95E10- polttoaine

Veneet

EVINRUDE- ja JOHNSON-perämoottorit

Vuoden 2011 alusta lähtien markkinoille tuleva E10 polttoaine sopii kaikkiin Evinrude- ja Johnson-perämoottoreihin vuosimallista riippumatta, oli sitten kyseessä perinteisellä kaasuttimella varustettu kaksitahtinen, nelitahtinen tai nelitahtiset varustettu monipisteruiskutuksella tai suorasuihkutuksella varustettu Ficht-, Ficht RAM-, DI- ja Etec-perämoottorit.

Tämän lisäksi voi myös huoletta lisätä 2 + 4 polttoaineen suoja-ainetta Evinrude- ja Johnson-perämoottoreihin.

HONDA-perämoottorit

Uusi E10-bensiini sopii Honda Marine -tuotteisiin.

Vuonna 1978 ja sen jälkeen valmistetuissa Honda Marine -tuotteissa on tähän asti voinut käyttää lyijytöntä 95E- tai 98E-polttoainetta.

Näissä tuotteissa voidaan käyttää myös vuonna 2011 peruspolttoaineeksi tulevaa E10-polttoainetta (etanolia enintään 10%) silloin, kun sen oktaaniluku on 95E tai korkeampi.

MERCURY-perämoottorit ja MERCRUISER-sisäperämoottorit

Mercury-, Mariner- ja MerCruiser-moottorit sietävät E10-polttoaineen.

Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaaduksi tulee enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävä bensiini E10. Muutos tarkoittaa sitä, että Suomessa yleisimmin käytetyn, 95-oktaanisen bensiinin etanoliosuus kasvaa. Nykyisin käytettävää, enintään viisi tilavuusprosenttia etanolia sisältävää 98-oktaanista bensiiniä, tuleva E5, tulee olemaan saatavilla niitä bensiinimoottoreita varten, joissa E10-bensiiniä ei voi käyttää.

Mercuryn uusimpien moottorien polttoainejärjestelmän osat kestävät korkeintaan 10% etanolia sisältävää bensiiniä. Älä siis käytä polttoaineita, joissa alkoholin osuus on suurempi kuin 10%, esimerkiksi E85-polttoainetta.

Huomioithan myös, että Verado-moottoreissa ei saa koskaan käyttää mitään polttoainetta, jossa on yli 10% etanolia!

Mercury-polttoainesuositus

Suosittelemme käyttämään vähintään 95-oktaanista polttoainetta (tuleva E10) kaikissa uudemmissa Mercury- ja Mariner-perämoottoreissa.

Korkeaoktaanisempi 98-oktaaninen (E5) on suositeltava 1990 ja vanhempiin perämoottoreihin. Tietyissä Mercury Racing -perämoottoreissa sitä jopa vaaditaan.

Jos alkoholia on enemmän kuin 10%, seurauksena voi olla vakava moottorivaurio. Varmistahan vielä, minkä prosenttimäärän veneesi polttoainejärjestelmä kestää. Pyydäthän veneen valmistajalta täsmälliset suositukset veneesi polttoainejärjestelmän osista.

MerCruiser-polttoainesuositus

Suosittelemme käyttämään vähintään 95-oktaanista polttoainetta (E10) kaikissa uudemmissa MerCruiser-sisäperämoottoreissa.

Korkeaoktaanisempi 98-oktaaninen (E5) on suositeltava 1996 ja vanhempiin MerCruiser-moottoreihin. Tietyissä MerCruiser Racing -moottoreissa sitä jopa vaaditaan.

Jos alkoholia on enemmän kuin 10%, seurauksena voi olla vakava moottorivaurio. Varmistahan vielä, minkä prosenttimäärän veneesi polttoainejärjestelmä kestää. Pyydäthän veneen valmistajalta täsmälliset suositukset veneesi polttoainejärjestelmän osista.

SUZUKI-perämoottorit

Vuonna 1995 ja sen jälkeen valmistetuissa Suzuki-perämoottoreissa voi käyttää E10-polttoainetta (etanolia enintään 10%)

VOLVO PENTA -bensiinimoottorit

Volvo Penta -bensiinimoottoreissa voidaan käyttää bensiiniä, jossa ei ole 10% enempää etanolia, jolloin minimi oktaanivaatimukset täyttyvät.

Etanolisekoitteisten polttoaineiden käyttäjien on huollettava polttoainejärjestelmiään tavaonomaista enemmän. Haittavaikutuksia voi esiintyä riippuen polttoainesäiliön valmistusmateriaalista. Useimpien, viimeisen 20 vuoden aikana valmistettujen veneiden polttoainesäiliöt on valmistettu alumiinista, teräksestä tai muovista.

Etanolisekoitteinen polttoaine sitoo kosteutta ja voi siten aiheuttaa alumiinisäiliöissä korroosiovaurioita. Korroosion irrottama aines saattaa tukkia polttoainesuodattimia ja vaurioittaa sumuttimia tai muita polttoainejärjestelmän osia.

Ruostumattomiin terässäiliöihin tai muovisäiliöihin etanolisekoitteinen polttoaine ei vaikuta. Etanolisekoitteinen polttoaine voi kuitenkin toimia liuottimena irrottaen vanhoja jäämiä ja likaa polttoainejärjestelmään.

Volvo Pentan takuu ei koske niitä polttoainejärjestelmän tai moottorin vaurioita, jotka johtuvat vedestä tulevista saasteista, vieraista partikkeleista, sakasta tai hartsista.

Joissakin vanhemmissa veneissä voi olla lujitemuoviset polttoainesäiliöt. Etanolisekoitteisten polttoaineiden on todettu liuottavan lujitemuovisäiliön pintaa heikentäen sen seinämiä. Samalla sakkaa ja hartsia joutuu moottorin polttoainejärjestelmään ja venttiilikoneistoon. Volvo Penta ei suosittele käytettävän etanolisekoitteista polttoainetta lujitemuovisäiliössä.

Katso ”polttoainejärjestelmän kunnossapito” omasta käyttäjän käsikirjastasi. Sieltä löydät Volvo Pentan tarkat polttoaineohjeet.

10% etanolisekoitteisen polttoaineen (E10) käyttöön liittyvät suositukset:

Polttoainesäiliön ja moottorin välissä suositellaan käytettäväksi vedenerottimella varustettua polttoainesuodatinta. Kysy oikean suodattimen valinnasta omalta Volvo Penta -jälleenmyyjältäsi, jotta se varmasti täyttää suomalaiset viranomaismääräykset ja ABYC-standardit.

Vedenerottimella varustetut polttoainesuodattimet täytyy säännöllisesti tarkastaa ja tarvittaessa tyhjentää vedestä ja sakasta sekä vaihtaa suodatin valmistajan suositusten mukaisesti.

Saatavilla olevien polttoainestabilaattorien, kuten STA-BILin, käyttöä suositellaan silloin, kun etanolisekoitteisia polttoaineita varastoidaan kauemmin kuin 2 viikkoa.

YAMARIN-veneet, YAMAHA- ja SELVA-perämoottorit sekä YAMAHA-vesijetit

Yamarin-veneissä käytetään nykyään muovisia polttoainesäiliöitä, joiden valmistajalta Konekesko on saanut riittävän vakuuden säiliön sopivuudesta E10-bensiinin käyttöön. Vanhemmissa Yamarin-venemalleissa (ennen 2000-lukua) polttoainesäiliöt oli valmistettu ruostumattomasta teräksestä, joka niin ikään mahdollistaa E10-bensiinin käytön.

Polttoaineletkujen toimittajalta Konekesko ei kuitenkaan ole saanut mielestään riittävää vakuutusta niiden soveltuvuudesta E10-bensiinin käyttöön ja tästä johtuen se ei toistaiseksi suosittele käyttämään E10-bensiiniä kiintosäiliöllä varustetuissa Yamarin-veneissä.

Vanhemmissa veneissä ei ole otettu huomioon alkoholin haittavaikutuksia polttoainejärjestelmässä. Uusien veneiden osalta EU:n huvivenedirektiivi ei ole vielä luokitellut käytettävien polttoainejärjestelmien osien testausmenetelmiä biopolttoaineille.

Kiintosäiliöllä varustetuissa Yamarin-veneissä Konekesko suosittelee toistaiseksi käyttämään 98-oktaanista polttoainetta, jota on myös jakeluasemilla yleisesti saatavissa.

Yamahan ja Selvan nelitahtisissa perämoottoreissa, valmistusvuodesta 2003 alkaen, voi käyttää 95E10 polttoainetta, jos veneen polttoainejärjestelmä soveltuu alkoholipitoiselle polttoaineelle. Silloinkin aiempi polttoaine on ennen 95E10 polttoaineen tankkaamista poistettava säiliöstä, säiliö puhdistettava, ja veneen sekä moottorin polttoainesuodattimet vaihdettava uusiin.

95E10-polttoaine ei sovellu käytettäväksi 2-tahtisiin Yamaha- ja Selva-perämoottoreihin. Myös Yamaha-vesijetteihin suositellaan käytettäväksi 98E5-polttoainetta.

 


Veneet

Fiskars Boats

Antanut suosituksen E10-bensan välttämisestä Buster-veneissä.

Konekesko Oy Marine

Antanut suosituksen E10-bensan välttämisestä Yamarin-veneissä.

TerhiTec Oy

Suosittaa käytettäväksi 98E-bensiiniä Silver-, SeaStar- ja Terhi-veneissä.
.

 

 

Tiedot päivitetty 28.3.2011

Lähde: Maahantuojat ja valmistajat

Lisätietoja:

Alamarin-Jet Oy

Brandt Oy Ab

Brunswick Marine

Fische Marine AS Suomen sivuliike

Fiskars Boats, Inha Works

Konekesko Oy Marine

Meguro Oy

Mepratuote Oy

Meredin – Ulkoiluaitta Oy

Rolls-Royce Oy Ab

Steyr-Bukh Finland

Sumeko Oy

Suzuki International Europe GmbH

Tapimer Oy

Oy Tekno-Marine Ab

TerhiTec Oy

Trans-Auto Marin Oy

Veneakselisto Ky

Vetus Oy

Volvo Penta Market Unit Nordic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2010 jutusta