Liikkuminen on sähköistynyt muutaman viime vuosikymmenen aikana nopeasti. Kehitys ei myöskään näytä hidastuvan. Junat, autot, laivat, polkupyörät, potkulaudat, mopot, moottoripyörät – ja veneet.
Veneiden kohdalla alussa oli dieselmoottoriin yhdistetty sähkömoottori, joka pyöritti potkuria. Tällainen oli mm. ”ensimmäinen sähkövene” Greenline 33, josta odotettiin suuria. Turhaan. Sittemmin tilanne on muuttunut.
Norjalaisen Evoy-sähköperämoottorivalmistajan tarina on tyypillinen. Perustajansa Leif A. Stavøstrand oli kokenut ympäristöherätyksen jo vuosia aiemmin, mutta vuonna 2018, merillä ja öljyteollisuudessa vietettyjen vuosien jälkeen, aika oli otollinen. Oli oltava ympäristön kannalta parempi vaihtoehto.
Florø on noin kymmenen tuhannen asukkaan kaupunki Norjan länsirannikolla Bergenin ja Ålesundin puolivälissä. Se on yksi Norjan öljyteollisuuden keskuksista, ja sinne Evoy perustettiin.
Heti alusta lähtien tavoitteena oli kehittää moottoreita, jotka palvelisivat yhtä lailla ammattikäyttäjiä kuin huviveneilijöitä. Moottorien olisi oltava tehokkaita ja kestäviä.
Toiminta alkoi sisäperämoottoreilla, mutta laajeni hyvin nopeasti perämoottoreihin. Perämoottori on tuotteena helpompi, sillä se on teknisesti huomattavasti yksinkertaisempi asentaa ja vaatii vähemmän kiinteitä rakenteita. Perämoottorin teho on myös helpompi skaalata. Epäilemättä myös perämoottorien markkinat ovat suuremmat.
Teho ei ole ongelma. Tällä hetkellä mallistossa on valmiina 150 hevosvoiman Evoy Breeze -moottori, mutta kehitteillä on jo suurempia tehoja aina noin 400 hevosvoimaan saakka. Breeze-moottorissa käytetään Mercuryn modifioitua voimansiirtoa ja kotelointia. Moottorikoppa on Evoyn oma malli.
Greenline 33 esittely Vene-lehti 1/2012
Vielä toistaiseksi jokainen Evoy-moottori kootaan yksitellen uudessa hallissa. Varsinainen sarjatuotanto antaa vielä odottaa itseään. Evoy Breezen alapää on Mercurysta, mutta yläkotelo on yhtiön omaa suunnittelua, jotta sähkömoottorin ja akun jäähdytysjärjestelmä on saatu mahdutettua kotelon sisälle.
Päästötön muttei hiljainen
Maaliskuinen iltapäivä on kolea, kun irrotamme latausjohdon suomalaisen Kempowerin latausasemasta ja suuntaamme merelle. Vene on Hydrolift E-22, joka painaa ajokunnossa noin 2 000 kiloa, ja on 6,7 metriä pitkä.
Voisimme ajaa neljän, viiden solmun satamavauhtia seitsemisen tuntia, mutta haluamme kokea sähköveneen vauhdin hurman.
Vene kiihtyy 40 solmun huippunopeuteen käsittämättömän nopeasti, mutta nopeasti se myös hyytyy. Täydellä kaasulla akun kapasiteetti riittää vajaan 20 minuutin ajoon. Sen sijaan kohtuullisella 23–24 solmun nopeudella matkaa voi tehdä noin tunnin.
Itse perämoottori on hiljainen, mutta ääntä syntyy pärskivästä vedestä yllättävänkin paljon. Ääni on kuitenkin luonnollista ja sallii normaalin keskustelun.
Ajettavuudeltaan Hydrolift ja Breeze ovat kuin mikä tahansa vene/moottoriyhdistelmä. Ainoat erot ovat nopea kiihtyvyys, moottorimelun puuttuminen ja lyhyempi ajomatka. Akkujen kehittymisen ja halpenemisen myötä ajomatka varmasti pitenee ja sähköperämoottorin edut korostuvat.
Evoyn sähkövenemiehet kiittelevät lahtelaisen Kempowerin latausasemia. Norjassa veneiden latausasemaverkosto kasvaa nopeasti mm. vuokrakäytössä olevien sähköveneiden lisääntyessä.
Palvelua pilvessä
E-Brain. Jo pelkkä nimi kuulostaa vakuuttavalta, mutta kun Evoyn digitaalista kehitystä johtava Kjetil Watnedal selittää järjestelmää, joka on syntymässä ja on osittain jo syntynyt moottorien ympärille, kuulijaa hengästyttää.
Kyseessä on monitasoinen kokonaisuus, joka antaa käsittämättömän paljon tietoa veneestä, moottorista ja niiden käytöstä. Veneen kaikki sähköiset toimijat ja anturit on liitetty verkoksi, eli käytännössä niistä on rakennettu IOT (internet of things).
Järjestelmä on jatkuvassa yhteydessä pilvipalveluun, jonne kaikki syntyvä data tallentuu. Siellä se on sekä valmistajan että veneen operaattorin käytettävissä. Koska järjestelmä monitoroi sähköjärjestelmää tauotta, se voi parhaimmillaan varoittaa syntymässä olevasta ongelmasta. Järjestelmä käyttää hyväkseen koneoppimista, eli se oppii tunnistamaan tilanteita aikaisempien tapahtumien pohjalta, jolloin se osaa arvioida tulevaa.
Evoy käyttää osittain suomalaisen Nextfourin tekniikaa ja näyttöjä.
Etenkin ammattikäytössä datan perusteella voidaan myös optimoida veneen käyttöä, ylläpitoa ja tehostaa yrityksen toimintaa. Toistaiseksi Evoy-moottorien suurin käyttäjäryhmä onkin Norjassa kalankasvatusteollisuus, missä suuret nopeudet eivät ole oleellisia, vaan luotettavuus.
Evoy Breeze on kallis moottori, hinta on alkaen 34 900 euroa. 40–50 tuntia vuodessa ajavalle huviveneilijältä sen hankkiminen vaatii vahvaa halua ympäristöystävällisyyteen, sekä latausasemaa. Sen sijaan ammattikäytössä se on varteenotettava vaihtoehto, etenkin jos nopeusajo ei ole oleellinen tekijä.
Evoy Breeze
- Hinta alk. 34 900 €
- Teho 120+ kW, vääntö 170 Nm, paino 190 kg, valmistaja Evoy A/S, Norja