Kävimme Helsingin keveissä tuulissa ottamassa tyypit Cantiere del Pardo -veistämön 43-jalkaisesta Grand Soleil’sta. Tässä purressa kaikki yksityiskohdat on muotoiltu ja toteutettu huolellisesti ilman, että kokonaiskuvan suunnittelusta olisi lipsuttu piiruakaan. Kevyt keli ei haitannut, vaan vene liikkui siinäkin hyvää vauhtia. Tummansininen runko on pystykeulainen ja veneen perä on leveä, eli kantava nopeilla avotuulilla. Ylärakenteen muodot ikkunoita myöten ovat varsin kulmikkaat ja suoraviivaiset, ajan hengen mukaisesti.
Veneessä oli läpilattaiso ja luovifokka, joka jalustettiin aivan rustien juureen. Grand Soleilissa on suuri, osaksi avotilan turkissa olevaan ojaan upotettu ratti. Tämän ansiosta perämies ylettää hyvin ohjaamaan sivukannelta, josta hän näkee keulapurjeen virtauslangat. Ylärakenne on sen verran matala, että näkyvyys eteenpäin säilyy, vaikka perämies istuisi tasaisella peräpenkillä.
Veneessä on ”saksalainen” isopurjeen jalustus, jossa jaluksen kaksi osaa kulkevat levangilta mastolle, sieltä sivukannelle ja taakse roiskereunoille sijoitetuille vinsseille. Myös nostimet ja reivit tulevat taakse avotilaan piilossa ylärakenteen katteen alla. Kajuutan katon takareunalla on Harken 44 ST -vinssit ja yhteensä kymmenen Spinlock-vapautinta köysiä varten. Grand Soleilissa on hyvin tasaiset kansipinnat, joilla on helppoa ja turvallista liikkua. Avotilaan mahtuu kuusi henkeä kipparin lisäksi ja siihen voi asentaa ulkopöydän kahden irtotolpan varaan. Keulassa on todella suuri, tyhjenevä kettinkiboksi.
Salongissa on U-sohva ja kiinteä keskipenkki, sekä suhteellisen suuri pöytä. Sohvaryhmään mahtuu seitsemän henkeä tukeville patjoille mukavasti istumaan. Sisällä on vähän hämyisää, koska ylärakenteen ikkunat ovat kapeat, kuten myös salongin runkoikkunat. Katossa on avattava kattoluukku, mutta yhtään varsinaista tuuletusventtiiliä emme veneestä löytäneet. Salongissa ei myöskään ole kunnollisia, pitkiä tarttumiskaiteita.
Grand Soleil 45 oli ensimmäinen Cantiere del Pardon matkapursista, jossa rungon jäykistykseen käytettiin kuumasinkittyä teräskehikkoa. Neljäkolmosessa on samanlainen laaja tukirakenne, joka on liimattu akryyliliimalla runkoon ja kiinnitetty myös lujitemuovilaminaatilla. Kehikkorakenteen on suunnitellut Bolognan yliopiston teknillinen osasto.
Grand Soleil 43 on uudenaikainen ja suorituskykyinen matkapursi, jolla tarvittaessa pärjää myös avomerikilpailuissa. Se on hintavampi kuin esimerkiksi vastaavankokoiset ranskalaiset ja saksalaiset matkapurret, mutta edullisempi kuin esimerkiksi X-43 ja Hallberg-Rassy 43. Tässä kokoluokassa hintaerot voivat olla varteenotettavat ja riippuvat suuresti siitä, mikä varustelutaso veneeseen halutaan.
Tekniset tiedot
Pituus | 12,95 m |
Vesilinja | 11,40 m |
Leveys | 3,95 m |
Syväys | 2,30/2,50 m |
Uppouma | 8 900 kg |
Painolasti | 2 850 kg |
Purjepinta-ala | 110 m&³2; |
Moottori | Volvo Penta 40 hv |
Suunnittelu | Botin & carkeek, Patrick Roséo |
Hinta | 268 156 euroa |
Valmistaja | Cantiere del Pardo, Italia |
Maahantuoja | Baltic Boat Center OÜ |
Regati 1, 11911 Tallinna, Viro | |
puh. +372 639 6776 | |
info@bbc.ee | |
www.bbc.ee |
Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter