on asuntovene pienoiskoossa
Sunhorse 25 on hauskan näköinen pursi, joka kokoonsa nähden on tilava ja asuttava. Kuten monet uudet pienpurret, tulee tämäkin vene Puolasta. Vastaavanlaista pienpurren ja moottoripurren välimuotoa ei ole Suomessa rakennettukaan. Nostokölinsä ja kaadettavan takilansa ansiosta sen sopii hyvin järville.
Koepurjehdimme Sunhorse 25:n keskisellä Päijänteellä keveissä pohjoistuulissa viime lokakuun alkupäivinä. Tuulta oli 2-5 m/s, tosin salmipaikoissa oli ihan tyyntä. Nostimme purjeet ja suuntasimme sivutuulessa keulan kohti itää. Gps näytti parhaimmillaan 4,5 solmua, mikä on aivan kohtuullinen vauhti näin kevyessä kelissä. Luovilla meno oli nihkeämpää ja nousukulma vaatimaton. Kääntökölissä ei ole minkäänlaista profiilia, vaan se on litteä, noin puolitoista senttiä paksu teräslevy. Etenkin vastakäännösten jälkeen vene sortuu selvästi ennen kuin vauhti kiihtyy ja köli alkaa taas tuottaa nostetta.
Testiveneessä oli 21 hv:n Yanmar, suora akseli ja kiinteä kaksilapainen potkuri. Sunhorsen perushintaan ei kuulu moottori, koska veneen voi varustaa myös perämoottorilla. Kolmas vaihtoehto on 15 hv:n Yanmar. Sisämoottorin lisähinta sisältää myös polttoaine- ja sähköjärjestelmän.
Korkean ylärakenteen ansiosta veneen salongissa on portaikon kohdalla seisomakorkeus. Asumistilat ovat valoisat ja ne riittävät 4-5 aikuiselle. Lyhyelle ja melko kapealle sivusohvalle voi virittää yöpymispaikan pienelle lapselle. Sisustus on mahonkia, eikä viimeistely anna moittimisen aihetta. Myös lujitemuovipinnat näyttävät tasaisilta. Erikoista Sunhorsessa on, että tummansininen runkoväri on vakio ja muut värit saa tilauksesta.
Tekniset tiedot
Pituus | 7,40 m |
Leveys | 2,55 m |
Syväys | 0,45/1,27 m |
Uppouma | 2 300 kg |
Purjeala | 22,8 m&³2; |
Maston korkeus | 10,5 m |
Apumoottori | 14-21 hv |
Suunnittelija | Andrej Skrzat |
Valmistaja | Sunhorse Yachting |
Valmistusmaa | Puola |
Päämyyjä | Rigel Marin Oy |
Tykkikuja 11 D 23, 01280 Vantaa | |
puh. 040 820 5751 | |
www.rigel-marine.com |
Teksti Kari Wilén, kuva Timo Utter
Tiivistelmä Vene-lehden 6/2008 jutusta