Tilaa
Testit

Käytetty: Yamarin 750 Big Game – Sisäisesti tilava

Kolmen kajuutan mahduttaminen alle 8-metriseen veneeseen vaatii kompromisseja. Yamarin 750 Big Gamessa kompromissi on tehty avotilan ja sisätilan välillä, sisätilojen eduksi.

05.08.2024

Kirjoittajatuomo kanerva

Nykyisin matkaveneistä puhuttaessa tarkoitetaan yli 9-metristä kahdella makuukajuutalla ja salongilla varustettua venettä, jonka voimanlähteenä on noin 300-hevosvoimainen dieselmoottori. Pari vuosikymmentä sitten tyypillinen matkavene oli reilut 7 metriä pitkä ja varustettu yhdellä tai kahdella makuukajuutalla, salongilla ja toiletilla. Luonnollisesti hintakin poikkesi nykyisistä, pari metriä pitemmistä matkaveneistä.

90-luvulla tarjonta noin 7,5-metristen matkaveneiden luokassa oli runsasta. Käytännössä kaikilla suurimmilla kotimaisilla valmistajilla oli luokkaan sopiva malli. Voimanlähteenä toimi yleisesti Volvo Pentan sisäperädiesel.

Yamarin 750 Big Game oli luokassaan poikkeus, sillä veneen perään oli istutettu perämoottori. Päätyminen perämoottoriin ei sinänsä ollut ihme, sillä Yamarin mallit on kautta aikojen suunniteltu soveltumaan Yamahan perämoottoreille. 750 Big Game tarjosi jälleen yhden hyvän perälaudan Yamahan suurimmille malleille.

Yamahan mallistoon tosin kuuluivat myös sisäperädieselit, joita käytettiin 750 Big Gamen sisarmallissa 750 Big Ridessa. Myös 750 Big Gamesta tehtiin sisäperäversio, jonka valmistus jäi perimätiedon mukaan kuuteen yksilöön. Niistäkin kahteen päätyi Volvo Pentan diesel ja loput varustettiin MerCruiserin bensiinimoottoreilla.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 3/2016

Suuri kattoluukku tuo sisälle valoa ja viilentävän ilmavirran.

Sisältä tilava

Perämoottorin käyttö mahdollisti Yamarin 750 Big Gamessa tosin muutakin kuin Yamahan V6:lle sopivan perälaudan. 750 Big Game oli kokoluokan harvoja liukuvia veneitä, jossa oli myös peräkajuutta. Kilpailijoista – Bella 7501, Marino 7000 ja Flipper 717 S – se puuttui. Ainoastaan Finnsport 7500 C tarjosi avotilan alle pienen kajuutan, vaikka vene oli varustettu sisäperämoottorilla.

Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta Yamarin 750 Big Gamen peräkajuuttaa ei voi millään mittapuulla kutsua pieneksi. Kajuutta on kiitettävän korkuinen, syvyyttä on runsaasti ja leveyttä veneen laidasta laitaan. Valoa tulee nykymittapuullakin suuresta perälaudan ikkunasta ja reilun kokoisista sivuikkunoista. Peräikkunan saa myös avattua ilmanvaihdon parantamiseksi.

Päiväkäytössä peräkajuutan keskellä on pöytä ja sohva veneen molemmilla laidoilla. Pöydän ääreen mahtuu neljä aikuista. Yöksi sohvien välisen tilan saa täytettyä tyynyillä ja kajuuttaan muodostettua kahdelle aikuiselle riittävän vuoteen.

Viihtyisä peräkajuutta soveltuu ajanviettoon tai kahden hengen nukkumapaikaksi.

On hieman erikoista että peräkajuutasta on ylipäätään tehty monikäyttöinen, sillä myös salongissa on kahden sohvan muodostama ruokailuryhmä. Matkan ajaksi ruokailuryhmän etumaisen sohvan saa käännettyä kasvot menosuuntaan.

Salonki on suurten ikkunoiden ansiosta avara ja valoisa. Läpinäkyvän peräseinän liukuoven ansiosta näkyvyyttä on täydet 360 astetta. Keskikäytävän lattia on hieman ylempänä kuin perä- ja keulakajuutassa, mutta silti salongissa on täysi seisomakorkeus.

Pieni pentteri on sijoitettu salongissa styyrpuurin laidalle. Liesi on kuljettajan istuimen alla ja tiskiallas löytyy porrasaskelman sisältä. Tässä yksilössä liesi on yksiliekkinen, mutta myös kaksiliekkisiä on paikkaan asennettu. Jääkaappi on käytävän vastakkaisella puolella sohvan alla, minkä ansiosta lieden alle on jäänyt tilaa kohtuulliselle vetolaatikostolle. Laskutilaa on vain nimellisesti. Pentteri sopii paremmin satunnaisten retkieväiden laittoon kuin säännölliseen kokkailuun.

Pentteri soveltuu vain satunnaiseen ruuanlaittoon. Jääkaappi on sohvan päädyssä.

Keulakajuutta on osittain avoin salonkiin ja niiden välisenä laipiona toimii toiletti. Keulakajuutta on peräkajuutan tavoin järkevästi mitoitettu. Vuoteella on kokoa 1,20 x 1,95 metriä ja sen vieressä on pieni pukeutumisistuin. Pelkästään valkoisella vinyylillä verhoiltu kajuutta on hieman tyly, mutta vaaleat pinnat heijastavat hyvin katto- ja runkoikkunoista tulevaa valoa, eikä kajuutta tunnu ahtaalta.

Keulakajuutta on valoisa, mutta viimeistely on yksinkertaista.

Vuoteen sisällä on paljon säilytystilaa, mutta muuten siitä on pulaa. Kuljettajan pulpetin alle kaipaisi edes pientä ripustinkaappia. Säilytystilojen puute onkin 750 Big Gamen suurimpia ongelmia, mikä on melko tyypillistä myös muille vastaaville veneille. Uudemmissa veneissä säilytystiloihin on panostettu usein enemmän.

Salongin ja keulakajuutan välissä sijaitseva toiletti on varustettu vesi-wc:llä ja pesualtaalla. Mitoitus on hierottu juuri sopivaksi. Ylimääräistä tilaa ei ole, mutta asiansa saa toimitettua ongelmitta.

Toiletti on tarkasti mitoitettu ja ajaa asiansa.

Ulkotilojen kustannuksella

Uusissa veneissä avotila on entistä tärkeämmässä asemassa. Yleensä avotila pyritään maksimoimaan jopa sisätilojen kustannuksella. Ajatus on, että vesillä liikutaan enimmäkseen hyvällä säällä ja sisätilat ovat vain yöpymistä varten. Yamarin 750 Big Ridessa ajattelumalli on ollut täysin päinvastainen.

750 Big Ridessa avotila on vain nimellinen. Käytännössä se on enemmänkin kulkuväylä kajuutan ja sivukansien välillä. Tilaan on kuitenkin sijoitettu sohva, jolla voi matkan aikana nauttia tuulen viilentävästä vaikutuksesta tai nauttia aamukahvit.

Peräkannelta laskeudutaan sisälle veneeseen jyrkkiä ja pieniä askelmia pitkin. Liukuovi on asennettu hieman vinoon kulkemisen helpottamiseksi, mutta silti laskeutuessa täytyy varoa päätään.

Liikkuminen veneessä tapahtuu sivukansia pitkin, jotka ovat melko kapeat. Sivukansien kapeutta on kompensoitu hyvällä kaiteella, eikä kulkeminen keulasta peräkannelle tunnu vaaralliselta. Hyvää kaidetta on kiitelty myös alkuperäisillä koeajoilla. Rantautumista helpottaa lisäksi ankannokka ja sitä reunustavat kaiteet.

Sivukannet ovat kapeat, mutta kaidevarustus on kiitettävän runsas.

Laskeutuminen uimatasoille on sen sijaan hankalaa. Peräkantta reunustavista kaiteista saa tukea, mutta jalkojen asettaminen kapeille ja jyrkille askelmille vaatii keskittymistä.

Uusissa, vastaavan tyyppisissä retkiveneissä on panostettu selvästi enemmän kansilla liikkumiseen. Nykyisin on yleistä sijoittaa ohjaamo hieman epäkeskeisesti, mikä mahdollistaa veneen toiselle laidalle selvästi leveämmän sivukannen. Ratkaisu syö senttejä sisätiloista, mutta parantaa turvallisuutta. Myös uimatasoille kulkuun ja itse uimatasoihin on panostettu enemmän.

Matkaveneen voisi ennakkoon olettaa olevan käytökseltään rauhallinen ja mukavuuspainotteinen, mutta Yamarin on tässäkin suhteessa kulkenut omaa väyläänsä. 750 Big Game on urheilullinen ja hieno ajettava.

Kuljettajan vanerinen pulpetti on vanhanaikainen ja tilaa elektroniikalle on niukasti.

Ajossa Yamarin tuntuu kokoluokkaa pienemmältä veneeltä. Ohjaus on tarkka ja vene tottelee kuljettajan käskyjä mukisematta. Se kääntyy kokoisekseen jyrkästi, minkä vuoksi korkea vene myös kallistelee melko paljon. Vene myös nojaa selvästi tuuleen. Trimmitasot ovatkin pakolliset ja niitä täytyy käyttää aktiivisesti.

Koeajolle sattui tyyni päivä, mutta ainakin isompien veneiden aalloista Yamarin selvisi hyvin. Aiempien koeajojen perusteella korkeaksikaan kasvavan aallokon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.

Moottorisuositus on hyvin laaja, 150–250 hevosvoimaa. Koeajettu yksilö oli varustettu 175-hevosvoimaisella Evinrude E-Tecillä, jolla mittasimme 35 solmun huippunopeuden. Suorituskyky on varsin kiitettävä jo siis moottorisuosituksen pienimmillä tehoilla. Yli 200 hevosvoiman moottorit ovat jo liioittelua. Sopiva matkanopeus asettui 24 solmun tuntumaan.

Moottori sijaitsee syvällä poterossa, mikä on omiaan pitämään äänitason kurissa. Evinrude on yksi markkinoiden äänekkäimpiä moottoreita, mutta silti äänitaso pysyi matkanopeudella alle 80 dB:n. Täydellä kaasulla äänenpaine nousi vielä siedettävään 85 dB:n lukemaan.

Peräkannen ja uimatasojen välillä on suuri korkeusero ja kulkeminen on hankalaa.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.

Asuttavuus

”Kaksi erillistä kajuuttaa, mutta pieni pentteri ja avotila. Säilytystilat yksipuoliset ja niukat”

Ajettavuus

”Tunnokas ajettava ja urheilullinen jo kohtuullisella teholla.”

Kulkeminen

”Jyrkät ja kapeat askelmat salonkiin ja uimatasoille.”

Urheilullisuus

Big Game on urheilullinen ja hieno ajettava.

Varustelu

”Vakiovarustus on ollut kattava.”

Laatu

”Viimeistely on yksinkertaista, mutta asiallista.”

Historia Yamarin 750 Big Gamen lanseeraus sattui huonoon ajankohtaan ja niitä valmistettiin vain vuosina 1991–1993. Veneitä valmistui kuitenkin kymmeniä kappaleita ja niitä on säännöllisesti tarjolla käytettynä. Myös sisäperämoottoriseen yksilöön voi törmätä.

Hinnat ovat pyörineet 25 000 euron molemmin puolin, riippuen moottorista. Alkuperäisellä moottorilla varustettuna hinta on usein ollut noin 20 000 euroa ja nykyaikaisella moottorilla varustettuna noin 30 000 euroa.

Vakiovarustus on ollut runsas ja käytettyjen yksilöiden suurimmat erot varustelussa koskevat elektroniikkaa. Veneillä on myös ikää noin neljännesvuosisata, joten yksilöiden väliset kuntoerot ovat suuria.

750 Big Gamet ovat säilyttäneet hintansa hyvin, sillä vuonna 1991 perämoottoriversion lähtöhinta ilman moottoria on ollut 165 550 markkaa, eli vajaat 28 000 euroa. Sisäperäversion lähtöhinta on ollut samana vuonna 245 000 markkaa, eli reilut 41 000 euroa.

Lue myös nämä

X