Tilaa
Jutut

Jättimäinen ydinkäyttöinen venäläismurtaja vesille – pystyy murtamaan jopa 3-metristä jäätä

Jäänmurtajien avulla Venäjän on tarkoitus hyödyntää nykyistä paremmin arktisen alueen ja Pohjoisen jäämeren kaupallista potentiaalia.

03.06.2019

KirjoittajaVeneen toimitus

Venäjä laski vesille toissa viikonloppuna uuden ydinkäyttöisen suuren jäänmurtajan, kertoo brittilehti The Guardian.

Uusi Ural-niminen jäänmurtaja laskettiin vesille telakalta Pietarissa toissa lauantaina. Ural on yksi kolmesta uudesta venäläisestä jäänmurtajasta, joiden on määrä olla maailman suurimpia ja tehokkaimpia jäänmurtajia.

Jäänmurtajien avulla Venäjän on tarkoitus hyödyntää nykyistä paremmin arktisen alueen ja Pohjoisen jäämeren kaupallista potentiaalia. Samalla Venäjä varautuu siihen, että ilmaston lämmetessä Venäjän pohjoispuolinen merireitti eli Koillisväylä saattaa olla merikelpoinen suuren osan vuodesta tai jopa vuoden ympäri.

The Guardian kertoo, että Ural on tarkoitus luovuttaa Venäjän ydinenergiayhtiö Rosatomille vuonna 2022 sen jälkeen kun kaksi muuta samaan sarjaan kuuluvaa jäänmurtajaa Arktika ja Sibir tulevat käyttöön.

(c)Rosatom

”Ural ja sen sisaret ovat tärkeitä osia strategisessa projektissamme, jossa pohjoinen merireitti avataan ympärivuotiseen käyttöön”, Rosatomin pääjohtaja Aleksei Lihatšev sanoi tiedotteessa.

Uralin miehistöön kuuluu 75 henkeä. Se pystyy rikkomaan jopa kolme metriä paksua jääkerrosta. Voimanlähteenä aluksessa on kaksi ydinreaktoria, jotka pystyvät tuottamaan tehoa yhteensä 350 megawattia.

Ural on yli 173 metriä pitkä ja 24 metriä leveä. Korkeutta kölistä maston huippuun on 52 metriä.

Poikkeuksellista laivassa on Rosatomin mukaan myös se, että sen syväystä on mahdollista säätää niin, että sitä voi hyödyntää sekä matalilla vesillä ja joissa että syvässä meressä.

Atlantin ja Tyynenmeren yhdistävä Koillisväylä (punainen) ja vaihtoehtoinen pidempi reitti Suezin kanavan kautta. Kuva: Wikimedia Commons

Venäjän presidentti Vladimir Putin on sanonut, että vuoteen 2035 mennessä Venäjän arktisessa laivastossa olisi 13 isoa jäänmurtajaa, joista 9 olisi ydinkäyttöisiä. Arktinen alue on tulevaisuudessa strategisesti tärkeä, sillä siellä on arviolta jopa yli viidennes maanilman löytämättömistä öljy- ja kaasuvarannoista.

Viime syksynä uutisoitiin, että merirahtiyhtiön Maerskin konttilaiva on matkannut onnistuneesti läpi Koillisväylän. Venta Maersk -aluksen koematkaan kului 37 päivää. Matka sujui suunnitellussa aikataulussa.

Lue myös nämä

X