Tilaa
Oppaat

Venekauppa: Käytetyn kaupan pelisäännöt

16.03.2020

KirjoittajaVene-lehti

On arvioitu, että jokaista uutta venettä kohden voi jopa kolme käytettyä venettä vaihtaa omistajaa. Käytettyjen veneiden markkinoilla liikuttaessa on hyvä tuntea alan perusasiat, ne eivät ole kenellekään liian vaikeita.

Käytetty vene on useimmiten onnistunut ostos eikä syy tähän ole salaisuus. Hyvän käytetyn veneen hinta vastaa useimmiten erittäin hyvin veneen todellista käyttöarvoa. On vain hyväksyttävä, ettei kaupan kohde ole uusi puhumattakaan uusimmasta mallista ja että aikaisempien vuosien käyttö vääjäämättä näkyy myös ulospäin, mutta tämä on pelkkää kosmetiikkaa. Moni kokenut käytetyn veneen ostaja laskee alunperinkin sen varaan, että rahat riittävät parina lähivuotena myös veneen ehostukseen, kenties uuteen moottoriin, purjeisiin, kansiheloihin jne. Käytetyn veneen ostaja saa valmiin veneen useimmiten varusteineen, joiden arvon ymmärtää oikeasti vasta sitten, jos on joskus varustanut uuden veneen vastaavaan kuntoon. Useimmiten hyvin hoidettu käytetty toimii paremmin kuin uudet, joissa tuppaa löytymään kaikenlaisia pikkuvikoja. Käytetyissä ne on jo hoidettu kuntoon.

Käytetty vene eroaa ratkaisevasti käytetystä autosta pitkäikäisyydellään. On aivan luonnollista, että hyvä vene kuluttaa elinkaarensa mittaan loppuun kaksi tai kolme moottoria tai puolisen tusinaa purjekertoja.

Tarjonta

Käytettyjen veneiden markkinoiden suuri pulma on tarjonnan ikävinoutuma. Tämä johtuu siitä, että laman aikana 90-luvulla uusien veneiden myynti putosi olemattomaksi, joten uudehkoja ja mielenkiintoisia veneitä on tarjolla liian vähän. Kotimaisen tarjonnan painopiste on 70- ja 80-lukujen veneissä, mutta niin on hintatasokin, joka todistaa, ettei vesille pääsy itse asiassa kovin kallista ole. Käytetty vene onkin usein omistajansa ensimmäinen, sillä tätä kautta hintakynnys veneilyn aloittamiseen on suhteellisen alhainen.

Välittäjä ja yksityinen

Käytettyjen veneiden kauppa jakautuu oleellisesti kahteen sektoriin, joilla vallitsevat aivan eri säännöt. Maassamme toimii joukko ammattivälittäjiä, joita kohtaan kaupan säännökset ovat viime vuosina tiukentuneet huomattavasti. Ammattivälittäjä on pitkälle vastuussa välittämästään veneestä. Viranomaisten kanta on, että heidän ammattitaitoonsa kuuluu tutkia ja löytää veneessä mahdollisesti olevat viat. Osa niistä on ennakoitavissa jonkinlaisiksi tyyppivioiksi ja näistä keskustellaan alalla. Hankalampia ovat tapaukset, joissa vika, joko näkyvä tai piilevä, on käyttäjän aiheuttama. Ammattilaiset pystyvät myös auttamaan kaupan rahoituksessa.

Seurauksena kasvaneista vastuista välittäjät tutkivat nykyisin kaupan kohteen varsin tarkasti, eivätkä ota toimeksiantoja niissä tapauksissa, joissa löytyy epäilyttäviä piirteitä.

Yksityisten välinen kauppa on lähellä puhdasta markkinataloutta. Tottakai nytkin lähtökohtana on, että vastapuoli on rehellinen. Ellei näin ole, on riitatapauksissa epärehellisyys voitava osoittaa. Tämähän on lähtökohta kaikessa muussakin kaupankäynnissä. Epärehellisyyttä on esimerkiksi se, jos myyjä salaa sellaisen oleellisen asian kuin karilleajon ja sen seurauksena syntyneet vauriot.

Kokenut ostaja taas tietää, että hyväksytyn ammattikorjaamon jäljiltä karille ajettu vene saattaa olla lujempi kuin uusi. Itse tehtyihin korjauksiin pitää suhtautua varauksin.

Omat tarpeet

Jos lähtee hankkimaan ensimmäistä venettään, pitää selvittää omat tarpeet ja mieltymykset sekä tietenkin se, onko nämä mahdollista rahoittaa. Tässä auttaa suuresti, jos on liikkunut esimerkiksi tuttavien kanssa vesillä. Myös Vene-lehdessä julkaistuista runsaasta 1 500 veneen testeistä ja vertailuista on suuri apu, jota käytetään paljon.

Internet

Käytetyn veneen kaupassa Internet on nykyisin hyvä työkalu. Aloita esimerkiksi Nettivene.com -sivuilta, josta löytyy myös käytettyjen veneiden ajantasainen pörssi. Ajankohtaiset hintavertailut onnistuvat tietokoneen ääressä helposti. Mutta kannattaa ehdottomasti poiketa kotimaisten välittäjien sivuilla samasta syystä. Harmillisen usein on käynyt niin, että tutulta kaverilta ostettu vene onkin osoittautunut kalliimmaksi kuin samanikäisestä veneestä olisi joutunut välittäjän kautta ostaessa maksamaan.

Internet on myös mainio tapa esitellä myyntiin aiottu vene. Yhä useammat laativat veneestään internet-sivut kaikkine venetietoineen ja ennen kaikkea kuvineen. Se helpottaa sekä ostajaa että myyjää.

Internetin avulla avautuvat kätevästi EU:n markkinat. Käytetyn kauppa EU:n alueella on suunnilleen samanlaista kuin kotimaassakin. Kauppatapa vaatii ottamaan tarkasti selkoa veneen vaiheista ja myyjän oikeudesta myydä se. Omistusoikeus pitää osoittaa oikein paperein.

Kannattaa myös muistaa vaatia yli 7,5-metrisestä 1.1.1987 jälkeen käyttöön otetusta veneestä todistus, jossa ilmenee, että arvonlisävero veneestä on maksettu, ellei se ilmene kauppakirjasta ja kuiteista, joilla vene alunperin vaihtoi omistajaa.

Ennen ryntäystä ulkomaisten valikoimien kimppuun pitää muistaa, että esimerkiksi Välimeren maissa aurinko porottaa kuumasti ja suolainen ilmanala syövyttää. Käytännössä Suomessa kymmenen vuotta vanha vene on tavallisesti uudemman näköinen kuin neli- tai viisivuotias Välimerellä.

Ruotsissa veneet ovat suunnilleen samanlaisissa oloissa kuin meilläkin. Usein ne ovat myös hyvin varustettuja ja hoidettuja. Jos hinta ja valuuttakurssit sopivat, niin tapaus voi olla hyvinkin mielenkiintoinen.

Ammattimies apuna

Ulkomailla vähänkin isomman kaupan yhteydessä ostaja palkkaa avukseen alan ammattilaisen. Ammattinimike on surveyor. Hän käy läpi kohteen kunnon ja ilmoittaa mielipiteensä sen hinnasta.

Tarpeen vaatiessa hän myös hoitaa kaupan järjestelyt. Meillä ammattilaisten käyttö on harvinaisempaa, kaikenlaisia kavereita on kyllä ilmaiseksikin tarjolla avuksi ja jokaisella on omat vankat mielipiteensä. Mitä useampi kaveri, sitä enemmän mielipiteet menevät ristiin ja usein käykin selväksi, että he katselevat asiaa omien suppeiden mieltymystensä pohjalta, eivät niinkään varsinaisen ostajan kannalta.

Suomesta alan ammattilaisia löytyy Suomen venetarkastajat ry:stä.

Hyviä ja huonoja kohteita

Kokenut tee-se-itse-veneilijä on aivan erilainen ostaja kuin ensimmäistä venettään ostava. Edelliselle ei kannata antaa ohjeita ostokohteista, sillä he tietävät, mitä tahtovat ja haluavat nimenomaan halvalla veneen, josta kunnostamalla saa hyvän käyttöveneen. Kuulostaa hyvältä, mutta sana kunnostaminen sisältää niin paljon viitteitä odottamattomiin kustannuksiin ja vaadittavaan ammattitaitoon, että maallikoiden on paras välttää niitä.

Tavallisen ostajan on turvallisinta valita täysin ehjä, jokaiselta osaltaan toimiva ja siististi pidetty vene. Oleellisen tärkeä lisävaatimus on, että kyseessä on tunnettu merkki, jota on valmistettu paljon ja mielellään monen vuoden ajan. Tällaisilla veneillä on vakiintuneet markkinat ja niiden markkinahinta on tiedossa. Jos näkee yhtään vaivaa, voi olla varma, että ei maksa siitä liikaa. Usein voi hyvin ennustaa, mitä veneestä aikanaan saa, kun vaihtaa sen isompaan. Vaihtohan on vääjäämättä lähes jokaisella edessä.

Erinomainen kohde on myös vastikään täysin kunnostettu vene. Usein iskee kyllästymisilmiö, kun kunnostettava vene on vienyt kaiken vapaa-ajan. Kunnostukseen mennyt työ ja raha tulee ostajan eduksi, sillä vene ei käytettyjen markkinoilla voi olla oleellisesti muita samanikäisiä kalliimpi. Useimmiten kannattaa valita myös tarjokkaista uusin. Hinnat vaihtelevat alueittain, joten uudehko hyvin varustettu vene kauempana kuumimmilta alueilta on hyvä kohde.

Aina kun löytää veneen myyjän, joka on hoitanut venettään suorastaan pedanttisen huolellisesti, kannattaa kiinnostua todella. Samoin luottamusta herättää, kun veneen myyjä esittelee veneen historian (se on ammattilaistenkin mielestä yhä tärkeämpi), sille tehdyt huollot, telakoinnit, varustehankinnat ja korjaukset. Kuitit kannattaa säilyttää aina.

Epävarmoja kohteita ovat itse rakennetut ja viimeistellyt veneet sekä lasikuidulla päällystetyt puuveneet, joille ei saa edes vakuutusta. Huonokuntoinen ja huonosti hoidettu vene on myös aina riski. Veneen hoidosta kertoo myös ammattilaisten käyttämä hajutesti. Jos veneeseen mennessä nenään tulee ummehtunut haju, joka on sekoitus polttoaineen, toilettijätteiden, ruuantähteiden ja sähkökaappiin unohtuneiden villasukkien aromeista, on veneen hoito ja huollot olleet todennäköisesti vuosia samalla tasolla, eikä koskaan tiedä, mitä seuraavaksi menee rikki.

Syksy ja syyshinta

Syksy on erittäin hyvä aika ostaa vene – myös käytetty. Veneen voi koeajaa omassa elementissään ja kohta tapahtuvan noston yhteydessä voi tarkastaa pohjan ja sen mahdolliset vauriot sekä mittauttaa lujitemuoviveneen rungon kosteuden mahdollisesti etenevän osmoosin havaitsemiseksi.

Käytettyjen veneiden hankalin asia on hinta. Se käyttäytyy aivan eri lailla kuin esimerkiksi autoissa. Veneen hinnassa viiden kuuden ensimmäisen vuoden jälkeen vuosimalli alkaa merkitä yhä vähemmän ja kunto yhä enemmän. Myöhemmin hinta määräytyy yksinomaan kunnon eli käytännössä veneen käyttöarvon mukaan.

Tämän lehden Nettivene.com -palsta on ensimmäinen hyvä hintamittari. Veneet ovat järjestyksessä, joten samanlaisia on helppo verrata keskenään. Veneiden samanlaisuus on näennäistä, sillä kannattaa kiinnittää huomiota vuosimallin lisäksi myös moottorivalintaan ja sen mahdolliseen vaihtoon uudempaan, sekä varustetasoon.

Toinen tärkeä mittari ovat ammattivälittäjien hintalistat ja verkkosivut. Käytetyn ostajan ei koskaan pidä laiminlyödä kohteensa pyyntihinnan vertailua näiden sivujen tarjontaan, sillä jokseenkin suurella todennäköisyydellä niille päässeet veneet ovat kunnossa.

Vuosimallista voi rankasti yleistäen todeta, että veneiden rakennenormien tultua voimaan ja EU-direktiivin sisällön selkiinnyttyä veneiden laatu parani. Selkeimmin tämä näkyy nopeiden moottoriveneiden kohdalla. Vastaavasti taas nk. miljööhartsien tulo 80-luvulla paransi työskentelyolosuhteita, mutta ei läheskään aina laatua. Häiriö oli toki lyhytaikainen eikä koskenut niitä veistämöitä, jotka käyttivät hartsia ohjeiden mukaan. Epäonnistuneet yksilöt ovat jo lähes kaikki poistuneet käytöstä luonnollista tietä.

Käytetyn hintoja arvioitaessa on paljon käytetty mittari vertailla käytetyn nykyistä hintaa siihen, mitä vene maksoi uutena. Hyväkuntoinen 1980-luvun vene maksaa käytettynä nyt suunnilleen yhtä paljon kuin aikanaan uutena, suosituimmat enemmänkin.

Mitään varsinaista syyshintaa käytetyillä ei enää ole. Hinnanero keväällä ja syksyllä selittyy parhaiten korkolaskulla. Syksyllä veneellä on edessään telakointijakso ja rahat makaavat tyhjän panttina, ellei maksuaikatauluista ole muuta sovittu. Keväällä taas tilannetta tasoittaa se, että veneen vuosimallin vaihtumisen myötä vene on vanhentunut ja tullut imagoltaan entistä enemmän käytetyksi. Vaikka vuosimallin merkitys ei ole kovin suuri, on sillä jonkinlainen merkitys rahoja laskiessa kumminkin.

Kaupanteko

Kun etsimänsä kohteen löytää ja siihen on mielistynyt, ei aikaa kannata paljon tuhlata, vaan kannattaa aloittaa kaupanhieronta. Edellä kuvatun hintaselvityksen tehtyään voi tietysti yrittää tinkiä. Se on kaikki kotiin päin. Jo vuosia ovat ammattilaiset olleet sitä mieltä, että ostajat ovat tulleet entistä tarkemmiksi. Ylihintaisen veneen myyntiaika venyy, oikeanhintainen menee nopeasti ja ero voi olla lopulta vain muutama prosentti.

Kaupanteossa on kolme oleellista asiaa. Ensimmäinen on, että varmistetaan myyjän oikeus myydä vene. Oman veneensä saa tietysti myydä, mutta omistusoikeus pitää selvittää. Jos vene on myös vaimon nimissä, tarvitaan hänenkin allekirjoituksensa tai valtakirja. Kuolinpesät ovat vieläkin laajempi selvitettävä. Fiksu myyjä selvittää nämä asiat oma-aloitteisesti.

Toinen tärkeä asia on varmistaa, ettei myynnin kohde ole varastettujen listoilla. On mahdollista, että myyjä on ostanut hyväuskoisuuttaan itse laittomaan veneeseensä esim. uuden moottorin.

Kolmas perusasia on laatia kaupasta kunnon kauppakirja. Ellei sellaista ole tehnyt ja jälkeenpäin tulee ongelmia, voi syyttää vain itseään.

Kauppakirjan mallin löydät tästä.

Lue myös: Kauppakirjan ehto voi yllättää.

Pelkän kuitin tai jonkinlaisen luovutustodistuksen varaan ei kauppaa saa jättää. Kauppakirjassa on monta oleellista asiaa ja pari tärkeintä on kaupan kohteen ja maksutavan tarkka ja yksiselitteinen määritteleminen.

Yleinen käytäntö on, että ostaja hankkii rahoituksen ja selvintä on, että jos tarpeen, sovitaan tarkasti veneen nosto-, lasku- ja telakointikustannusten jaosta. Periaatteessa kauppa kannattaisi tehdä syksyllä kerralla selväksi, eikä jättää laskuja roikkumaan, mutta joskus ostajalla ei yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta kuin antaa veneen talvehtia sen vanhalla paikalla, jota myyjä ei voi siirtää uudelle omistajalle. Luontevaa on myös, että uusi omistaja vakuuttaa veneen heti omissa nimissään.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 9/2003 ja sitä on päivitetty 17.3.2020

Lue myös nämä

X