Jutut

Flabria 33, tähtäimessä eliitti

21.10.2011

TekstiKiti Westerback

Jarmo Wright

Flabria-veistämön edustaja kutsui Helsingin venemessuilla viime helmikuussa pursiaan ”Puolan Swaneiksi”. Hän ei tarkoittanut, että Flabriat maksaisivat 3-4 kertaa tavallisia pursia enemmän, vaan että veistämö pyrkii tekemään hienoja ja suorituskykyisiä pursia asiakkaille, jotka haluavat olla mukana tilaratkaisujen suunnittelussa ja alusta alkaen seurata veneensä rakentamista.

Yksilöllisyys kyllä näkyy veneiden hinnassa. Nyt koepurjehdittu 33-jalkainen maksaa lähemmäs 200 000 euroa, kun suunnilleen saman kokoisen Delphian saa melkein puolella summasta.

Tuolla hinnalla saa kuitenkin todella valmiin Flabrian – mahonkisisustus, nahkasohvat, tiikkikannet sekä pelastuslauttaa myöten täydelliset purjehdus- ja turvallisuusvarusteet – toimitettuna mihin tahansa Itämeren satamaan.

Ylipainoa

Helsingin Uivassa näyttelyssä veistämön molemmat vesille lasketut veneet esiteltiin suomalaisille. Suurempi on 40-jalkainen matkapursi. Flabria 33 on urheilullisempi, sen avotila on suuri ja avoin, osatakila moderni ja rustit ovat kiinni veneen laidoissa.

Veistämö on tähdännyt Flabria 33:n vähän yli 5 000 kg kokonaispainoon. Ensimmäisessä yksilössä siinä ei ole onnistuttu. Punnitsimme veneen heti Uivan jälkeen ja pääsimme 5 635 kiloon. Selvisi, että tämän protoveneen kellumisasentoa oli jouduttu korjaamaan 200 kg lyijypainolla, joka oli lisätty purren keulaosaan. Sekin vähennettynä Flabria jäisi hieman ylipainoiseksi.

Testiveneen paino/pituusindeksiksi tuli 178, jolla se sijoittuu tyypillisten keskiraskaiden pursien joukkoon. Flabria on indeksillä arvioituna vähän raskaampi kuin vertailuveneet Salona 34, Arcona 340 ja Dehler 34, mutta saman verran keveämpi kuin Finngulf 331 ja X-34.

Spinnulla seitsemän solmua

Koepurjehduksen ajan, kuten koko viikon, tuuli pysytteli heikkona. Onneksi veneessä oli spinaakkeri, joten sivutuulessa saimme lokiin keliin nähden hyvät seitsemän solmua. Luovilla kulku oli verkkaisempaa, parhaimmillaan loki antoi 4,2 solmua tuulimittarin näyttäessä kahdeksan solmun tosituulta.

Veneestä jäi myönteinen vaikutelma. Flabria oli juuri oikealla tavalla nousukärkäs, ratissa oli sopivasti painetta ja Jefan ohjaus toimi erittäin herkästi. Pursi osoittautui myös poikkeuksellisen ketteräksi.

Vene vaikutti tukevalta eikä tässä tuulessa juuri kallistellut. Se on myös vähän raskas, joten äärimmäisestä raaserista ei ole kyse.

Veneen kilpailullista luonnetta korostaa keulakannen alle upotettu, hyvin toimiva Furlex-rulla.

Spinaakkerin puomia säilytetään Flabriassa isopurjeen puomilla, mistä sen saa nopeasti käyttövalmiiksi eikä se muulloin ole jaloissa kannella.

Iso avotila

Jarmo Wright

Takaa avoin istuinkaukalo on tilava. Sekä turkki että istuinpinnat on peitetty 12 millin tiikkirimoituksella. Myös sivukansilla on tiikkipinnat ja kantta kiertää puinen varvaslista. Kaikki kuuluu veneen vakiohintaan.

Penkeille mahtuu neljä henkeä molemmille puolille. Roiskereunoissa on hanskalokerot.

Sivukannet ovat kapeahkot ja rustien kohdalla on ahdasta, mutta keulakansi on hyvä ja tasainen työskentelyalusta.

Keulassa on tyhjenevä laatikko, jossa ankkuripeli on valmiina.

Kaksisaalinkinen takila on Seldénin valmistama. Heloitus on pääosin Lewmarilta.

Turkilla oleva levanki on lyhyt ja sen säätö turhan monimutkaisen tuntuinen.

Paljon puuta sisällä

Jarmo Wright

Portaat ovat jyrkät, mutta kulkuaukossa on asialliset kahvat.

Sisällä on hyvä liikkua, koska ikkunoiden alla on kaiteet.

Sisällä ei paljasta lujitemuovipintaa näy missään. Testiveneen kalusteet oli tehty amerikkalaisesta kirsikkapuusta, mutta mahonki on veistämön yleisin sisustusmateriaali. Valinta on asiakkaan, eikä lisähintaa peritä eri vaihtoehdoista.

Flabriassa on tavanomainen tilaratkaisu – makuutilat keulassa ja perässä, oleskelutilat keskellä.

Jarmo Wright

Joitakin erikoisuuksia testiveneessä kuitenkin oli. Yksi niistä oli U-muotoinen pentteri, jossa kolmiliekkinen liesi oli asennettu työpöydän päätyyn ja pesuallas sen takanurkkaan.

Tuuletus tapahtuu oviaukon kautta, mutta katossa on myös venttiili.

Työtasoa on paljon ja ovellinen jääkaappi.

Kahden kattoikkunan lisäksi veneessä on avattava kattoluukku.

Kolmas erikoisuus on sisäänkäynnin vieressä sijaitseva, lämmitettävä ja tuuletettava kaappi sadevaatteille.

Klaffipöydän ääreen mahtuu neljä ruokailemaan, sohville kuusi henkeä istumaan.

Toiletissa päälaipion etupuolella ei ylimääräistä tilaa ole, mutta suihkun mahtuu kyllä ottamaan. Tuuletukseen on pieni kattoluukku sekä kiinteä venttiili.

Keulakajuutan punkka ahdas kahdelle aikuiselle. Peräkajuutassa on tilavampi parivuode.

Makuutiloissa on laidoilla karvalankamattoa muistuttava verhoilu.

Salongin, pentterin ja keulakajuutan sivukaappien ovet aukeavat ylöspäin, jolloin sisältö putoaa syliin, kun tuulen puoleinen kaappi avataan.

Yhtä kappaletta

Flabriat laminoidaan käsin rimoista tehdyllä muottimallilla. Laidat ovat kerrosrakennetta, jossa ytimenä on 15 mm Airex-vaahtolevy. Ulkopintojen tasoitus on tehty epoksitäytteellä, jonka päälle on levitetty gelcoat.

Kansi kiinnitetään runkoon sisältä laminoimalla, joten vene on periaatteessa yhtä kappaletta. Liitos on sekä kestävä että ehdottoman vesitiivis.

12 kölipulttia ovat oikeaoppisesti pareittain ja aluslevyt ovat tarpeeksi suuret.

Myös kölirakenne on erikoinen. Modernin T-kölin torpedomainen painolastibulbi painaa 1 550 kg, ja se on kiinnitetty evään pulteilla. Evä puolestaan on tehty teräslevystä, tuettu sisältä teräspalkistolla sekä täytetty epoksivaahdolla. Näin painopiste on saatu mahdollisimman alas.

Peräsinakseli on alumiinia. Ripustus Jefan kelluviin rullalaakereihin takaa herkän tuntuman myös, kun peräsinpaine on suuri.

Viimeistely on korkeaa tasoa. Ei aivan häikäisevää, mutta hintaan nähden kohdallaan. Kaikki tankit ovat ruostumatonta terästä, sohvien patjatkin paksut ja tukevat.

Flabria 33 on urheilullista purjehdusta varten tehty vene, jossa on matkapurjehdukseen hyvin soveltuvat asumistilat.

Lataa alkuperäinen

 

Tekniset tiedot

Pituus 9,99 m
Leveys 3,36 m
Syväys 1,85 m
Uppouma 5 150 kg
Maston korkeus 15,7 m
Apumoottori Yanmar 3YM20
CE-luokitus A (valtameri)
Hinta vakiovarustein 195 570 euroa
Suunnittelija Karol Wierzbicki
Valmistaja Stocznia Jachtowa Flabria, Puola, www.flabria.pl
Edustajat Raimo Raita (p. 050 594 1191), Jukka Suonperä (p. 050 337 0093)

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Jarmo Wright
Testiavustus: Tom Finell

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2011 jutusta

Katso kuvat

 

Lue myös nämä