Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Flabria 40 – Puolan paras pursi?

Flabria on puolalaisvalmistajaksi poikkeuksellinen: purret tehdään käsin ja täysin asiakkaan toiveiden mukaan.

16.02.2012

Kirjoittajakari wilén

Kuvaajapasi nuutinen

Flabrian veistämön tuotantotekniikka muistuttaa kilpapursien rakentamista. Runko laminoidaan plugille. Sekä runko että kansi tehdään kerrosrakenteena, jonka ydin on 20 mm Airex-vaahtomuovilevy.

Runko ja kansi liitetään toisiinsa laminoimalla, joten sisustus on rakennettava lähes pala palalta. Veistämön tuotantoajatus onkin yksilöllisten veneiden rakentaminen.

Tiikkiä vakiona

Pasi Nuutinen

Flabrian avotila on takaa suljettu, mutta uimatasolle pääsee saranoidun kipparin penkin ansiosta helposti. Sivupenkeille mahtuu kuusi henkeä.

Veneessä on hyvin öljytty 12 mm paksu tiikkipinta sekä avotilassa että sivukansilla. Myös kajuutan katon tasainen osa on katettu tiikillä ja varvaslistakin on samaa puuta.

Neljä kajuuttaa

Pasi Nuutinen

Flabrian sisällä on paljon tummaa mahonkia ja sitä tasapainottamassa vaaleat katto, laipiot, sohvien patjat ja pentterin työtasot. Salongissa on valoisaa, sillä Flabriassa on erittäin suuret kattoikkunat tavanomaisen avattavan kattoluukun lisäksi.

Päälaipion etupuolella on kerrosvuoteilla varustettu kajuutta.

Pentteri on styyrpuurin laidalla.

Keulakajuutassa on parivuode ja vaatekaappi, mutta parhaat makuutilat ovat peräkajuutoissa.

Kalusteet ovat tuhtia, mahonkiviilutettua vaneria. Kaikkiaan viimeistelytaso on oikein hyvä. Muotoilu seuraa perinteisiä linjoja.

Tukeva merellä

Pääsimme kokeilemaan purtta elokuussa. Päivä oli kaunis, mutta vähätuulinen. Mielellämme olisimme kokeilleet veneen rajoja kovassa kelissä.

Flabria 40 tuntui tukevalta ja rauhalliselta, muttei elottomalta. Veneestä jäi sellainen tuntuma, että se sietää tuulta hyvinkin ja viihtyy nimenomaan reippaassa kelissä.

Nelikymppisen puolalaisen hinta kipuaa samaan luokkaan vastaavan kokoisten pohjoismaisten pursien kanssa, mutta Flabrian vakiovarustelu on aivan toista luokkaa.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 1/2012.

Tekniset tiedot

Pituus 11,95 m
Leveys 3,95 m
Uppouma 8 500 kg
Isopurje 39,6 m&³2;
Moottori Solé Mini 44, 42 hv
CE-luokitus A (valtameri)
Hinta 307 500 euroa
Suunnittelija Karol Wierzbicki
Valmistaja Stocnia Jachtowa Flabria, Puola, www.flabria.pl
Edustajat Raimo Raita (p. 050 594 1191), Jukka Suonperä (p. 050 337 0093)

 

X