Bavaria Yachtbau uusii mallistoaan ripeään tahtiin. On kulunut ainoastaan pari vuotta siitä, kun Bavaria toi markkinoille uuden Cruiser-malliston, mm. myyntimenestys Bavaria 30:n. Nyt tuotannossa on seuraava sukupolvi.
Pääsimme koepurjehtimaan uuden Bavaria 31 Cruiserin, joka Suomessa esiteltiin elokuun Uivassa. Äkkinäinen voisi luulla, että mallimuutokset ovat ainoastaan kosmeettisia, mutta kolmeykkönen on kokonaan uusi vene, hieman pitempi, mutta selvästi leveämpi. Ulkoisia eroja on ylärakenteessa ja avotilassa.
Ensivaikutelma uudesta Bavariasta on korkean ja pullean näköinen. Takila näytti myös varsin matalalta, joten kevyen kelin ominaisuudet mietityttivät. Koepurjehduksen aikana vallitsikin kevyt, luoteinen ilmavirtaus ja parhaimmillaan tuuli oli 4-6 m/s luokkaa. Veneessä oli vakiopurjeet, eli lazy jackeilla varustetun isopurjeen lisäksi vaakaleikattu rullagenua.
Luovilla vauhti nousi parhaimmillaan 5,5 solmuun, kun venettä ei painostettu liian lähelle tuulensilmää. Nousukulma on kohtuullinen, mutta ei häikäisevä, koska leveän ylärakenteen takia genuan jaluskisko on ulkona. Myötätuulessa vauhti jäi 4,5 solmuun, koska veneessä ei ollut spinnua tai genaakkeria.
Luovilla Bavaria tuntui tasapainoiselta ja vakaalta, vaikka emme tässä kelissä saaneetkaan kunnon kuvaa veneen tuulensietokyvystä. Takila näyttää kuitenkin suhteellisen matalalta ja purjeala pieneltä, joten reivauskynnys on varmasti suhteellisen korkea. Peräsintuntuma oli jostain syystä olematon.
Bavariassa on Seldénin yksisaalinkinen osatakila, joka seisoo kajuutan katolla. Vinssit tulevat Lewmarilta ja jaluskiskot Rutgersonilta. Bavariassa on ns. saksalainen isopurjeen jalustussysteemi. Painolastipaksunnoksella varustettu 1,87 metriä syvä eväköli on valurautaa. Tähän veneeseen saa myös matalamman, 1,43-metrisen kölin vajaan 1 290 euron lisähintaan.
Sisällä tilan tunne ja valoisuus yllättävät myönteisesti. Salonkiin mahtuu istumaan jopa kahdeksan henkeä, pöytätilaakin on kuudelle. Liikkuminen sisällä on esteetöntä ja puolilaipioissa on kahvat. Ikkunoiden alla on pitkät kaiteet, jotka kuitenkin joustavat, kun niistä nykäisee kunnolla. Sisustus on siisti, vaikka veistämön käyttämä mahonki onkin varsin laikukkaan näköistä.
Veneessä on kaksi hyvän kokoista makuukajuuttaa. Sekä keulaan että peräkajuuttaan voi majoittaa kaksi aikuista, eteiset ovat tarpeeksi väljiä, jotta pukeutuminen olisi helppoa ja kajuutoissa on sekä ripustin- että hyllykaapit.
Kuten muissakin Bavarioissa, on hinta/laatusuhde kolmeykkösessä mielestäni oikein hyvä. Neljän-viiden hengen perhe majoittuu siihen mukavasti vaikka koko kesälomaksi. Raaseria veneestä ei saa tekemälläkään, mutta matkapurjehdukseen sen ominaisuudet riittävät hyvin.
Tekniset tiedot
Pituus | 9,49 m |
Vesilinja | 8,32 m |
Leveys | 3,38 m |
Syväys | 1,87 m |
Uppouma | 4 700 kg |
Painolasti | 1 100 kg |
Isopurje | 26,4 m&³2; |
Genua | 23,7 m&³2; |
Fokka | 17,6 m&³2; |
Spinaakkeri | 53,9 m&³2; |
Maston korkeus | 14,1 m |
Apumoottori | Volvo Penta D1-20 |
Suunnittelija | J&J Design |
Valmistaja | Bavaria Yachtbau GmbH |
Valmistusmaa | Saksa |
Päämyyjä | Boatman Group |
Veneentekijäntie 14, 00210 Hki, puh. 0500 457 623 | |
www.boatmangroup.fi |
Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter