Erilaisten sähköveneiden yleistyminen lienee väistämätön ilmiö. Nyt myös italialaiset ovat heränneet asiaan.
Rauhallisille vesille, kanaviin, joille ja järville suunniteltu katamaraanirunkoinen Garda Solar Light on tarkoitettu vesistöihin, joissa on rajoitettu polttomoottorin käyttöä. Valmistajan mukaan CE-kategoriaan C valmistettu vene kestää kuitenkin ongelmitta jopa kaksimetriset aallot ja kuuden boforin tuulen.
Veneeseen mahtuu mukavasti neljä ihmistä.
Solar Lightin 2,5 neliömetrin suuruinen aurinkopaneeli tarjoaa kuumalla säällä myös varjoa veneessä olijoille. Akut riittävät valmistajan mukaan jopa 10 tunnin meluttomaan veneilyyn 4 solmun nopeudella. Venettä ohjataan joystick-sauvalla.
Alberto Pozzon ja Alessio Zanollin ideoima, auringon voimalla kulkeva ja muodoiltaan ystävällisen oloinen vene on valmistettu lujitemuovista kokonaan kierrätykseen kelpaavista materiaaleista. Runko on monikerroksista polyeteeniä. Ensimmäisen muovierän jälkeen rotaatiovalumuotti on uunissa kolme tuntia ja sen sisään ruiskutetaan vielä kahdesti polyeteenijauhoa. Tuloksena on huoltoa kaipaamaton runko.
Italialainen valmistaja lupaa veneen 2-3 viikon toimitusajalla.
Tarjolla on kaksi mallia. Garda Solar Electric Lightin akut ladataan pistokkeesta. Aurinkoenergialla kulkevan Solar Lightin paneelin latausteho on 320 wattia.
Tekniset tiedot
Pituus | 3,85 m |
Leveys | 2,00 m |
Korkeus | 0,90 m |
Paino | 450 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Teho | 1 kW |
Nopeus | 4 solmua |
Hinta | n. 10 000 e + aurinkopaneelijärjestelmä n. 5 000 e |
Valmistaja | Garda Solar S.r.l., Italia, www.gardasolar.com |
Teksti: Pertti Lepistö