Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Greenline 33 pelastaa matkaveneilyn

Greenline 33 oli viime vuoden puhutuin vene Euroopassa. Onko siitä vain ilmiöksi, vai onko se todellinen matkamoottoriveneilyn pelastaja?

10.02.2012

Kirjoittajaja kuvat ari inkinen

Euroopan messuilla ja satamissa viime vuoden ylivoimaisesti puhutuin vene oli Greenline 33 Hybrid. Se oli ensimmäinen hybridi, joka oli tarkoitettu tekemään matkamoottoriveneilystä ekologisesti kestävää.

Vaikka suurin hype ympäristöystävällisenä vaihtoehtona onkin tasaantunut Greenline 33:n ympäriltä, se ei suinkaan ole onneton sähkövene. Ihanteellisissa oloissa se kulkee valmistajansa mukaan noin neljän solmun nopeutta kuuden, nimellisteholtaan yhteensä 1,3 kW:n aurinkopaneelin tuottamalla sähköllä.

On häkellyttävää ajaa Greenline 33:a sähkömoottorilla. Nopeus ei päätä huimaa, mutta hiljaisuus on huumaava, etenkin kun pitää oven ja ikkunat suljettuina. Edes aaltojen iskut eivät kuulu.

Tavanomaisin tapa ajaa Greenlinella on sittenkin diesel, tavallisimmin 75-hevosvoimainen Volkswagen Marine. Senkään kulutusta ei pääse pahemmin moittimaan, sillä edullisimmillaan, noin seitsemän solmun runkonopeudella, kulutus on puolisen litraa meripeninkulmaa kohti.

Ari Inkinen

Koeajomme Greenlinella Slovenian rannikkovesillä jäi lyhyeksi kuin maan rantaviiva, mutta siinäkin ajassa vene osoitti luonteensa.

Mitään varsinaista salaisuutta Greenlinen alhaiseen kulutukseen ei ole. Uppoumarunkoiset veneet ovat aina kuluttaneet murto-osan liukuvan veneen vaatimasta polttoaineesta, mutta Greenlinessa on lisäksi käytetty hyväksi purjeveneissä koeteltuja runkomuotoja.

Suunnittelijansa Japec Jakopinin mukaan veneen kulutus on puolet perinteiseen uppoumaveneeseen verrattuna, mutta nopeus on kaksinkertainen.

Perusmatkaveneenä Greenline 33 on hinnaltaan kohtuullinen, mutta kun se muutetaan sähkövoimalla, myös aurinkovoimalla, kulkevaksi, hinta nousee huimasti.

Jonain päivänä tällaisen hybridimenestyksen oli pakko syntyä. Fossiilisten polttoaineiden hinta ja saatavuus tulee vuosien, ehkä parin vuosikymmenen, kuluessa muuttumaan, joten vaihtoehtoja on haettava.

Greenline 33 on kokonaisuutena voimakas pelinavaus toisenlaisen veneilyn puolesta – kiireettömän ja ympäristön huomioivan.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 1/2012.

Lisätiedot: Greenline Hybrid

Lue myös nämä

X