Tilaa
Jutut

VHF:ää käytetään liian vähän

Suomalaiset meri-VHF:n käyttäjät osaavat käyttäytyä ja väärinkäytöksiä on yllättävän vähän.

19.10.2023

Kirjoittajatomi peurakoski

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tehtäviin kuuluu radioliikenteen valvonta Suomessa. Yksi valvonnan kohteista on huviveneilijöiden ja kauppamerenkulun käyttämä meri-VHF-liikenne, joka nousi viimeksi otsikoihin elokuussa.

Muun muassa Helsingin Sanomat kirjoitti, miten jollain huviveneellä oli jäänyt VHF:n tangentti eli puhepainike jostain syystä pohjaan jopa tunnin ajaksi. Hätäkanavaa 16 kuunnelleet saivat kuulla rupattelua kaupan hinnoista, kengistä ja presidentinvaaleista.Tietoa siitä, miksi tangentti oli jäänyt pohjaan ei ole – yksi syy voi olla se, että veneen ohjauspulpetin päälle jääneen käsimikrofonin tangentti on painunut pohjaan, kun sen päälle on laitettu vaikka merikartta.Traficomin ylitarkastaja Ari Caselius sanoo, että tapaus on melko harvinainen.

”Meillä on erittäin hyvä sääntöjen noudattamiskulttuuri Pohjoismaissa. Yksittäistapauksia voi toki olla, kuten tämä tapaus”, Caselius sanoo.

Kuitenkin meri-VHF:n käyttökulttuurissa olisi Suomessa Caseliuksen mukaan paljon parannettavaa. ”Veneilijät hakevat luvat ja pätevyydet, mutta radiolaitteen käyttö jää hyvin vähälle. Tämä on pitkän ajan ongelma ja vieraannuttaa veneilijät omasta VHF-radiostaan.”

Caselius kehottaa veneilijöitä viestimään VHF:llä aivan kuin tavallisella puhelimella – toki noudattaen VHF-kanavien käyttösääntöjä. Esimerkiksi L-kanavat on tarkoitettu huviveneilijöiden väliseen suoraan yhteydenpitoon Suomen aluevesillä.

Tangentin pohjaan jäämiseen pitää suhtautua vakavasti. Kun joku pitää tangenttia pohjassa kanavalla 16, estyy muu liikenne kokonaan isolta alueelta. Tämä koskee pahimmillaan erityisesti Rajavartiolaitoksen ylläpitämää hätäradioverkkoa sekä Finntrafficin Turvallisuusradioverkkoa.

”Se voi aiheuttaa vakavia seurauksia. Pahimmassa tapauksessa voi seurata jopa korvausvaatimuksia.”

Caselius muistuttaa, että vaikka kyse on harvinaisesta tapauksesta, riski on aina olemassa. Mikrofoni tulisi aina sijoittaa niin, että sen tangenttia ei voi vahingossa painaa. Radiolaitteiden mukana tuleekin yleensä mikrofonin pidike, joka on hyvä asentaa sellaiseen paikkaan, josta kippari saa  käsimikrofonin näppärästi käteensä, mutta vahingossa tangenttia ei voi painaa.

Kun Traficom saa tiedon häiriöstä, pystytään lähetin tarvittaessa paikantamaan peilaamalla nopeasti. Tässä tapauksessa peilaamista ei kuitenkaan tehty, eikä peilaaminen muutenkaan ole kovin yleistä.

Traficom myös valvoo yhteistyössä venepoliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa aluksen radiolupia ja veneilijöiden pätevyyksiä. Juhannuksena tehdyssä valvonnassa jäi kiinni muutamia veneilijöitä, joiden pätevyys tai lupa ei ollut kunnossa. Yleensä tästä seuraisi rangaistusvaatimus eli käytännössä sakko, mutta Caselius sanoo, että tässä valvonnassa  asiat hoidettiin kuntoon valistuksella.

”Teimme poliisin kanssa sellaisen pehmeän lähestymisen, ettei sakkoja anneta, vaan laitettiin aikaraja, jolloin asioiden pitää olla kunnossa. Ja se meni oikein hyvin”, Caselius kertoo.

Lue myös nämä

X