Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Sargo 28 – Uudistettua jykevyyttä

Pohjanlahden kovat olosuhteet ovat luoneet poikkeuksellisen merikelpoisen venetyypin, jonka oivallinen edustaja Sargo 28 on.

04.06.2021

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaanton reenpää

’Kokkolassa valmistettavat Minor-veneet ovat mielenkiintoinen yhdistelmä laatua ja onnistuneesti rakennettua imagoa.”

Edellisen sukupolven Minor 28 Explorerin testin julkaisemisesta on kulunut lähes tasan kymmenen vuotta. Perusajatus ei ole kuitenkaan tippaakaan vanhentunut. Vaikka merkki on vaihtunut Sargoksi ja tuotannossa on uuden sukupolven vene, laatu ja mielikuva lujuudesta ovat edelleen vahvuuksia.

Sargo 28:lla on toki muitakin vahvuuksia, ja niistä ehkä päällimmäisenä merikelpoisuus. Sargo ja kaltaisensa Pohjanlahden karuissa oloissa kehittyneet veneet eivät turhaan ole löytäneet ostajia kautta maailman sieltä, missä olosuhteet vaativat veneiltä paljon, kuten Pohjois-Norjasta, Grönlannista, Kanadasta – suurten vesien ääreltä.

Lue myös: Veistämöllä: Sarins Båtar/Sargo – Sargot meren äärellä

Kokonaan uusi runko

Uusi Sargo 28 poikkeaa edeltäjästään ulkoisesti vain vähän. Kuitenkin se linjoiltaan vaikuttaa edeltäjäänsä modernimmalta. Rungon osalta uudistuminen on kuitenkin todellisuutta. Itse asiassa runkoa on modifioitu niin kovalla kädellä, että valmistajan mukaan se on käytännössä uusi.

Sargo 28:aa on ensinnäkin pidennetty 20 senttimetriä. Moottoritilassa ero on selvä, sillä moottorin edessä on tyhjää! Se ei ole siinä huvin vuoksi, vaan Sarins Båtar valmistautuu jo tulevaisuuteen. Aikaan, jolloin hybridimoottorit ovat todellisuutta laajassa mitassa.

Salongin sohvalta on hyvä näkyvyys joka puolelle. Sivuovet, takaikkuna ja kattoluukku auki, niin tunnelma on kuin avoveneessä.

Vaikka Volvo Pentalta ei vielä mitään myönnetäkään, niin dieselmoottoreihin yhdistettävä sähkömoottori on lähempänä kuin uskotaan. Kunhan aikaa hieman kuluu, polttomoottoriin liitettävä sähkömoottori liikuttaa venettä satamissa ja muilla hidasta kulkua edellyttävillä alueilla matkaa taitetaan edelleen bensiinin ja dieselin voimin.

Pituus ei ole merkittävin asia, joka Sargon rungossa on muuttunut. Perää on levitetty, ja V-kulmaa on loivennettu noin kaksi astetta. Tällä perään on saatu merkittävästi lisää kantavuutta. Sitä tarvitaan muun muassa täyden, 500 litraan kasvatetun polttoainesäiliön tuoman noin 100 kilon painonlisän kantamiseen.

Peräkannelle saa lisävarusteena penkin ja pöydän, sekä kiinteän katon ja sivukuomut.

Keulassa on tehty muutoksia, joilla on pyritty mukavoittamaan matkaa. Nousulistoja on lyhennetty keulan alueelta, jossa niiden vaikutus on vähäisin. Palteita puolestaan on pyöristetty samalta alueelta.

Näillä perän ja keulan muutoksilla veneen trimmi, eli kölilinjan kulma suhteessa veteen on pienentynyt erityisesti matkanopeuksilla, mikä on parantanut veneen kulkuasentoa. Keula leikkaa aaltoja hieman syvemmälle ja samalla pehmeämmin.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2021.

Tilaa Vene-lehti

X