Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Onnettomuusanalyysi: Salama kirkkaalta taivaalta

Lähestulkoon kirkkaalta taivaalta iskenyt salama yllätti Perttu Suolahden täydellisesti. Isku lamaannutti myös laituriin kiinnitetyn matkaveneen, sillä sen moottori ei enää iskun jälkeen käynnistynyt. Mitä oikein tapahtui?

26.08.2022

Kirjoittajajukka-pekka lumilahti

Kuvaajatomi peurakoski, kartta traficom

Suolahtien pariskunta on tuttu näky Turun saaristossa. Kesälomilla perhe tekee pidemmän, vajaan parin viikon matkan, jolloin suunnaksi on otettu Ahvenanmaa, toisinaan Saaristomeri ja joskus läntinen Suomenlahti. Muina aikoina perhe viettää eniten aikaa Turun saaristossa.

”Ensimmäisen veneen sain seitsemänvuotiaana”, muistelee Perttu Suolahti. Sen jälkeen veneet ovat päivittyneet asteittain isommiksi. Nyt heillä oli yhdeksänmetrinen yläohjaamolla varustettu liukuvarunkoinen matkamoottorivene, jota vauhditti Volvo Pentan 260 hevosvoiman KAD 44.

Suolahtien veneilyharrastusta kuvastaa hyvin se, että heidän nyt jo aikuinen tytär tutustui veneilyyn ensimmäistä kertaa ollessaan vain muutaman kuukauden ikäinen.

Elokuisena lauantaina perhe ei kuitenkaan ollut kesälomamatkalla, eikä vakiosaarissaan, vaan sukulaisen mökillä Paraisten saaristossa. Perttu oli kiinnittänyt veneen laituriin ja kytkenyt rannasta sähkökaapelin veneeseen akkujen lataamista varten. Myöhemmin päivällä Perttu katseli mökin ikkunasta venettään.

”Ukkonen tuli ihan yhtäkkiä”, muistelee Perttu. ”Ukkosen riskit ovat minulla hyvin tiedossa. Usein sanon muillekin veneilijöille, että ottavat maasähkökaapelin irti.”

Tällä kertaa Perttu ei ehtinyt tehdä yhtään mitään.

”Näin kuinka salama iski aivan laiturin päähän. Isku tuli kuin kirkkaalta taivaalta.”

Heti ukkosen mentyä, Perttu siirtyi veneeseen tutkimaan mahdollisia vaurioita. Ensimmäiseksi hän huomasi mustuneen maasähkökaapelin pään. Se ei tiennyt hyvää.

Pertun onneksi veneen sisällä ei ollut havaittavissa suuria vaurioita. Hän käänsi moottorin avainta. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. ”Osasin heti aavistaa, että moottorissa on jotain rikki”, kertoo Perttu. Vaikka hän koitti tehdä kaikkensa, moottori pysyi mykkänä.

Salama iski Perttu Suolahden veneeseen Paraisten saaristossa.


Lokirja

Venetyyppi: Moottorivene

Malli: Liukuvarunkoinen 9 m flybridge-vene

Päivämäärä: 14.8.2021 klo 18.00, paikka: Paraisten saaristo 60° 20,2’ N 022° 18,2’ E, tuuli: 10 m/s,  lämpötila: 18 °C


Pois saaresta

Perttu Suolahdella oli mökillä hyvät oltavat, joten välitöntä tarvetta saaresta pois pääsemiseen ei ollut. Lauantai-iltana Perttu soitti Meripelastusseuran Trossi-palveluun ja hetken päästä Turun meripelastusyhdistyksen pelastusvene Ahdin päällikkö Suvi Ahlapuro otti yhteyttä. Selvää oli, ettei myöskään meripelastajilla ollut mahdollisuutta moottorin korjaamiseen, joten Perttu ja Suvi sopivat hinauk­sesta seuraavalle päivälle.

Kolmen aikaan iltapäivällä Ahti miehistöineen saapui ja otti Pertun veneen hinaukseen. Järkevintä oli hinata vene kotisatamaan, jossa Perttu pystyi huolehtimaan vian korjaamisesta. Tämä sopi myös Ahdin miehistölle, sillä kotisatama oli kohtalaisen lähellä. Trossi-jäsenenä Suolahdille ei hinauksesta tullut kustannuksia.

Vika selviää

Maanantaina Perttu sai veneeseen korjaajan. Oireet kuultuaan diagnoosi oli selvä: EDC, eli elektroninen moottorin ohjausyksikkö (Electronic Diesel Control) oli vioittunut. Volvo Penta on käyttänyt EDC-yksiköitä yli parinkymmenen vuoden ajan.

Yksi EDC:n etuja on, ettei moottorin ohjaamiseen tarvita enää mekaanisia laitteita. Nyt EDC-yksikkö oli hajonnut salamaniskun aiheuttamasta virtapiikistä. Veneeseen virtapiikki puolestaan pääsi Pertun akkujen lataukseen käyttämää sähkökaapelia pitkin.

Onneksi EDC-ohjausyksikköjä oli nopeasti saatavilla, joten loppuviikosta veneessä oli jälleen uusi yksikkö. Asennuksen jälkeen Perttu käänsi virta-avainta. Hetki oli hieman jännittävä, mutta moottori käynnistyi kuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan.

Aivan halpa EDC-ohjausyksikkö ei ollut, sillä uusi yksikkö asennuksineen maksoi noin 5 000 euroa. Volvo Pentan maahantuojan mukaan EDC-ohjainyksiköt eivät ole erityisen herkkiä vikaantumaan, mutta myös he ovat nähneet vastaavia ukkosvaurioita veneissä.

Volvo Pentan sähköinen moottorinhallintajärjestelmä EDC eli Eletronic Diesel Control sijaitsee moottorin päällä olevassa mustassa laatikossa. Kuvan yksikkö ei liity tapaukseen. 

Yllätys vakuutusyhtiöstä

Suolahtien vene oli vakuutettu suuressa suomalaisessa vakuutusyhtiössä. Suolahdilla oli täyskasko, eli vakuutusyhtiön paras saatavilla oleva venevakuutus. Laajimmasta vakuutuksesta huolimatta vakuutusyhtiö ei kuitenkaan korvannut tapausta.

Tämä johtui yhtiön vakuutusehdoissa olevasta maininnasta, jonka mukaan veneen vakuutuksesta korvataan ainoastaan vakuutuskohteeseen suoraan iskeneen salaman pirstomaa omaisuutta. Ehdoissa oli myös erikseen mainittu, ettei vakuutuksesta korvata vahinkoja, jotka aiheutuvat yksinomaan oikosulusta sähkölaitteille tai moottorille. Salamaniskun aiheuttaman virtapiikin seurauksena tapahtunut moottorin ohjausyksikön rikkoutuminen ei näin ollen täyttänyt korvattavan vakuutustapahtuman määritelmää.

Mikäli salamanisku olisi pirstonut omaisuutta mekaanisesti, tällaiset vahingot vakuutus olisi korvannut. Korvauksen olisi saanut myös salamaniskun seurauksena syttyneestä tulipalosta, sillä tulen vahingot olisi korvattu palovahinkona. Suolahtien vakuutusyhtiön mukaan yleisimmät ukkosen aiheuttamat vahingot liittyvät kuitenkin ylijännitteeseen, joka rikkoo veneen elektroniikkalaitteita.

Suoria vahinkoon johtaneita salamaniskuja tapahtuu vakuutusyhtiön mukaan vain harvoin. Vakuutusyhtiön mukaan he kehittävät tuotteitaan asiakastarpeiden pohjalta, minkä lisäksi he arvioivat tuotekehityksessä kannattavuutta ja vahinkoriskiä.

”Olemme arvioineet näitä vahinkotilanteita ja niiden todennäköisyyttä veneille, emmekä ole tältä pohjalta lähteneet venevakuutustuotteitamme toistaiseksi laajentamaan”, vakuutusyhtiöstä kerrotaan.

Vastaava käytäntö on yleinen myös muissa vakuutusyhtiöissä.  Vene-lehden soittokierroksen mukaan ainoastaan Alandia korvaa virtapiikistä aiheutuvat vauriot.


Lue myös:

Merimiestaito: Ukkoselta turvaan – varaudu viisaasti

Myös moottorivene on altis ukkosille

Purjevene myrskyssä – Ennakointi on parasta kovan kelin ongelmien torjuntaa


Ukkonen ja veneily

Ukkosella veneilyyn liittyvät useimmiten huonot olosuhteet. Huonon näkyvyyden, ukkospuuskien ja isojen sekä terävien aaltojen vuoksi ukkoselta kannattaa suojautua mahdollisimman pikaisella rantautumisella.

Suorat salamaniskut veneisiin ovat verrattain harvinaisia. Purjeveneessä korkea masto lisää salamaniskun riskiä, mutta riskiä on helppo pienentää. Käytännössä mastosta vedetään kaapeli veneen köliin, jolloin mahdollinen salamaniskusta tuleva sähkö johdetaan kaapelia pitkin mereen. Myös isoissa tai korkeissa lasikuituveneissä vastaavanlainen maadoitus olisi hyvä olla.

Sen sijaan alumiini- tai teräsvene ei maadoitusta tarvitse. Ne muodostavat itsessään vastaavanlaisen Faradayn häkin kuin autotkin. Häkin ansiosta salamanisku ikään kuin kiertää ulkokuorta pitkin veteen, eikä näin ollen tule veneen sisälle. Avoveneissä tällaista suojaa ei luonnollisesti ole.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 8/2022

Mitä tästä opittiin?

1.Ukkosella maasähkökaapeli tulee irrottaa veneestä virtapiikin ehkäisemiseksi.

2.Vene-elektroniikka on herkkä virtapiikeille.

3.Venevakuutus korvaa vain harvoin virtapiikin aiheuttamat vauriot

 

X