Arcona 430 valittiin Vuoden purjeveneeksi Euroopassa tammikuussa 2009. Kovassa kategoriassa ruotsalaispurren rinnalla oli monta tasaväkistä kilpailijaa, yksi myös Suomesta.
Arcona 430 on ollut hieno menestys ruotsalaisveistämölle. Vuoden purjevene -palkinnon perusteluissa Arcona 430:n purjehdusominaisuuksia ja suorituskykyä ylistettiin samalla, kun kiiteltiin sen tukevaa rakennetta.
Purjehdimme Arconaa Tukholman sisävesillä Baggensfjärdenillä 5-6 m/s tuulessa ja varsin tihruisessa säässä. Fokallakin nopeus nousi kryssillä 6,7 solmuun, joten tarvetta suurempaan purjeeseen ei ollut ja veneen käsittelyn kannalta tämä purjeyhdistelmä on hyvä. Fokalla on helppo tehdä vastakäännöksiä, sen kiristäminen vaatii vain pari kierrosta vinssikahvalla, eikä perhemiehistön tarvitse hampaat irvessä kelata sisään suurta genuaa.
Tuuleennousukyky vaikutti erinomaiselta. Vene tuntui hieman nousukärkkäältä, hieman liikaakin, mutta arvioimme täydellisen tasapainon löytyvän purjeita ja takilaa trimmaamalla.
Ohjaus tuntui vähän raskaalta, vaikka veneessä on valtava, osaksi turkkiin upotettu ratti.
Arcona kallistui rauhallisesti. Reivikynnys sijoittunee noin 10 m/s tuulen nopeuden tuntumaan. Suuntavakavuus ja peräsinlavan purevuus tuntuivat hyviltä, silti iso vene taittuu satamassa hyvin ahtaaseenkin laituripaikkaan.
Istuinkaukalo on takaa keskeltä avoin kapealle uimatasolle. Vene ei silti ole varsinaisesti läpikäveltävä kuten moni muu samankokoinen, kaksirattinen matkapursi.
Avotilassa on muutama fiksu erikoisratkaisu. Merkittävin on klaffipöytä, joka nousee ylös laatikostaan turkin alta tukevan, kaasujousella varustetun alumiinijalan varaan.
Nostinvinsseille tulevat köydet voi laittaa piiloon hanskalokeroihin, sitä varten on roiskereunoissa aukot. Köydet ovat muutenkin Arconassa piilossa, joten veneen ulkotiloissa ei tarvitse kompastella tavanomaiseen köysispagettiin.
Arcona 430:n sisustus on tyyliltään hyvin perinteikkään pohjoismainen, satiinipintaista Khaya-mahonkia ja sinistä kangasta sohvien patjoissa.
Puutyön viimeistelytaso on moitteeton. Materiaalivahvuudet ovat tuhteja ja työpöytien reunukset tarpeeksi korkeat.
Arcona 430 on koepurjehtijoidemme mielestä kaikin puolin laadukas ja suorituskykyinen matkapursi. Hintava se on keskieurooppalaisiin verrattuna, mutta rahan väärti. Vaikka runkomuoto on moderni, on suunnittelija Stefan Qviberg jättänyt kaikenlaisen hokkuspokkuksen muille ja keskittynyt olennaiseen: hyvään käsiteltävyyteen, toimivuuteen ja asuttavuuteen.
Tekniset tiedot
Pituus | 13,15 m |
Vesilinja | 12,20 m |
Leveys | 3,98 m |
Syväys | 2,28 m |
Uppouma | 9 200 kg |
Painolasti | 3 600 kg |
Isopurje | 62,0 m&³2; |
Fokka | 52,0 m&³2; |
Genua | 66,0 m&³2; |
Spinaakkeri | 135,0 m&³2; |
Moottori | Yanmar 40 hv |
Suunnittelija | Stefan Qviberg |
Valmistaja | Arcona Yachts, Ruotsi |
www.arconayachts.se | |
Maahantuoja | L-Marin |
Ruukintie 20 A, 02330 Espoo | |
puh. (09) 2606 5430 | |
www.arconayachts.fi | |
CE-luokitus | A (valtameri) |
Hinta | 333 050 euroa |
Teksti ja kuvat: Kari Wilén
Testiavustus: Tom Finell