Tilaa
Testit

Esittely: Linjett 39 – Ovelasti moderni

Linjett 39 tarjoaa harvinaisen maistelumenun: hieman klassista ulkonäköä, hieman modernia tilankäyttöä ja paljon vanhan hyvän ajan pohjoismaisen saaristoristeilijän purjehdustuntumaa.

11.09.2022

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Nyt on karkkipäivä. Aurinko lämmittää Björköfjärdenillä, Norrtäljen ja Marumsaaren välissä, mutta 5 m/s kahden puolen puhaltava tuuli pitää olon raikkaana. Maisema on hieno, mutta varsinainen namu on testipursi Linjett 39.

Rosättra Båtvarv kuuluu niihen juurevien ruotsalaisveistämöiden joukkoon, joiden ei tarvitse itseään liiemmin mainostaa. Kerran Linjett, aina Linjett – niin kuuluu monen ostajan motto. Ja jos veistämö kulkee sukupolvesta toiseen, niin kulkee myös asiakkuus.

Siitä seuraa tietty konservatiivisuus veneiden kehityksessä. Ei niin, etteikö veistämöllä olisi tietotaitoa moderneista tekniikoista ja suunnittelusta, päinvastoin. Satunnaisesti ja tilauksesta on toteutettu hyvinkin radikaaleja kilpapursia. Silti Linjett-brändiä on suojeltu trendien oikuilta ja uudistettaessakin pidetty kunniassa pohjoismaisen saaristoristeilyn arvoja ja perinteitä.

Tämä ideologia hallitsee uusimman mallin, Linjett 39:n ilmettä. Varalaitaa ja ruffia on korotettu sisätilojen kasvattamiseksi, mutta ketka on jäljellä, linjat ovat sulavat, eivätkä lainkaan aggressiiviset. Klassisesti viisto keula ja siitä kauas sijoittuva köli helpottavat luonnonrantojen käyttöä. Saariston viisaan perinteen mukaan kölievä on leveä, maltillisen syvä (2,15 m) ja kiinnittyy runkoon kunnollisilla pyöristyksillä.

Keulakolmion kerrotaan olevan saman kokoinen kuin 43-jalkaisessa sisarmallissa, koska masto on verraten takana. Se on korkea kevyiden kesätuulien tavoittamiseksi saariston salmissa, jatkuu avomerityyliin kannen läpi, ja 9/10-rikin huippu taipuu tehokkaasti peräharuksen 64-kertoimen taljalla.

Leveyttä rungossa on hieman vähemmän kuin nykypursissa, mutta niiden tapaan se jatkuu partailla perään asti antaen väljyyttä avotilaan, jossa Linjettissä ensimmäistä kertaa on tuplaratit. Vesilinja on silti kapea, jotta saadaan hyvä kiihtyvyys ja nousukulma jo kevyissä tuulissa. Keskituulessa sallitaan kallistumista nykyveneitä reilummin ja loppujäykkyyttä antaa runkomuodon sijaan painava lyijybulbi, joka on peräti 40 % uppoumasta.

Purjehdustuntuman kannalta tulos on mitä kiehtovin.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 9/2022


Lue myös:

Käytetty: Linjett 32 – Lempeä legenda

Linjett 34:ssä on klassista vetovoimaa

Vertailu: Hanse 375 ja Linjett 37


Linjett 39

Hinta: alk. 381 391 € (ALV 0%)

Pituus 12,15 m, vesilinja 11,03 m, leveys 3,95 m, syväys 2,15 m, uppouma 8 700 kg, kölipaino 3 500 kg, isopurje 52,90 m², ST-fokka 34 m², genua I 52 m², genua III 38 m², spinaakkeri 143 m², moottori Volvo Penta D2, 51 hv/37,5 kW, CE-luokka A.

Suunnittelu Mats Gustafsson, Oscar Södergren, valmistaja Rosättra Båtvarv AB, Norrtälje, linjett.se, valmistusmaa Ruotsi.

Vakiovarusteet, mm. st-fokan ja genuan kiskot, ajokuomu, avotilan pöytä, Flexiteek-pinnoite avotilassa ja uimatasolla, ankkuri + vinssi + 56 m köyttä, yhden köyden reivijärjestelmä, led-navigointi- ja sisävalot, Furlex 304TD MkII -rullalaite kannen alla, dyneemanostimet, usb-pistokkeet kajuutoissa, lämmitin, 75 l jääkaappi, rikin trimmaus tehtaalla ennen luovutusta.
Lisävarusteet, mm. spinaakkerivarustus 2 300 €, Code 0 5 278 €, tiikkikansi 28 301 €, Flexiteek-kansi 16 863 €, vinssien sähköistys 3 797 €/vinssi, keulapotkuri 10 676 €, peräankkuri sähkövinssillä 6 910 €, Raymarine Axiom+ 9” plotteri ja kartat 2 180 €, Raymarine i70 -mittarit 2 296 €, 40 l vedenlämmitin 2 491 €, maasähköjärjestelmä 1 980 €, laturi/invertteri MultiPlus II 12 3 321 €.

Historia Rosättra Båtvarv syntyi vuonna 1886, mutta ensimmäinen Linjett ja veistämön ensimmäinen lasikuituvene oli L30 vuonna 1974. Mallisto on aina pidetty suppeana, nytkin malleja on vain kolme (34, 39 ja 43). Markkinointia ei ole tarvittu, uudet veneet on myyty edellisten maineella.

Yllättävä etu veistämölle juuri nyt on tapa tehdä kaikki työvaiheet omalla veistämöllä, maailmantilanteiden katkomat alihankkijaketjut eivät juuri ole Rosättrassa kiusanneet.

Lisätiedot: Linjett

Lue myös nämä

X