Tilaa
Jutut

Ari Känsäkoski – Seikkailun jälkeen uuteen yritykseen

Global Solo Challenge päättyi Ari Känsäkoskelta maston kaatumiseen Etelämerellä ja kamppailuun pääsystä hätärikillä turvasatamaan, mutta nyt hän tähtää jo seuraavaan kisaan.

09.09.2024

Kirjoittajapasi nuutinen

Kolme päivää ennen joulua masto katkesi. Madagaskarille oli matkaa tuhat merimailia, Kapkaupunkiin 1 600 ja Australiaan yli 3 000 mpk. Eteläisellä Intian valtamerellä on laivaliikenne lähes olematonta.

Tässä tilanteessa Ari Känsäkosken taival Global Solo Challengessa oli poikki. Alkoi selviytymistarina, joka kuuluu huimimpiin suomalaisen purjehduksen historiassa.Yli kolmen viikon ajan Känsäkoski taituroi hätärikillä kohti Etelä-Afrikkaa, joka valittiin määränpääksi vir­taus- ja sääkarttoja tutkimalla. Neuvoja ja reititystä hän sain koko ajan netin ja radion välityksellä tukiryhmältään Suomesta.Matkalla hän sai japanilaiselta kalastusalukselta MGO-öljyä ja kerosiinia, joista piti sekoittaa veneen moottoriin sopivaa polttoainetta. Vielä myöhemmin onnellinen sattuma toi paikalle suomalaisen Finncanopus-aluksen, joka antoi oikeaa dieseliä sekä ruokaa.

16. tammikuuta, ollessaan jo 8,3 mailin päässä Durbanin satamasta, Känsäkoski joutui ensimmäisen kerran virallisesti pyytämään apua, kun moottorista katkesi nokkahihna. Paikallinen meripelastus hinasi miehen veneineen laituriin ja draama päättyi onnellisesti.

Ei ihme, että Känsäkosken kertomus seikkailustaan on vetänyt yleisöä niin Helsingin kuivassa kuin Uivassa venenäyttelyssä. Pasilan messuilla esitetty koko raportti on myös nähtävänä netissä (esim. class40.fi/summary tai Youtube). Vahva katselusuositus siitä myös muille, kuin suoranaisesti valtamerikilpailuista kiinnostuneille!

Helsingin Uivaan Känsäkoski toi Fuji-veneensä hätärikattuna siten, kuin hän purjehti sen Hollannista Suomeen. Sinne pursi oli tuotu laivalla Etelä-Afrikasta. Seikkailunsa jäljiltä hän oli jo tasaantunut, rauhoittunut – ja aloittanut suunnittelun seuraaviin haasteisiin.

Veneen valmistelu seuraavaan, vuosien 2027–28 GSC-yksinpurjehdukseen maailman ympäri alkaa heti näyttelyn jälkeen. Edelliskerrasta on otettu paljon opiksi, joten muutoksia on tulossa itse veneeseen, sen rikaukseen ja kilpailun esivalmisteluihin. Niihin palaamme tarkemmin hankkeen edistyessä, mutta kiinnostavaa on se, että Känsäkoski jakaa oppejaan myös kurssien muodossa.

Känsäkosken Class 40 -pursi on yksi Finnish Ocean Racing Association FORAn kouluveneistä, joka liittyy kurssifleettiin heti valmistuttuaan purjehduskuntoon. FORAn kursseilla voivat osallistua aloittelijatkin, mutta ennen kaikkea ne on suunnattu purjehtijoille, jotka haluavat purjehtia mahdollisimman tehokkaasti omilla veneillään, oli kyse sitten avomerikilpailuista tai pitkistä matkapurjehduksista.

Viidessä webinaarissa käydään läpi teoriaa lähes 200-sivuisen taustamateriaalin avulla ja viidellä harjoituspurjehduksella oppeja sovitetaan käytäntöön. Kurssien ohjelma ja ilmoittautumiset löytyvät osoitteista fora.fi ja class40.fi.

 

Lue myös nämä

X