Oikeita muskeliveneitä ovat ne, joita liikutetaan lihasvoimalla, siis soutaen. Soutuveneitä on Suomessa jo liki puoli miljoonaa, mutta aina niitä ostetaan lisää.
Varsinkin ankean koronakevään ja kasvaneen mökki-innostuksen vuoksi soutuveneiden kysyntä on suorastaan räjähtänyt. Rantamökki ja soutuvene kuuluvat erottamattomasti yhteen.
Kiinnostus soutuveneisiin näkyy esimerkiksi niin, että venelehtien verkkopalveluiden luetuimpia juttuja ovat viikosta toiseen vanhat soutuvenevertailut. Veneen edellisestä vertailusta on yli kymmenen vuotta, joten nyt on korkea aika tarkistaa, onko mikään muuttunut.
Testipaikkamme oli Saimaalla, Anttolan Luonterilla. Kesäkuun helteissä nestettä kului ja rakkoja tuli käsiin.
Tässä vertailussa painotamme kahta uutta asiaa. Koska soutuveneistä kiinnostuneissa tuntuu olevan naisia vähintään yhtä paljon kuin miehiä, oli testiryhmässä kolmen miehen lisäksi kaksi naista.
Vaihtoehtona sähkövoimaa
Toinen tärkeä uusi asia ovat kompaktit ja tehokkaat sähköperämoottorit. Niiden markkinat on käytännössä luonut saksalainen Torqeedo, mutta nyt sen varteenotettaviksi kilpailijoiksi on tullut parikin kiinalaista tuotetta.
Kilowatin tehoinen sähkömoottori vastaa 3-4 hevosvoiman polttomoottoria. Isompaa ei tavalliseen soutuveneeseen ole juuri järkeä laittaakaan.
Kun kerran on kokeillut hiljaista ja tehokasta sähkömoottoria soutuveneessä, jää helposti koukkuun. Kompaktius ja vapautus bensan läträämisestä ovat ylivoimaisia valtteja. Ja soutuvenekäytössä akun kapasiteetti ei ole mikään ongelma.
Ajoimme kaikki veneet samalla Torqeedolla yhden ja kahden hengen kuormalla. Mittasimme nopeudet usealla eri teholla. Tuo mittaus kertoo soutuveneiden runkojen kulkuominaisuuksista myös soutaessa.
Vanhoja ja uusia malleja
Soutuveneet ilmentävät rauhallista ja kiireetöntä asennetta elämään, eikä tuotekehityskään mene ihan samalla rytmillä kuin kulutuselektroniikassa.
Niinpä useat vertailumme veneistä ovat olleet samanlaisina tai lähes samanlaisina mukana aiemminkin, vaikka vanhoista vertailuista on jo vuosia.
Aiemmissa testeissä hyvin menestynyt ja myös nyt mukana ollut kolmikko ovat Veto 5, Terhi Saiman ja Päijän 471 L. Saimanista oli tosin mukana uusi Solar-versio, joka eroaa normaalista keskipenkin aurinkopaneelin ja takaboksin akun verran.
Nopean testin aikana sähkömoottoreiden akut oli täytettävä nopeasti verkkovirralla, joten Solar-ominaisuuksia ei tässä yhteydessä voi arvioida. Solar jäi kuitenkin pidemmän ajan jatkotestiin.
Testatuista veneistä tuorein on Suvi 465. Siinä on raikkaita ideoita, kuten oikeasti toimiva sadevesityhjentyvyys. Tästä ominaisuudesta voi nauttia myös Terhi Saimanissa.
Suvi 465:ssä on erityisesti huomioitu myös parisoutu. Keskipenkin paikan saa kätevästi muutettua, ja takasoutajalle on tarjolla myös toinen hankainpari. Näiden ansiosta vene ei mene kaksinsoudussa nokkapainoiseksi.
Suomi 480 ei ole uusi malli, mutta soutuvenetesteissämme se ei ole ollut aiemmin mukana.
Vertailumme yksi peruskysymys siis on, pärjäävätkö ennen testaamattomat veneet vanhoille menestyjille.
Toinen peruskysymys on, vaikuttaako aiempia vertailuja kattavampi testiryhmä tuloksiin. Siis onko isolle miehelle hyvä vene hyvä myös pienelle naiselle.
Ja kolmas peruskysymys on, miten eri veneillä sujuu moottorin käyttö.
Yksi soutuveneen olennaisista ominaisuuksista on vakaus, kiikkerästä veneestä putoaa helposti järveen.
Jos niin käy, oheinen video näyttää, miten nuori kiipeilijänainen Vivi Staffans ja vanha veneilijämies onnistuvat kipuamaan vedestä takaisin soutuveneeseen.
Lue soutuvenevertailun tulokset Vene-lehdestä 7/2020.