Tilaa
Kilpailut

Gotland Runt – Maailman suurin

Järjestyksessä 83. Gotland Runt käytiin vaihtelevissa olosuhteissa. Startti tapahtui melkein olemattomassa puhurissa mutta yön aikana itätuuli yltyi jopa kovaksi.

26.08.2024

Kirjoittajakari wilén

Gotland Runt -kilpailun järjestäjä Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) kutsuu kisaa maailman suurimmaksi yli yön kestäväksi avomerikilpailuksi. Itämeren kohdalla tämä varmasti pitää paikkansa, mutta esimerkiksi norjalainen Fearder Race on kyllä osanottajamäärältään suurempi. Kuten myös Fastnet Race Englannissa.

Järjestäjien päätös palauttaa startti Sandhamnin ulkopuolelle sai kiitosta osanottajilta. Viimeisin nimikkosponsori, joka aikoinaan halusi lähtötapahtuman Tukholman keskustaan, on poistunut kuvioista.

Tuuli kääntyi kaakosta koilliseen ja puhalsi parhaimmillaan yli 30 solmun nopeudella. Keskeyttämisiä tapahtui, esimerkiksi kisan suurin alus, Baltic Yachtsin rakentama 175-jalkainen Ravenger, entinen Pink Gin VI, keskeytti hydrauliikkaongelmiin vedoten. Mutta ainoastaan 24 venekuntaa jätti leikin kesken, kun viime vuoden kovatuulisessa Gotland Runt -kisassa vain 23 pääsi maaliin saakka.

Kevyttä ja kovaa

Gotland Runt -kilpailussa palattiin perinteiselle avomerireitille, ainakin väliaikaisesti.

Sääennuste lupaili kovatuulista ensimmäistä yötä kun matalapainekeskus siirtyi Ruotsin rannikkoa myötäillen pohjoiseen.

Startti lähellä pääsaarta tapahtui hyvin heikossa tuulessa, mutta kun suuret veneet olivat ohittaneet kääntömerkin Svenska Högarna -majakkasaaren kohdalla nousi idän puoleinen tuuli reippaaksi.

VO70:nen Tschüss 2 tekikin ammattimiehistön käsissä uuden nopeusennätyksen, selvitti 347 mailia pitkän radan noin vuorokaudessa, keskinopeudella 14,12 solmua.

Runsaat kahdensadan startanneen veneen joukossa oli kolmisenkymmentä suomalaisosanottajaa.

Mukana oli peräti 30 DH-venettä ja tässä luokassa suomalaisen JPK 10.30:sen AlmaVidan miehistö Jens Krogell/Nea Raahenmaa sijoittuivat hienosti toiseksi. Voiton vei järjestäjäseuran Anna Drougge/Martin Angsell foileilla varustetulla Beneteau Figaro 3 Tutalör-veneellään. Tasoituksilla suomalaiset hävisivät noin 2,5 tunnilla.

Parhaaksi suomalaismiehistöksi nousi AlmaVidan Jens Krogel/Nea Raahenmaa, joka purjehti toiseksi DH-luokassa ja viidenneksiksi yhteistuloksissa. Kuva Espoo Naissaari -kisasta.

ORCi-luokassa Arto Linnervuon Tulikettu Redkik viihtyi hyvin reippailla sivutuuliosuuksilla ja kamppaili koko matkan tiukasti palkintopallisijoituksesta. Suomalaiset olivat tasoituksilla kolmansia, mutta miehistön painotarkistuksen jälkeen purjehdittuun aikaan lisättiin 3 prosenttia ja Tulikettu putosi A-luokassa kuudenneksi.

ORCi A-luokassa kilpaili vain 14 venettä. Kuvassa Tulikettu starttaa luokkavoittajan Rafalen ja UCAn välistä, molemmat saksalaisia avomeripursia.

Lue myös nämä

X