Tilaa
Näyttelyt

Vene ottaa Aerot testiin – toteutuvatko lupaukset?

14.02.2023

Kirjoittajaismo virta

Kuvaajamarkus pentikäinen

Päijän Boatsin messuosastolla (6b90) on esillä mielenkiintoinen uutuus soutajille, jotka ovat kyllästyneet nykyisiin airoihin. Yritys on nimennyt uutuutensa Aeroiksi.

Airot ovat nykyisin laadukkaidenkin soutuveneiden heikoin lenkki, joten airojen uudelleenajattelulle on suorastaan sosiaalinen tilaus. Muutaman vuoden takaisessa Veneen soutuvenevertailussa airot eivät juuri kehuja keränneet.

Päijän Boatsin lupaukset uusista Aeroista ovat kovat. Vene ottaa ne testiin ja vertailuun tavallisia puuairoja vastaan. Vertailun tulokset kerromme heinäkuun lehdessä.

Kun materiaalina on alumiini varressa ja kuitu sekä komposiitti muissa osissa, kestävät Aerot todennäköisesti säätä ja kulutusta perinteisiä airoja paremmin. Esimerkiksi toistuville pintakäsittelyille ole tarvetta puisten airojen tapaan.

Markkinoilla vallan ottaneiden halpojen perusairojen huonoin piirre ei tosin ole kestävyyden puute vaan vaatimaton toimivuus tärkeimmässä asiassa, siis soudettaessa.

Parasta airon mallia näkee esimerkiksi Sulkavan souduissa, jossa lähes kaikki veneet kulkevat niin sanottujen kirvesairojen avulla. Sama airomalli on käytössä myös kilpasoutuveneissä.

Noissa airoissa käytännössä koko lapa on vedon aikana vedessä, toisin kuin tavanomaisissa airoissa, joissa osa airon lavasta jää aina pinnan päälle – eli kulkee hyödyttömänä mukana.

Aerojen lapapinta on iso tavanomaisiin puuairoihin verrattuna ja kaarevuus parantaa otetta vedestä.

Kirvesairoille tunnusomaista airon lavan epäsymmetriaa tai kulmaa ei Aeroissa ole, mutta lapapinta on kuitenkin selvästi tavanomaisia puuairoja isompi. Lapa on myös lievästi kaareva, minkä pitäisi parantaa airon otetta vedestä.

Selkeä etu on myös airojen helppo säädettävyys. Kahta ruuvia löysäämällä saa siirrettyä helposti hankaimen paikkaa, millä voi säätää hankaimen ja kahvan välin veneelle ja soutajalle sopivaksi.

Kahvasta on tarjolla kaksi versiota, joista toinen on perinteinen suora ja toinen kulmikas. Kulmikas muoto vaatii varmasti totuttelua, mutta vasta pidempi testi paljastaa, onko siitä myös apua soutamisessa.

Jostain syystä vain kulmikas kahva on varustettu pyörivällä kädensijalla, mikä on yksi Aerojen uusista ominaisuuksista, joista voi olla iloakin.

Toistaiseksi Aeroja on tarjolla vain 2,45 metrin mittaisena, mutta mahdollisesti pidempiäkin versioita voi jatkossa olla tarjolla. Aerojen paino ei juuri poikkea puuairon painosta.

Kahvasta riippuen Aerot maksavat hankaimineen 169 tai 199 euroa, eli usean tavallisen puuairoparin verran.

Lisätietoja: Päijän-veneet

Lue myös nämä

X