KOLME viime vuotta sekä edelleen jatkuva hurja epävakaus maailman tilanteissa näkyy kaikessa ja väistämättä purjeveneteollisuudessakin. Myllerrys heijastuu myös nyt julkaistuun listaan Euroopan Vuoden Purjevene -ehdokkaista (European Yacht of the Year Awards).
Koronavuosina kaikkien veneiden kysyntä nousi niin korkealle, että logistiikkaketjujen katkeaminen johti toimitusvaikeuksiin käytännössä kaikissa Euroopan maissa. Juuri epidemian heiketessä alkoi Venäjän raaka hyökkäys Ukrainaan. Inhimillinen kärsimys on mielessä kaikilla ensimmäisenä, mutta sen varjossa häämöttää pula monista materiaaleista.
Niinpä tavallisesti eniten uutuuksia tuottava perhe- ja charterpursien valmistus on keskittynyt olemassa olevien tilausten täyttämiseen. Suurten valmistajien malleista vain Dufour 37 on segmentin aidosti tuore pursi. Näin jää tilaa ruotsalaiseen Linjettiin ja saksalaiseen Benteen tutustumiselle, molemmat valtavirrasta poikkeavia veistämöitä.
Maailman murheet tunnetusti vaikuttavat vähemmän varallisuuden huipulla eläville. Niinpä luksuspursien joukkoon oli suoranaista tungosta. Lopulta pitäydyttiin neljässä ehdokkaassa, kun molemmat viime hetkille asti mukana olleet suomalaisveneet Baltic 67 ja Swan 55 jäivät pois.
Paljon sporttia ja katteja
Testiveneiden kokonaislukua pyrki nostamaan tarjonnan runsaus kahdessa luokassa. Urheilullisia pursia on esitelty tänä vuonna niin ahkerasti, että ulkopuolelle jäi useita kiinnostavia malleja. Ryhmän veneistä Elan E6 ja First 36 ovat jo lehtemme sivuilla esiintyneetkin, ja testeissä niitä haastaa kolme kovaa italialaista.
Aivan erityisen runsaasti on jo parin vuoden ajan tuotu markkinoille suuria katamaraaneja. Niitä tunnetaan meillä heikommin varsinaisten cruiser-kattien ulkopuolelta, joista päämerkit Fountaine-Pajot ja Lagoon tulevat testiin kiinnostavasti tasan saman kokoisilla veneillä. Haastajat Excess ja Nautitech hakevat eroa jättiläisiin kumpikin omilla painotuksillaan.
Katamaraanien maailma on kuitenkin herraskaista risteilyä monipuolisempi. Nyt testeissä otetaan ensimmäisen kerran niistä suorituskykyyn panostavat omaksi sarjakseen. Kilpaveneistä ei silti ole kyse, vaan vauhdikkaammasta valtameripurjehduksesta. Käytännössä uuden ryhmän perustamisen takia tänä vuonna jätettiin ohjelmasta pois varsinaisten ”pallonkiertopursien” Blue Water -luokka.
Usein tiukimmat jälkikeskustelut käydään erikoispursista. Nytkin ehdolla on kolme niin erilaista venettä, että tasaveroisten kriteerien löytäminen niiden arviointiin voi vaatia pitkiä perusteluja. ACE 30 on pieni, sporttinen, scow-vaikutteinen retkipursi ranskalaiseen seikkailunnälkään.
Astus 22.5 vastaa samaan huutoon kolmella rungolla. Ecoracer 25 taas nimensä mukaan pyrkii ympäristöarvoihin, mutta tinkimättä mitään erittäin modernin päiväpurren suorituskyvystä.
Testiviikoista ensimmäinen pidetään syyskuussa Ranskassa, Atlantin rannikolla La Rochellen venenäyttelyn yhteydessä. Toinen viikko purjehditaan Euroopan uivien messujen kauden päättävän Barcelonan näyttelyn jälkeen Välimerellä lokakuussa.
Sen jälkeen jury, mukana VENE-lehden edustaja, pohtii valintoja takarajanaan tammikuu. Perinteinen palkintogaala on Düsseldorfin venenäyttelyn avajaisiltana – jospa sellainen kahden vuoden tauon jälkeen onnistuttaisiin vihdoin pitämään!