepenkki on matkustajien suosikkipaikka.

Väljät sisätilat

Charter-painotus näkyi kokeiluveneemme sisustuksessa, joka oli vuodeluvultaan suurin vaihtoehto: peräti kahdeksan makuusijaa neljässä kajuutassa. Keulassa on silloin perinteinen V-vuode. Sinne vievän käytävän paapuurin puolella on kahden kerrospedin kajuutta, styyrpuurin puolella toiletti. Perässä on kaksi kajuuttaa toistensa peilikuvina. Kaikki punkat on mitoitettu mukavan kokoisiksi, joskin keulavuoteeseen meno on sen korkeuden takia hieman kömpimistä. Suuremman keulakajuutan versiossa kakkostoiletissakin on suihkutila.

Yhden peräkajuutan versiossa kajuutan tilavuus on varustajaluokkaa parivuoteineen, johon pääsee molemmilta sivuilta.

Keulapunkka on väljä, mutta jäykkäjalkaiselle korkeahko kivuttava.

Identtisiä kaikissa versioissa ovat salonki, pentteri ja ykköstoiletti suihkuosastoineen.

Salongissa on paapuurin laidalla U-sohva. Kun keskellä oleva pöytä avataan, ulottuu myös toisen laidan sohvalta aterioimaan. Silloin kattauksen voi mukavasti tehdä 9–10 hengelle. Sohvat toimivat myös varavuoteina kahdelle vieraalle.

Kokin ei tarvitse hätkähtää ruokailijoiden paljoutta, sillä pentterissä on työtilaa todella hyvin. Laatikoihin mahtuu kattava astiavalikoima, ja kun kylmiöitäkin on kaksin kappalein, tarjottavaa pystyy loihtimaan yhtä hyvin kuin kotioloissa.

Paljon ikkunoita ja ja vakiona tuleva vaalea tammiverhoilu tekevät salongista ilmavan ja tilavan tuntuisen. Sohvapöytä on avattuna valtava.

Avaruuden tuntua salonkiin tuovat kaksoisikkunat rungon molemmin puolin, sekä suuret kattoikkuna ja -luukku, josta myös tuuletus hoidetaan. Näin on laita itse asiassa kaikissa tiloissa, sillä varsinaisia tuuletusventtiileitä veneessä ei ole lainkaan. Ratkaisu ei ole harvinainen nykyveneissä, ja ilmeisesti toimii ainakin etelän oloissa moitteetta. Meillä kuitenkin saattaa käydä ilma tunkkaiseksi, jos sadeviikon aikana ei löydä luukuille sellaista asentoa, jossa tuuletus onnistuu sisätiloja kastelematta.

On Impressionin sisällä avaraa ihan konkreettisestikin. Seisomakorkeus on runsas kaikissa tiloissa, vaikka kansirakenteen korkein osa ulottuu vain noin pentterin etureunan tasalle. Siinä kohden on turkissa porras, joka laskee salongin alemmas. Portaan olemassaoloon tottunee, vaikka parin tutustumispäivän aikana se pääsi yllättämään muutaman kerran.

Tilanpuute ei uhkaa enempää työtasojen kuin kaappitilankaan suhteen.

Eleetön toteutus

Varsinaista pilssiä ei ole, mutta runko on sen verran syvä, että turkin alle jää runkopalkkien väliin kohtalaisen korkea tila keräämään kondenssivettä. Tankit on sijoitettu pääosin salongin sohvien alle, mikä on painojakaumaa ajatellen oikein. Toisaalta se edelleen syö helppokäyttöisintä tavaratilaa perhekäytössä: kajuutoiden vuoteiden alle mahtuu tarvikkeita, mutta niiden noutaminen sieltä on hankalampaa.

Keulakajuuttoihin mennään käytävästä, jonka toisella laidalla on veneen kakkostoiletti. Päätoiletissa on erillinen ovi peräkajuuttaan. Suihkutilan seinällä on teline käyntiluukun plekseille.

Impressionien rungot rakennetaan tyhjiölaminoimalla. Vedenalainen osa on umpilaminaattia, laidat sandwichiä ydinaineena vaahtolevy. Kansi tehdään käsinlaminoituna sandwichinä, jossa ytimenä on balsa. Uloimman kerroksen hartsina käytetään vinyyliesteriä paremman tiiveyden saavuttamiseksi.

Seldénin kaksisaalinkinen masto seisoo kannella ja sen tukijalka tulee sohvapöydän läpi köliä tukevan palkiston päälle. Turkkilevyt on kiinnitetty niin, ettei kölikiinnitystä pääse tarkastamaan ilman työkaluja. Rustit on johdettu laidoilla oleviin pitkittäisjäykisteisiin.

Huokein lähtöhinta Impression 45:lle on 169 400 euroa verotta tehtaalla. Silloin kyseessä on kahden kajuutan versio, eli asuintilaa on ylellisesti sekä keulassa että perässä. Tavanomaisemmaksi luokiteltava kahden peräkajuutan versio maksaa 170 490 euroa ilman mitään varustepakettia.

Niin raakana venettä tuskin kukaan hankkii. Jo navigointielektroniikka maksaa edullisimpana pakettina lähes 8 000 euroa, ja kun lisätään lämmitys, avotilan tyynyt ja kuomut, maasähkövalmius, genaakkerivarustus ja hieman tarpeellista turhuutta, kuten stereolaitteet, nousee verollinen hinta Suomeen toimitettuna jo selvästi yli 200 000 euron.

Silloinkin pursi on vielä kokonsa ja tyyppinsä huomioiden edullisimpien joukossa.

X