Kahden testiviikon aikana 12 toimittajaa johtavista eurooppalaisista veneilylehdistä laittaa järjestykseen kuluvan vuoden parhaat uudet purret. Testit ovat syys- ja lokakuussa, voittajat julistetaan tammikuussa.
Kuluva vuosi näyttää muodostuvan välikaudeksi, mitä tulee suurimpien veistämöiden uusien pursimallien esittelyyn. Syitä lienevät ainakin koronavuosien jälkimainingit.
Silloin kysyntä nousi niin, että panokset laitettiin olemassa olevien mallien tuotantoon enemmän kuin uusien suunnitteluun. Siihen pakotti myös alihankintaketjujen takertelu: suunnittelijat joutuivat lennosta korvaamaan vanhoja ratkaisuja uusilla, kun pulaa oli niin osista kuin materiaaleista.
Seuraus näkyy Euroopan Vuoden Purjevene -kilpailun ehdokasasettelussa. Tavanomaisesti suurin tarjonta on ollut jättiveistämöiden perhepursista, joita nytkin saadaan vertailuun sentään Dufourilta, Hanselta ja Jeanneaulta. Muuten valikoima koostuu joko meillä vähemmän tunnetuista merkeistä tai ainakin koko- ja hintaluokaltaan suosikkitasoa korkeammalle sijoittuvista, kuten Moody ja Lagoon.
Niihin voi laskea myös uuden ClubSwan 43:n, vaikka suomalaispurren mukanaolo sinänsä on aina sykäyttävä tilanne.
Vene-lehti on vuodesta 2018 ollut mukana raadissa, joka koostuu 12 eurooppalaisen veneilylehden purjehdustoimittajista. Kilpailun erityispiirre on se, että jokainen ehdokas todella purjehditaan yhteisillä testiviikoilla. Tämä on tehnyt EYOTY-palkinnosta poikkeuksellisen arvostetun kunniamaininnan myös venevalmistajien keskuudessa.
Kollegoiden mittaukset, tulokset ja muistiinpanot vertaillaan testiviikkojen jälkeen ja voittajat valitaan niin, että julkistus tapahtuu juhlagaalassa Düsseldorfin Boot 25 -näyttelyssä tammikuun puolivälissä.
Voittajia palkitaan useissa eri kategorioissa, kuten perhe-, urheilu-, matka- tai kilpaveneissä. Jotta mukaan saadaan kaikkein uusimmat mallit, osa ehdokkaista joudutaan aina valitsemaan ennakkotietojen perusteella. Siksi paikan päällä on usein ilmennyt, että jokin vene olisi ollut oikeudenmukaisempaa sijoittaa johonkin muuhun, kuin etukäteen valittuun kategoriaan.
Viime vuonna toimittiin ensimmäisen kerran niin, että ehdokaslistaa laatiessaan raati piti kyllä mielessä luokkajaot, mutta vain ohjeellisesti. Yhtään venettä ei etukäteen lukittu tiettyyn sarjaan ja luokkaan.
Kokemus tuntui olevan reilumpi lopullisen vertailun kannalta, joten tänä vuonna päätettiin pitäytyä samassa järjestelmässä. Testiviikoista ensimmäinen pidetään syyskuun alkupuolella Kielissä ja toinen lokakuun lopulla Palmassa, Mallorcalla.
Lisätiedot: European Yacht of the Year