Tilaa
Uutiset

ST1:n Mika Anttonen Vene-lehdelle 95E10:n kerrostumisongelmasta: ”Höpö höpö”

31.03.2011

KirjoittajaHeikki Juuri-Oja

ST1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen pitää 95E10-kohua täysin turhana.Merkittävän kotimaisen polttoainejakelijan ST1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen tyrmää täysin pelot siitä, että uusi 95E10 voisi aiheuttaa venekäytössä mitään sellaisia ongelmia, joita vanhan 95E5:n kanssa ei olisi jo ilmennyt.

Vene-lehdelle asiaa kommentoineen Anttosen mukaan esimerkiksi pelot E10:n huonosta sekoittumisesta ja siitä johtuvasta kerrostumisesta ovat täyttä ”höpö höpöä”.

Anttonen korostaa, että bensiinin etanolipitoisuuden nousu viidestä prosentista kymmeneen on poltto-
aineteknisesti niin pieni ja merki-
tyksetön, että kaikki muutoksesta aiheutuneet uhkakuvat perustuvat silkkaan tietämättömyyteen sekä tiedotusvälineiden levittämiin vääriin tietoihin.

Suurista kotimaisista venevalmistajista mm. Fiskars (Buster, Drive), Konekesko Marine (Yamarin) sekä TerhiTec (Terhi, Silver, SeaStar) ovat julkisesti suositelleet, ettei heidän valmistamissaan veneissä käytettäisi uutta E10:tä. Kyseessä ei ole niinkään huoli moottoreiden toimivuudesta, vaan siitä, ettei kaikkien polttoaineletkujen ja -tankkien yhteensopivuudesta E10:n kanssa ole vielä riittävästi tutkimustietoa.

Venealalla uskotaan myös, että mahdollisesti pitkäänkin polttoainetankissa makaava E10 on riski, koska tankkiin kertyvä vesi aiheuttaisi bensiinin ja alkoholin kerrostumista. Tämä voisi johtaa siihen, että moottorille imuputken kautta päätyvän polttoaineen etanolipitoisuus on liian korkea.

Toisaalta korkean etanolipitoisuuden epäillään irrottavan tankista epäpuhtauksia, jotka pahimmillaan tukkisivat suodattimet.

Mika Anttosen lausunnon perusteella venealan huoli on perusteeton. Anttonen oli paikalla torstaina Öljyalan keskusliiton uutislounaalla.

Tilaisuudessa kävi ilmi myös, että kotimainen polttoainevalmistaja Neste suosittelee veneasemien ottavan tulevalle kesälle myyntiin 98E5:tä. Suosituksen taustalla ovat lähinnä käytännölliset syyt. Useimmilla asemilla ei ole mahdollisuutta myydä kahta eri bensiinilaatua. Tällöin 98 on parempi vaihtoehto, koska sillä ei ole käyttörajoituksia.

Eri venemoottorivalmistajien omat suositukset 95E10:n käyttöön liittyen

Teksti: Heikki Juuri-Oja
Kuva: St1

 

Lue myös nämä

X