Tilaa
Jutut

Venekauppa: Kauppakirjan ehto voi yllättää

Kun kauppa ottaa vastaan vaihtoveneen, sopimuksessa on usein ehto, jonka perusteella kauppias voi perua koko kaupan. Joissain tilanteissa kyseinen ehto voi olla kuluttajan kannalta kohtuuton.

25.05.2019

KirjoittajaTomi Peurakoski

KuvaajaJarmo Wright/Otavamedia ja Veneen arkisto

  • Venemessut ovat veneilystä innostuneille kuin karkkikauppa lapsille. Messutarjouksessa olevat uudet veneet houkuttelevat, kauppoja solmitaan ja vanha vene annetaan vaihdossa.

Vene-lehteen otti yhteyttä lukija, jonka venekauppa ei sujunut niin kuin hän oli kuvitellut. Messuilla kiinnostuksen herätti ison veneliikkeen kauppaama Buster Magnum ja vaihtoveneeksi hän tarjosi Monterey 270CR:n trailereineen.

Kaupanteolla oli kiire, sillä tarjous oli voimassa vain venemessujen ajan. Montereystä asiakkaalla oli esittää valokuvia, joiden perusteella venekauppias hyväksyi kaupat. Sopimus allekirjoitettiin ja välirahaksi sovittiin reilut 5 300 euroa.

Asiakas luuli kaiken olevan kunnossa. Kun veneliike oli teetättänyt kuntokartoituksen parin kuukauden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta, kävi ilmi, että veneessä oli liikkeen mukaan runsaasti vikoja.

Asiakas halusi olla mukana tarkastuksessa, mutta kauppa teetti tarkastuksen ilmoittamatta siitä asiakkaalle. Vikalista ei herättänyt luottamusta, sillä se oli kirjoitettu suttuisella käsialalla huolimattoman näköisesti.

Raportin mukaan esimerkiksi moottoria ei ollut huollettu lainkaan, vaikka asiakkaalla oli esittää huoltokuitteja. Veneliike vaati asiakkaalta 6 000 euroa lisää välirahaa, mutta asiakas ei siihen suostunut. Veneliike oli asiakkaan mukaan liioitellut vikoja ja yritti vain nyhtää lisää rahaa. Lopulta sopimus purettiin ja asiakas sai takaisin jo maksamansa välirahan. Pahaa mieltä se ei kuitenkaan parantanut.

”Se tuntui härskiltä vedätykseltä”, asiakas kertoo Vene-lehdelle.

Sopimuksen varaumapykälä

Osapuolet olivat kirjoittaneet alle myyntisopimuksen, jossa allekirjoitusten alapuolella oli niin kutsuttu varauma, eli sopimus oli ehdollinen.

Siinä luki ”Tarjous/kauppa on sitova vasta, kun myyjä on tarkastanut ja hyväksynyt mahdollisen vaihtolaitteen”, ja tähän kauppias vetosi.

Milloin kauppias saa purkaa sopimuksen? Riittääkö, jos vaihtoveneen kyljestä löytyy naarmu?

Käytetty vene on aina enemmän tai vähemmän kärsinyt vaurioita ja kaupan osapuolet tietävät sen. Kuluttajariitalautakuntakin on todennut, että käytetty ei koskaan ole uuden veroinen.

Kauppa varautuu piilovikoihin

Soittokierros veneliikkeisiin paljastaa, että kyseinen varauma on täysin tavallinen veneitä koskevissa kauppakirjoissa. Kauppa ei halua ottaa sitä riskiä, että valokuvien perusteella kunnossa oleva vene onkin pahasti viallinen.

Toimitusjohtaja Mika Kouki Bike & Boat Worldista kertoo, että heilläkin kauppa on sitova vasta kun vaihtovene on nähty ja tarkastettu. Ennen sitä sopimus on ehdollinen, kuten esimerkkitapauksessamme.

”Missään tapauksessa sopimus ei voi olla sitova eikä kauppaa voi viedä loppuun, ennen kuin se laite on tarkistettu.”

”Kauppatarjous tehdään saatujen teknisten tietojen ja kuvien perusteella. Hinta tarkistutetaan siinä tilanteessa kun vaihtolaite tulee meille sellaiseen paikkaan, jossa voimme sen koeajaa tai ainakin tutkia.”

”Yleishinnoittelu tehdään netissä myynnissä olevien muiden veneiden kuvien perusteella. Kun tehdään hinnoittelukartoitusta, pitää luottaa myyjän antamiin tietoihin, että laite on siisti. Usein vene kuvataan niin, että se on vedessä eikä pohjarakenteita näe vetolaitteesta puhumattakaan. Esimerkiksi naarmujen hintavaikutus on yllättävän suuri kun asiakas tulee liikkeeseen ja tehdään ensivaikutelma”, Kouki sanoo.

Jos vikoja löytyy, on myös useampia vaihtoehtoja.

”Kuluttaja voi itse korjata vian tai vialle määritellään hinta, joka tarkoittaa lisää välirahaa ja myyjäliike tekee korjaukset. Jos vikoja on enemmän, kauppa voidaan purkaa”, Kouki sanoo.
Nautic Trading Oy:n toimitusjohtaja Mika Nordman on samoilla linjoilla.

”Vaihtoveneen pitää olla kuvatun kaltainen. Jos on havaittavissa selviä puutteita, siihen tietenkin puututaan. Hyvityshinta pienenee jos tällaista ilmenee. Pahimmassa tapauksessa jätetään kauppa tekemättä”, Nordman sanoo.

Pykälästä kerrottava asiakkaalle

Kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista ei ole kuullut vastaavanlaisesta tapauksesta aiemmin. Yleensä kaupan kohteena oleva uusi tai käytetty vene ei ole ollut sellainen, kuin oli luvattu tai ostaja oli odottanut, tai veneessä ilmenee yllättävä vika. Esimerkkimme mukaiseen tarkastusehtoon liittyvistä vaihtovenekiistoista ei ole valitettu myöskään kuluttajariitalautakuntaan.

Marttalan mukaan kyseinen sopimuspykälä on yleisesti käytössä. Se on yleensä kirjattu sopimukseen, kun asiakas tuo vaihtoveneen myyntiin, eikä kaupalla ole heti mahdollista sen kuntoa tarkastaa. Sinällään se on ymmärrettävää, sillä autokauppiaskin yleensä koeajaa ja tutkii kuluttajan vaihtoauton ennen kaupoista sopimista.

Marttala myöntää, että kyseinen pykälä on kuitenkin kuluttajan kannalta hankala, jos se on kirjattu sopimuspapereiden viimeiseksi pykäläksi – ikään kuin se ei olisi kovin tärkeä. Venekauppias varaa itselleen oikeuden yksipuolisesti päättää kaupan toteutumisesta. Asiakkaalle pitää ehdottomasti kertoa tästä varaumasta kauppoja tehdessä. Myös sopimuksen lukemiseen ja läpikäyntiin pitää varata riittävästi aikaa – liiallisessa kiireessä saattaa jäädä jokin tärkeä asia huomaamatta.

”Reiluun kaupankäyntiin kuuluu, että olennaisista sopimusehdoista myös kerrotaan kauppaneuvotteluissa selkeästi, vaikka asia olisi sopimukseen kirjoitettukin”, Marttala kertoo.

”Ainakin joissakin tilanteissa tuollainen varauma saattaa muodostua kuluttajan kannalta kohtuuttomaksi. Jos kauppias ja ostaja eivät pääse asiassa yhteisymmärrykseen, erimielisyyttä on mahdollisuus ratkoa Kuluttajaneuvonnassa ja sen jälkeen kuluttajariitalautakunnassa.”

Kaupalla laveat oikeudet

”Suomessa on sopimusvapaus ja se koskee myös tällaisia sopimuksia. Tällainen sanamuoto antaa kauppiaalle laveat mahdollisuudet. Sopimusehdot eivät kuitenkaan saa olla kohtuuttomia tai kuluttajansuojalain vastaisia.”

Marttala kertoo, että samanlaisia ehtoja tulee usein vastaan asuntokaupassa. ”Kaupan ehtona voi olla esimerkiksi kosteusmittaus pesutiloissa, mutta ei ole sovittu mitään siitä, että miten sitten toimitaan, jos kosteutta löytyykin.”

”Onko silikonit laitettu epäsiististi vai onko kyseessä suuret kosteusvauriot? Milloin tarjous raukeaa? Olisi hyvä jos sopimukseen laitettaisiin joitakin tarkentavia kohtia. Jos kauppa peruuntuu, niin se on ankara ehto. Vaihtoehtonahan voi olla välirahan tarkistus”, Marttala sanoo.

Venekaupassa sopimuksen raukeaminen pienten pintanaarmujen takia vaikuttaa kohtuuttomalta. Ensisijaisesti asiakas voi tarjoutua korjaamaan löydetyt viat. Jos korjaaminen ei käy päinsä, voivat kaupan osapuolet neuvotella suuremmasta välirahasta. Jos tällaisessa tilanteessa syntyy erimielisyyttä, kuluttaja voi ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvontaan.

Esimerkkitapauksessamme asiakas epäili, että veneliike oli liioitellut veneen vaurioita. Marttala kehottaa käyttämään aina riippumattomia venetarkastajia, ja yksi vaihtoehto on, että veneen omistaja itse tarkistuttaisi veneensä ennen venekauppaan menoa. Silloin olisi näyttää kauppiaalle mustaa valkoisella, missä kunnossa vaihtovene on. Se toki maksaa, mutta kaupantekotilanteessa sen avulla voi välttää esimerkkimme mukaisen tapahtumasarjan.

Kauppakirjaan merkittävä tarkat ehdot

Kauppakirjaan olisi tärkeä merkitä myös ehdot välirahan korottamisesta, vikojen korjauttamisesta ja selvä pykälä siitä, missä tapauksessa kauppa voidaan purkaa kokonaan. Sopimuksessa voi esimerkiksi olla ehto, jossa todetaan että kauppa voidaan purkaa, jos korjauskulujen määrä nousee määrätyn summan yli. Pelkkä kauppa on sitova vasta kun myyjä on tarkistanut vaihtolaitteen -yleisvarauma antaa kauppiaalle suuren vallan, josta on jälkeenpäin hankala valittaa.

Esimerkkimme epäonnistunut venekauppa päättyi siten, että suivaantunut asiakas vei Montereynsä toiseen veneliikkeeseen, jossa myydään toisen valmistajan alumiiniveneitä. Siellä Montereyn kuntoa kehuttiin ja kaupat saatiin nopeasti aikaiseksi.

”Haluaisin tuoda veneen ostajien tietoon ainakin sen, että vaikka kuvittelet tekeväsi kauppaa ison veneliikkeen kanssa niin ei pidä luulla, että homma toimii samalla lailla kuin esimerkiksi autokaupassa, jossa vaihtolaite on heti tarkastettavissa. Ja vaikka venekuume polttelisi keväällä, niin älä astu miinaan”, asiakas varoittelee.

Lue sopimus tarkkaan

Varaudu yllätysten varalta kun suunnittelet veneen ostoa ja ajattelet jättää vanhan veneesi vaihdossa, sovi kauppiaan kanssa tarkasti siitä, millä ehdoilla hintaa voidaan muuttaa tai kauppa purkaa, jos vaihtovene ei kauppiasta tyydytäkään.

Minkälaiset vauriot oikeuttavat suurempaan välirahaan?
Voiko asiakas itse korjata löydetyt viat?
Kuinka isoja vaurioiden pitää olla, että kauppa voidaan purkaa?
Kuka suorittaa kuntotarkastuksen? Onko tarkastaja pätevä ja puolueeton?

Lisätietoja:

Kuluttajaneuvonta

Suomen Venetarkastajat

Lue myös:

Käytetyn kaupan pelisäännöt

Kauppakirjan malli

Käytetyn veneen ostajan tarkastuslista

Lue myös nämä

X