Tilaa
Jutut

Yamarin 56 SC ja 56 HT

15.08.2006

KirjoittajaVenelehti

yamarin-ht

yamarin-sc

Yamarin 56:n kaksi mallia ovat venepari, jollaisille luulisi olevan kysyntää.

Moderni ulkomuoto ja näppärästi käytetyt sisätilat tekevät niistä luokkansa eturivin veneitä.

Mielenkiintoisimmat uudet Yamarinit ovat 56 SC (Side Console) ja 56 HT (Hard Top). Niissä on kauan kaivattua uutta tuulta ilman, että veneiden käytännöllisyys on kärsinyt – päinvastoin. Uutuuksissa on sama runko, mutta kansiratkaisut poikkeavat toisistaan täysin. SC:ssä ohjauspulpetti ja sitä varjeleva suuri tuulilasi on perästä katsottuna oikealla sivulla. Kuljettaja istuu keskellä, apukuski hänen oikealla puolellaan. Keskellä oleva ohjauspiste takaa veneelle paremman tasapainon yksin ajettaessa. Veneen keulassa on kahden istuttava L-penkki sekä yhden istuttava penkki ohjauspulpetin edessä. Koko keulan alueesta saa lisävarusteilla aikaiseksi hulppean auringonottotason.

Koeajoveneen perässä hönkivä 100-hevosvoimainen Yamaha kuljettaa venettä tasaisen nautinnollisesti. Runkoäänet on hallinnassa, käytös arvokkaan rauhallista, mutta tarvittaessa myös sporttisen hyökkäävää. SC:n konesuositus on huiman leveä, 60-115 hevosvoimaa. Keskomarinen omien mittausten mukaan SC:n huippunopeus on 60 hevosvoiman koneella 28 solmua ja 100 hevosvoiman koneella 40 solmua.

Kun heti 56 SC:n jälkeen lähtee liikkeelle 56 HT:llä, seuraa mielenkiintoinen reaktio. Jos en olisi etukäteen tiennyt, että veneissä on täsmälleen sama runko, en olisi missään tapauksessa tätä osannut edes epäillä – niin erilainen ajotuntuma veneissä on. Ulkonäöltään uusi HT on poikkeuksellisen nykyaikainen. Suuri tuulilasi, voimakkaasti kaartuvat sivulasit ja kattorakenteet muodostavat kokonaisuuden, joka erottuu joukosta edukseen. Pilkuntarkasti arvioituna HT ei itse asiassa ole HT, sillä veneessä ei ole kovaa kattoa. Katon virkaa hoitaa halutessa kuomu. Veneeseen kuljetaan sivukansien kautta. Sivukaiteet alkavat jo keulan keskivaiheelta, joten kulku on kutakuinkin jouhevaa.

HT:n sisäpatjoille mahtuu nukkumaan kaksi aikuista. Veneessä ei ole pentteriä, eikä vessaa. Mukaan voi halutessaan ottaa retkikeittimen, ja kemialliselle wc-pöntölle löytyy säilytyspaikka esimerkiksi peräpenkin alta. Kesko-Team on mitannut veneen huippunopeudeksi 60 hevosvoiman koneella 28 ja 100 hevosvoiman koneella 35 solmua. Veneen todennäköisen käyttötarkoituksen perusteella voisi arvioida, että 60 hevosvoiman kone olisi HT:lle lopulta aivan riittävä, vaikka vene painaa parikymmentä kiloa SC:tä enemmän.

Tekniset tiedot

Pituus 5,53m
Leveys 2,24 m
Paino SC: n. 620 kg, HT: n. 640 kg
Kantavuus 5 henkeä
Polttoainesäiliö 90 l
CE-luokitus C
Hinta: SC: alk. 11 590 euroa, HT: alk. 13 950 euroa
Konesuositus 60–100 hv
Koeajomoottori Yamaha F100 DETL EFI
Vakiovarusteet: SC: mm. kaiteet, polttoainesuodatin, offshore-istuimet, istuintyynyt. HT: mm. kaiteet, katto- ja peräkuomu, tuulilasinpyyhin kuljettajan puolella, polttoainesuodatin, pilssipumppu, istuintyynyt ja keulan patjat.
Valmistaja: Konekesko Oy Marine, puh. 010 530 34, www.kesko-marine.com, www.yamarin.com
Myynti: Jälleenmyyjät maan eri puolilla

Teksti: Heikki Juuri-Oja
Kuvat: Timo Utter, Kari Wilén

Tiivistelmä Vene-lehden 8/2006 jutusta

Lue myös nämä

X