Oman purren tekniikka kannattaa käydä ajatuksella läpi, ja tehdä kirjallinen muistilista jäätymiselle alttiista kohteista.
Moottorin öljynvaihto on jouhevaa, kun moottori on lämmin ja öljy notkeaa. Moottori kannattaakin käyttää lämpimäksi, kun vene on vielä vedessä. Silloin ei tarvitse järjestää letkulla erikseen moottorille jäähdytysvettä veneen noston jälkeen. Öljynvaihto sujuu helposti alipainepumpulla. Manuaaliset pumput maksavat vain muutamia kymppejä. Kun öljy on imetty pois, irrotetaan öljynsuodatin. Foliovuoka on loistava apu, sillä sen saa taiteltua kulhoksi avattavan suodattimen alle hankalaankin paikkaan.
Polttoainejärjestelmä
Polttoainejärjestelmässä on yleensä kaksi erillistä suodatinta. Tässäkin työssä foliovuoka on oiva apu. Vuoka suodatinpatruunan alla estää polttoaineen päätymisen pilssiin haisemaan.
Suodattimien vaihdon jälkeen vanhempien moottoreiden järjestelmä pitää vielä ilmata erillisellä käsipumpulla. Ohjeet löytyvät valmistajakohtaisesti moottorin manuaalista.
Kun vene keväällä lasketaan takaisin veteen, kannattaa moottorin antaa käydä 15 minuuttia tyhjäkäyntiä ennen laiturista irrottautumista. Mikäli polttoainejärjestelmässä on ilmavuoto, moottorin sammumista on mukavampi tutkia satamassa kuin redillä kellumassa.
Moottorin pakkassuojaus
Lämmönvaihtimella varustetuissa moottoreissa merivesi pitää korvata pakkasenkestävällä jäähdytysnesteellä. Helpoimmin tämä onnistuu irrottamalla raakavesipumpulle tuleva imuletku veneen sisältä sopivasta paikasta, esimerkiksi vedensuodattimesta. Sen jälkeen laitetaan imuletku jäähdytysnestettä sisältävään kanisteriin ja käynnistetään moottori. Ennen käynnistystä asennetaan pakoputken alle ämpäri pyydystämään ulos tuleva ylimääräinen pakkasneste.
Moottoria käytetään niin kauan, että pakoputkesta tulee pelkkää pakkasnestettä. Raakavesisuodatin tyhjenee yleensä itsekseen, mutta senkin tilanne kannattaa tarkastaa ja sihti puhdistaa.
Vetolaiteen öljyt ja sinkit
Vetolaitteen öljynvaihto kannattaa ehdottomasti suorittaa syksyisin. Jos vetolaitteeseen on päässyt vettä, se saattaa halkaista vaihteiston kuoret talvella jäätyessään. Mikäli ulos tuleva öljy on maitokahvin väristä, öljyn sekaan on päässyt vettä. Siinä tapauksessa vetolaite tulee tutkia tarkemmin vuodon selvittämiseksi.
Sinkkianodit suojaavat vetolaitetta sähköiseltä korroosiolta, joten sinkeissä on yleensä selvää syöpymää. Mikäli sinkit ovat täysin syöpymättömät, herää epäilys niiden materiaalista ja toimivuudesta. Syöpyneet sinkit kannatta vaihtaa, ne ovat halpa vakuutus kalliin vetolaitteen ja potkurin syöpymistä vastaan.
Talousvesi ja vessa
Makeavesitankit on hyvä laskea tyhjäksi mereen jo ennen veneen nostoa. Paras tapa on yksinkertaisesti avata käyttövesihanat. Tankkien ja vesiputkien lopputyhjennys on kätevintä hoitaa vesi-imurilla. Tulovesiputki irrotetaan vesipumpulta ja yhdistetään teipillä tiivistäen imurin letku putkeen.
Lämminvesivaraajan tyhjennys hoituu irrottamalla varaajalle menevä painevesiletku. Veneeseen voi myös rakentaa erillisen imuputken varaajan helppoa tyhjennystä varten. Varaajan kylmään menovesiletkuun asennetaan T-haaralla sopiva pätkä vesiputkea, joka tulpataan toisesta päästään. Syyshuollossa tulppa irrotetaan ja imuri laitetaan imemään letkun päästä varaaja tyhjäksi. Homma hoituu ilman sukeltelua ahtaisiin tiloihin pilssissä.
Kun varaaja on tyhjennetty, sama imusuoritus toistetaan vielä vesipumpun painepuolelta siten, että vesihanat avataan yksitellen sekä kylmälle että lämpimälle. Tämä varmistaa sen, että jokainen painevesilinja varmasti tyhjenee hanalta pumpulle ja varaajalle asti.
Septitankki on hyvä muistaa tyhjentää veneen ollessa vielä vedessä. Vessan mekanismissa on monta jäätymiselle altista kammiota. Helpoin ja varmin tapa pakkassuojata vesivessa on tehdä viimeinen kulhon huuhtelu veneen noston jälkeen glykolilla. Operaatioon tarvitaan sopiva pätkä jäykkää letkua, joka tiivistyy tiukasti pytyn huuhteluveden läpivientiin. Letkun toinen pää laitetaan glykolilla täytettyyn astiaan ja sen jälkeen pakkasnestettä imetään läpi koko vessan huuhtelujärjestelmän, josta se pumpataan septitankkiin asti.
Akut ja laturi
Hyväkuntoisia akkuja ei välttämättä tarvitse viedä veneestä talveksi pois. Riittää, että varmistaa kaikkien kulutuslähteiden olevan kytketty irti akuilta ja varmistaa, että akut ovat täyteen ladatut.
Laturin hihnan kireys on hyvä säätää jo syksyllä sopivaksi ja samalla tarkistaa hihnan kunto. Talven pakkanen ja moottorin seisominen paikallaan saavat yleensä haperon ja huonokuntoisen hihnan antautumaan juuri sillä kevään kovasti odotetulla ensimmäisellä venereissulla.
LUE MYÖS:
Huoltamaton akku tuhoutuu talvella